Träna lastning går bra. Men inte när man ska iväg!

Sv: Träna lastning går bra. Men inte när man ska iväg!

Whoever inranglande med förvirrat fullblod i släptåg: "ÄH men vaddå?? Vi är ju här nu!"
För att senare dra en fyllevurpa framförhästen i löpgången.

I morse ringde jag och avbokade igen och sa som det var. Klinikveterinären tyckte tydligen synd om mig och var erbjöd sig att skicka ett nummer till en av hennes kollegor som kan komma hem till stallet för att ta sig en titt så kan jag fortsätta att bråka med hästskrället ett tag till. Förhoppningsvis får vi till hästen så att jag har fler "reallife" tillfällen på att träna lasta honom på då. Som någon tipsade om att bara åka och rida på ett annat ställe exempelvis.

Men vem vet.. Jag kanske helt plötsligt får ett massivt problem med att ta honom ur boxen den dagen veterinären kommer hit istället. :angel:

Tror du är helt inne på rätt spår, jag kan av någon anledning lasta andras hästar, men mina egna, det är en helt annan sak.
När vi ska ut och åka så får syster leda och jag står bakom, fungerar klockrent. En gång var jag dock tvungen att ta med pappa, fungerade inte alls... Pappa hade för sena reaktioner på utsidan och jag hann bli nervös på insidan, ingen bra kombo:grin:...

Sen är det ju så, att även om man tar till, tidsmässigt, när man ska åka iväg, så vet man ändå att tidstaket finns där och det skapar nog en inre stress och har man då känslig häst så känner de av det direkt. Och ska man dessutom till veterinären så har man säkert en oroshärd i magen pga det också...

Usch svårlastade hästar är inte kul, min gamla varierade sig mellan att gå på direkt till att ta 3h, tror det är därför min oroskänsla ligger kvar. Förra, som bara hade ett år, gick snällt in alla ggr vi åkte, förutom när pappa var med. Nye killen har vi bara lastat 3ggr och hitills har han gått på, så jag hoppas att han fortsätter så:laugh:

Min häst är inga problem att lasta när vi ska iväg på något kul, men när vi skulle till tandläkaren var det tvärstopp. Antagligen för att han är så oerhört känslig på stämningar och jag var jättenervös. Det bästa är att låta någon annan lasta vid sådana tillfällen. I alla fall för oss.

/Katja

Alltid lika skönt att höra att man inte är ensam om ett problem.

Senaste nytt är att något gott verkat ha kommit ur lastningsfiaskot i tisdags. Han går nu inåt mot transporten utan drivning bakifrån, utan på mitt kommando när jag leder in när vi lasttränat efter det. Så jag känner mig inte som en lika dålig hästmänniska efter det. Alltså, även om vi failade med att komma iväg då. Så kan vi inte ha gjort något större fel. Men det är väl charmen med dom små rackarna. Ett steg bakåt, två steg fram..

Senast ändrad:

Min häst har varit svårlastad så länge jag har känt honom och jag har bara haft tur som inte behövt åka till klinik och grejer då jag många gånger fått sluta med tårar för att hästen inte har kommit längre in i transporten än framhovarna på rampen. Vi har provat allt jag kan komma på, tömköra, linor, tröja över huvudet osv. Linor funkade hyffsat ett tag men det som funkar ett tag slutar sen att funka och då jag inte har haft tillgång till transport så ofta så har det liksom inte blivit att man tränat lastning regelbundet.

Nu har jag tränat själv då jag har tillgång till transport när jag vill och det går bara bättre och bättre. Men när jag vill åka någonstans får jag en konstig känsla i kroppen och det känner han av och blir då svårare att lasta. Så det mesta hänger på mig och jag tror att om jag sätter igång och åker regelbundet så kommer den känslan försvinna, men jag tror jag blir så taggad och tycker det är så kul att ta med honom någonstans och det är därför jag får den känslan =/

Så känn efter lite om du får en annan känsla i kroppen när du vet att ni ska ut och åka och inte bara lastträna :)

Senast ändrad:

Var lika bestämd som man måste vara om man villa hoppa eller... Jag KAN flyga!!!!....
hästarna känner ju av nervositet, men kan inte skilja på om det är för att trailern är farlig eller om människan förutsätter trubbel.

Ibland kan det funka väl med helt ovana hästmänniskor- som inte vet om vad som kan hända.
De har inget i bagaget o bara går in med hästen. Som det vore helt naturligt- vilket det borde vara- vardagsmat.

Liknande trådar

Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 909
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 221
Senast: Korven
·
Äldre Blir fanken less. Köpte boken "Bröd från Brunkebergs bageri" och har nu bakat två olika sorters bröd och inget har blivit bra. Det...
Svar
13
· Visningar
2 391
Senast: Efwa
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV