Sv: Träna hästen att stå still, göra??
Det var precis så jag menade men hade svårt att förklara..
3Gringos skrev:En sak som jag har gjort med min häst (som fortfarande inte går att rida ut på...) innan hon gick att stanna och stå stilla på banan var att vi snurrade. Dvs. när hon gick framåt tog jag i en tygel och tvungade henne gå runt runt runt tills hon stannade och fick direkt och total eftergift. I början stod hon bara stilla en millisekund innan hon gick igen och vissa dagar tog vi inte många steg rakt fram men nu är det aldrig några som helst problem. Då hon inte rids med bett heller så fanns det inget "straff" i form av ont i munnen utan konsekvensen av att inte stå stilla var att snurra och belöningen totaleftergift + klick och godis (klickertränad alltså) Inser ju att detta kan vara extremt svårt att praktisera på trånga vägar med eventuell trafik, diken, staket etc. Men kanske nått att göra på ett fält eller om det finns plats bara en liten bit från stallet? Viktigt är ju att vara konsekvent och aldrig låta iväggåendet förbigå utan konsekvens. Hålla sig lugn är också extremt viktigt. Visst kan man dra runt hästen i ren vrede och frustration över att den inte står stilla men det lär bara stressa upp den ännu mer och gå i försvar.
Det var precis så jag menade men hade svårt att förklara..