Träna hästen att stå still, göra??

Sv: Träna hästen att stå still, göra??

3Gringos skrev:
En sak som jag har gjort med min häst (som fortfarande inte går att rida ut på...) innan hon gick att stanna och stå stilla på banan var att vi snurrade. Dvs. när hon gick framåt tog jag i en tygel och tvungade henne gå runt runt runt tills hon stannade och fick direkt och total eftergift. I början stod hon bara stilla en millisekund innan hon gick igen och vissa dagar tog vi inte många steg rakt fram men nu är det aldrig några som helst problem. Då hon inte rids med bett heller så fanns det inget "straff" i form av ont i munnen utan konsekvensen av att inte stå stilla var att snurra och belöningen totaleftergift + klick och godis (klickertränad alltså) Inser ju att detta kan vara extremt svårt att praktisera på trånga vägar med eventuell trafik, diken, staket etc. Men kanske nått att göra på ett fält eller om det finns plats bara en liten bit från stallet? Viktigt är ju att vara konsekvent och aldrig låta iväggåendet förbigå utan konsekvens. Hålla sig lugn är också extremt viktigt. Visst kan man dra runt hästen i ren vrede och frustration över att den inte står stilla men det lär bara stressa upp den ännu mer och gå i försvar.

Det var precis så jag menade men hade svårt att förklara..

Min häst har också svårt att stå stilla ibland. Tränar mycket från marken med det. Även när jag rider tränar jag det genom halter, gå fram, vända, gå fram, halt gå fram, vända osv.

Aktivera hästen! Jobba med den så den är koncentrerad på något annat. Har hjälpt oss mycket. Nu står han still om vi möter någon och jag stannar och pratar. Men vi har en bit kvar dock!

Det viktigaste i en sådan här situation är väl att lära hästen att det är ok att bara stå still. Hos vissa hästar sitter det ganska långt inne, men det kan även överföras till ryttaren som kanske sitter som en spänd nervös liten pinne och bara undrar när hästen skall börja steppa.
Det uppfattar hästen och börjar steppa bara därför! Så jobba med er själva som ryttare så att ni sitter coollugna på hästen i halten och inte reagerar förrän hästen verkligen börjar steppa. När den börjar behövs en lugn tillrättavisning i form av att återigen be den stå still. När hästen lugnat sig första gången ger man belöning i form av antingen godis eller beröm, helst båda. Så kan man börja gå igen.

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 514
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?