träna gångarter

M

Mooniie

Hej!

Jag undra bara om det finns någon där ute som vet hur man lär ett varmblod tölta eller hur man tränar bort töltstegen, just nu töltar han enbart med bakbenen.

Tack för svar!

Sv: träna gångarter

En häst kan väl inte tölta med bara bakbenen eller frambenen för den delen?

Låter ju helkonstigt, det kan inte vara rollar? Eller typ vixlingar eller något liknande.

För själva tölten i sig är ju en takt och rörelsemönster, och det innefattar ju alla ben.

Jag måste tyvärr säga att jag hört talas om flera hästar som töltar när de känner sig obekväma, och det pågrund av ryttaren, kanske en för hård hand? Gå på banan, släpp tyglarna och mana på hästen utan något tag i munnen och se hur hästen beter sig, eller spring bredvid och iaktta hur den rör sig, kolla på den i hagen om den travar normalt, ta hjälp av instruktör. :banana:

Många travare har passgång och nån slags tölt i sig och tar gärna fram dessa när de inte orkar gå i de rena 'ridgångarterna'.
Det är alltså en styrkefråga...när hästen orkar använda rygg och bakben i trav med ryttare så gör den det - såvida man inte uppmuntrat passgången, vilket jag har svårt att se nyttan med på en travare. Visst kan den vara bekväm att sitta i, men är man inte väldigt duktig på att skilja gångarterna åt (tex har ridit mycket islandshäst) torde det vara lämpligast att koncentrera träningen på de tre 'vanliga' gångarterna.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 068
Senast: Josefineeee
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17