Träna föl på att vara ensam

S

skrikapa

I vårt stall står 2 hästar, min Hera 8 månader och en annan häst. Den andra hästen har bara blivit riden sporadiskt pga bl a skador och tidsbrist. Men nu ska ägarna sätta igång henne och då behöver jag lite råd från någon med erfarenhet. Mitt föl tyr sig väldigt mycket till den andra hästen (såklart!) och får separationsångest när hon går.
Dessutom hände en ganska otäck grej bara 2 dagar efter att jag hämtat hem fölis, min inackorderings 13- åriga dotter bestämde sig för att rida, och tog alltså ut sin häst och lät min stå kvar i hagen. Jag var inte hemma vid tillfället, men kom hem precis när tjejen suttit upp och börjat rida, och ser då hur min häst drar i genom tråden och fastnar med tråden runt halsen. :crazy: Hon fick tack och lov inga skador och är konstigt nog inte rädd för tråden trotts denna hemska "olycka". Tjejen har egentligen inte så mycket erfarenhet av hästar, förutom familjens egna trygga dam som aldrig stressar upp sig och förstod inte att fölis blev alldeles skräckslagen av att bli lämnad ensam. Men jag pratade med både henne och föräldrarna och förklarade läget och de sa att det inte var någon fara att vänta ett tag med att rida, men de måste ju få rida sin häst, det är faktiskt mitt problem och inte deras.

Den andra hästen ska ridas ut en runda idag. Hera kommer få vara i boxen under tiden. Jag och min mamma kommer självklart vara i stallet med henne. Vad ska jag tänka på för att det ska gå så smidigt som möjligt för alla parter?

Sv: Träna föl på att vara ensam

När min nu 1,5 åriga pålle var föl övade jag honom att vara ifrån de andra hästarna korta korta stunder i början. Började med att ta ut honom från hagen och gick med honom utanför,vi tog längre och längre bitar ifrån de andra hästarna och tillsist var vi uppe vid stallet ca 200m från hagen.
När han var trygg med att gå upp till stallet ensam så började jag att ta in honom i boxen och stod bredvid honom medans han fick äta lite krafft och sedan gick vi ut igen.
Nästa steg var att ta in honom först på kvällarna så han fick äta sitt kraft foder medans jag hämtade in de andra hästarna.
I dagsläget har jag en trygg kille som tom klarat av att stå på boxvila inne i en hel månad efter en osteochondros operation. Jag var glad att jag övat upp honom tidigt!
Lycka till med din lille..

Eftersom hon bara varit här 2 veckor har jag inte börjat träna henne på att vara själv och egentligen är nog sättet du gjort bättre, får se hur det gå idag. Vid in och utsläpp har vi låtit Hera gå bakom den andra hästen. I början blev hon väldigt stressad och reste sig när vi skulle ut på morgnarna och hon hörde att kompisen började gå, men nu står hon lungt och stilla. Igår började vi med att jag väntar att leda ut henne tills kompisen har gått ut ur stallet. Och det har inte varit några problem, jag stannade henne även ett par gånger medan hon såg att den andra kompisen gick iväg utan att hon brydde sig. Så jag hoppas verkligen att det ska gå bra!

Nu på eftermiddagen var Hera själv i boxen, när kompisen blev riden. Det gick bra, men eftersom vi har murade väggar men inget galler upp till taket var vi rädda att hon skulle försöka ta sig över till grannboxen. Hon hade vissa tendenser till att försöka, men som tur var så var min granne med och när hon blev alltför stressig så höll han ett stadigt grepp i grimman på henne tills hon var lugn, vilket jag tror gjorde att hon kände sig tryggare. Det gick över förväntan, jag trodde att hon skulle hoppa över muren i panik direkt, men emellan åt stannade hon till hos mig för att äta lite morot, vilket jag inte tror att hon skulle gjort om hon var helt panikslagen.

Hon sprang runt lite och gnäggade, men det blev ingen jättescen av det hela. Den här gången var hon själv i boxen och vi stod utanför eftersom vi inte visste hur hon skulle reagera dels för att mota bort henne om hon försökte ta sig över muren, men jag tror inte att det skulle vara någon fara att stå inne hos henne.
Imorgon börjar vi träna på att gå till och från hagen själv, så att det blir en naturlig del i vardagen. Jag tror att den andra hästen får gå ut först på morgonen, men på kvällen tar vi in Hera först eftersom jag är säker på att hon annars drar igenom trådarna.

Vad roligt att det gick så bra! Självklart blir de oroliga i början de små men det är bara att fortsätta öva.. Efter ett tag kommer din lilla vara trygg och lugn ensam. Dom är så formbara såhär tidigt. Visst är det roligt att få vara med ifrån början?
Ha det gott!

Det kändes bra, samtidigt vet jag att det bara är öva som gäller, det är ju en bit kvar! Jag tycker mig märka att min lilla häst är något av en dramaqueen, som blir väldigt upprörd första gången något nytt händer men sen upptäcker "hoppsan, det var inte så farligt, jag överlever faktiskt!" :D Så jag hoppas att det gäller ensamhets träningen också :)

Det känns fantastiskt kul att få vara med och se henne utvecklas. Detta är min första unghäst så jag är väldigt mån (och lite nervös) om att jag gör rätt, men känner mig redan säkrare trotts att hon bara varit här i två veckor, jag får helt enkelt lita på den berömda magkänslan och sunt förnuft.

Jag och min mamma kommer självklart vara i stallet med henne.

Varför är det självklart?
Jag tycker mera att ni ska se det som självklart att hon fixar att vara ensam. Men börja med inte så långa stunder,se till att hon har nåt att äta.
Gör ni det märkvärdigt,ja då tycker hästen det ÄR märkvärdigt.

Ja, jag tycker att det är självklart. Jag skulle aldrig få för mig att lämna en häst, som inte är van vid att vara utan hästkompisar, helt utan tillsyn i början.

Personligen så tycker jag att en 8 månaders unge behöver en flock att ty sig till för att bli en trevlig individ som vuxen.

AM

Ja, det hade naturligtvis varit det bästa. Tyvärr finns inte de möjligheterna, då jag i nuläget varken har plats eller tillräckligt mycket mark. Men det kommer förhoppningsvis ändras ganska snart :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 636
Senast: MiniLi
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 226
Senast: SkorpSmulan
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 698
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 371
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama