Träna bort godishjälpen?

Jaeo

Trådstartare
Hej! Jag är ny här på forumet och har en hund som jag misstänker att jag har tränat för mycket med godishjälp. När jag läste i träningsfilmtråden så insåg jag att det passade precis in på min hund.

Det verkar även som att flera har/haft samma problem, så har ni några tips för hur man omvänder hunden?

Jag skulle vilja få honom att försöka själv lite mer, men vet att han lätt ger upp och att han är rätt "lat". Så jag gör ett försök här, det är en welsh springer spanielhane och han är snart 3 år.

Vissa dagar går han som en klocka och ibland orkar han inte alls, så jag tror att de i stora drag beror på att han kämpar mer om han är sugen på godiset jag har osv. Han funkar rätt bra på att belöna med boll. Ibland kampar han en del men inte så mycket. Tips mottages tacksamt :)

Hoppas inte det blev för rörigt.

Sv: Träna bort godishjälpen?

Jag la in en film i den tråden där jag visar hur man kan träna att hunden tar egna initiativ, hur man tränar ställande och vad som händer om man belönar ett dåligt läggande.

Det är lätt hänt att man som förare gör den lata hunden ännu mer passiv, men man får försöka tänka om lite och låta hunden jobba. Mellan övningarna så måste hunden få vila, t ex genom att den platsas, tills den är sugen på att träna lite till. Så hade jag varit dig så hade jag tagit en hungrig hund och ett gott godis och klickat all rörelse från hunden. Dock inte om hunden sätter sig eller lägger sig. Om den inte visar några som helst försök att röra på sig kan du hålla en godis helt nära ditt ben och låta hunden smaka lite lite men utan att få godisen. Nästan alla hundar kommer förr eller senare att ta ett steg bakåt i ren frustration och DÅ klickar du och kastar godisen bakom hunden.

Andra övningar som är bra är att lära hunden trampa på musmatta samt att peta med nosen på ditt finger eller en nostarget.

Annat som man kanske glömmer bort att tänka på är att det inte är någon hit att träna med en mätt hund. Lägg gärna träningspasset någon timme innan kvällsmålet, så den är lite extra sugen på något gott. Tjata inte på den om den inte vill, utan prova att låta den ligga ner en stund och ha lite tråkigt.

Ursäkta mitt inhopp , vart har du lagt in filmen på ställandet :laugh: tacksam.

Jag har ingen erfarenhet av klicker, men det är säkert kul både får hund och ägare.
Jag har själv en hund som fått lite för mycket godis ibland, eftersom han börjat tigga godis. Nu har han knappt fått nåt godis på några dagar och tiggeriet har redan avtagit.
Jag brukar när jag tränar, för att han inte ska få godis varje gång, ha en godis i handen, göra några olika moment (sitt, ligg, fot, sit) och sen ge en godis. Ibland berömmer jag bara med röst och kel.
Träna heller inte om du redan från början vet att hunden är trött eller inte alls motiverad, för då blir det ju inget bra. Eller vänta en stund om du märker att hunden inte riktigt är med.

Min hund är inte van vid klicker, men jag har en och har börjat använda den på den yngre hunden. Den kommer bli automatiskt "inklickad" genom att jag klickar för de moment han gör men ger godis ofta ifrån början ? Eller mer sällan på direkten typ var tredje klick?

Nej själva inklickningen måste göras separat. Den går till så att du ger hunden godis och klickar samtidigt några gånger, sedan kan du kasta iväg godisarna och klicka när hunden plockar upp dem och tillslut klicka och sedan kasta godis. 3 x 10 av varje brukar räcka, men om du inte ser någon reaktion hos hunden när du klickar (den ska se riktigt förväntansfull ut) så får du göra om.

Här är en annan variant.

Klick betyder "bra" och används som signal för hunden att "det där var rätt". Vi gör ljudet magiskt genom inklickningen. Därför måste varje klick åtföljas av en belöning. Godis är vanligast men det kan vara vad som helst som din hund uppskattar. När hunden är väl inklickad så kan man vara lite mer selektiv med belöningen och strunta i att belöna om du har klickat fel. Dock inte mer än 1-2 ggr på raken, annars förlorar ju ljudet sin betydelse.

Senast ändrad:

Bra, detta ska jag testa :)

Jag kollade på filmen och undrar om du sett den? Vad vill man att hunden ska göra i steg 4, det förstod jag inte riktigt.

Tack för all hjälp, jag kommer säkert skriva här igen för att berätta hur det går eller om jag behöver mer hjälp ang. klickern.

Men tänker man sig att hunden ska få godis typ varannan, vartredje gång när den är fullt inklickad för att inte tröttna? Kan man då med klickern även belöna med att jag istället kastar en boll osv? De känns som att de skulle vara svårt att kampleka med hunden om man har klicker? Svårt att få rätt timing. Tack för alla tips

Ska testa dem !

Jag kollade på filmen och undrar om du sett den? Vad vill man att hunden ska göra i steg 4, det förstod jag inte riktigt.

Hon vill att hunden ska ta ögonkontakt med henne trots att hon håller godis i handen. Ögonkontakt leder till klick och godiset kommer från en annan plats.

Men tänker man sig att hunden ska få godis typ varannan, vartredje gång när den är fullt inklickad för att inte tröttna? Kan man då med klickern även belöna med att jag istället kastar en boll osv? De känns som att de skulle vara svårt att kampleka med hunden om man har klicker? Svårt att få rätt timing. Tack för alla tips

Belöning ska i regel ske efter VARJE klick. I klickerträningssammanhang pratar man om primära och sekundära förstärkare, där förstärkare = det som gör att hunden vill upprepa beteendet. Godis, boll etc är den primära förstärkaren och alltså den som är viktigast. Klickern är den sekundära förstärkaren, se det som en markör som talar om för hunden att belöning är påväg. Själva ljudet gör ingen som helst nytta om det inte åtföljs av en belöning! Enda gången du inte ska belöna är om du råkat klicka på någonting som inte var bra. Då är det ju dumt att förstärka det beteendet ännu mer.

Om du ganska snart vänjer hunden vid att klick = olika sorters belöning så ska det inte vara något problem. Jag använder mest godis för det är snabbt och smidigt, men när jag vill ha mer tempo t ex till konen så använder jag boll.

När hunden är väl inklickad så vill det också till att man tränar hunden på att vänta en stund efter klicket och fortsätta med beteendet tills belöningen kommer. Genom att variera tiden till klick och mellan klick och belöning, så övar du också upp stadgan i momenten. Jag försökte lite slarvigt visa det i videon där de två första ställandena omedelbart belönas med klick + godis och i det sista så väntar jag med både klick och belöning.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 043
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 126
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar