Trampar inte ner hälen

Pearlow

Trådstartare
Någon som har ett ruskigt bra tips till mig :confused: ?

Direkt jag ska skänkla hästen när jag rider så automatiskt drar jag upp knäna och hälen åker upp, så ska det ju INTE vara men det blir nästan automatiskt. Har haft detta problem skitlänge nån som kan komma med nåt tips ?

Senast ändrad:
Sv: Trampar inte ner hälen

Jag tycker att det funkar bra med att tänka på att lossa knäna och slappna av i låren. Det är inte hälen du ska gnaga in i hästens sida, utan du ska dutta till snabbt med vaden. Just det kvicka, elektriska, är viktigt.

Precis, det är inte hälen du ska skänkla med. Du ska hålla om med vaderna. Även om du redan vet det är det viktigt att hela tiden tänka på det så att inte benet drar ihop sig. Försök även att rida mer med sätet.

Har sett att det finns stigbyglar som är sluttande, har själv inte testat men en kompis har ett par och hennes häl åker aldrig upp numera. Hon säger att det är väldigt obekvämt att ta upp hälen, kanske något att testa? :idea:

Häftigt :banana:
det borde man ju testa ;)
skulle kanske vara räddningen för mig :bow:
nån som har nån aning vars man kan köpa dom här superstigbyglarna ? :love:

Tror det är Mountain Horse som gjort stigbyglarna, har för mej att hon sade det, så där det märket finns borde dom finnas :)

Det finns sluttande stigbygelplattor att köpa, så slipper du köpa hela stigbygeln.

Du ska låta benet hänga inte tänka trampa ner hälen, då blir du spänd. Strunta i hälen. Tänk slappna av i hela benet, främst låren.

Tänk "upp med tån" i stället för ner med hälen. Det funkar bättre för mig. Tänker man ner med hälen så är risken att man spänner sig. Sen ska man fösöka slappna av i benen och sitta djupt i sadeln så kommer det på köpet. Lycka till!

när du har skänkeln rätt åker hälarna automatiskt ner, så är det för mig ialla fall :D
annars kan du låtsas att din tå har ögon som vill kolla upp i taket^^
men som sagt, försök att slappa av i vaden och komma djupt ner i sadeln så fixar sig hälen av sig själv sen :P

Rider du sega hästar? Då blir man ju lätt för ivrig och drar upp hälen när man ska skänkla fram dem. I såna fall behöver man få hästen mer alert också, och vara kvickare att peta lite försiktigt med spöet innan man börjar skänkla för mycket.

Jag har också dragit upp hälen, men börjar komma ifrån det nu med hjälp av en idog instruktör. Jag tränar på känslan av att skänkla endast genom att pendla benet, och det funkar. Dessutom gillar hästen min ridning bättre nu - det hängde i och för sig även på att hela min sits blev bättre.

jag fick rida min häst utan stigbyglar när jag tränade ända tills skänkeln låg bättre. började sedan med kortare stigbyglar å pressade ner hälen. längde allt eftersom. töj ut dina hälsenor i sam´band med allt annat.. stå på ett trappsteg och låtsas att du rider xD låter fjolligt men tryck ner hälen så långt det går å va kvar där en liten stund.. kanske e dina senor för korta så din kropp bara gör så??

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 929
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 520
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat