Tramp-piaff

Status
Stängd för vidare inlägg.

Djurjouren

Trådstartare
Vilken gångart föredrar ni att använda innan tramp och vilken gångart använder ni när ni går ur trampet?
Jag har aldrig direkt lärt någon häst detta, men nu har jag äran att ha en naturbegåvning som gör det jättefint efter bara 3 pass.
Jag tycker det verkar funka bäst att ta det från trav och gå ur det i galopp (för att inte få bakåttänk).
Travar i "slappsits", sätter mig i belastningsits och så börjar han trampa, 4 steg orkar han just nu.
Hästen är Doma Vaquera skolad så man för fram handen längs mankmammen och för bak en skänkel så blir det galopp.
I början ville jag gå ur det ur skritt men då blev det lätt bakåttänk.
Hur gör ni? Hur tänker ni?

Sv: Tramp-piaff

Det beror helt på vad det är för detalj i trampet som jag vill arbeta med, så kan inte säga något generellt.

Har "lärt" två hästar det så erfarenheten e helt klart begränsad men gjorde olika på båda. På varmblodet tog jag det från trav (för han hade jättesvårt att fatta att det var travtakt jag menade). På kallblodet från skritt...bara typ adderade energi "uppåt" med sitsen (en väldigt framåt häst).

Gått ur genom att skritta på lång tygel till en början för att inte få stress sammankopplat sen när det funkat har jag tagit arbetstrav.

Har inte just nån ambition att utveckla den vidare för tillfället (faktum e att det kanske inte ens blir bättre) utan använder den mest som gymnastik.

Har gjort från marken och uppsuttet i omgångar.

Senast ändrad:

Jag menar i början när typ allt är nytt för hästen.
Jag har i olika delar lärt den att sätta sig, att swinga ryggen och sen lärt den att manuellt lyfta benen med hjälp av touchering. Sen kopplade jag ihop allt. Och kom på att det lättaste är att gå in i det i trav och ur det i galopp.
Börjat med en annan häst också och även där verkar det funka bäst så.
Men intressant att höra hur andra gör.

Jag skulle tro att det kan funka, men iom att du får bakåttänk skulle jag vara mer bekymrad över hur hästen tar handen- hellre ta att den hela tiden bjuder framåt o då går lite "för mkt" framåt. Tänka mer på vad DU gör- vilka signaler du förmedlar.
Varför galopp?

Du känner vad som funkar bäst för just den hästen. Den du pratar om verkar ju få det rätt om du går in i trampet från trav och då tycker jag du ska börja där. Det ska vara så lätt som möjligt. Sen när det sitter lite bättre kan du växla mellan att gå in från trav eller skritt. Det samma gäller hur du går ur trampet. På vissa hästar funkar det bättre med trav på andra bättre med galopp.
Jag växlar mellan galopp och att öka traven med min häst. (vi är inte vid riktigt tramp än, men närmar oss)

Av vilken anledning tänker du alls galopp? Det är en helt annan gångart än piaffen rids i (trav) Varför skulle du blanda in galopp och göra det svårare för hästen? Det låter som om något är fel om det lättare att få den ur i galopp, jag tror du ska börja om och felsöka det du gör istället?

Gör som jag tror att dom flesta andra gör istället, låt det gå lite mera framåt hela tiden och rid bara några få steg mera mot tramp och fram igen.

Ja, det är defenitivt fel på hästen, helt korrekt.
Det är en paint som vart köpt för att bli kapplöpningshäst.......... Han har ett temperament som en fjordning så du kan ju tänka dig.
Han har blivit prylad in till totald avstängdhet och svarar inte för skänklar eller något.
Köpt sen som ridskolehäst där han varit i två år. I början av varje lektion prylar beridaren honom så att han ska gå fram för eleverna och han rids av beridaren med stjärnsporrar (med ponnysparkar......) men nu har de kommit på att det inte går....
Så då fick jag jobba med honom istället och han är befriad från ridskoleverksamhet. Han har aldrig kunnat galopera i picaderon utan då har han korsat bakbenen och satt krokben för sig själv.
Skänklar man honom så går han bakåt eller stannar.

Jobbat i 2 månader med honom och gjort enorma framsteg. Utan ryttare rör han sig enbart i korsgalopp och ser halt ut. (men reagerar inte på böjprov)
Men han har lärt sig massor nu och jag har valt att jobba i galoppen då den gångarten har han aldrig blivit plågad i.
Jag rider honom i princip enbart i sidleds på olika vis då jag fann att han reagerar superbra på skänklar som för honom sidleds.
Sluta har jag gjort massor och ur det galopp och ur det gjorde han finfina byten plättlätt. För att slippa malande skänklar la jag in Doma Vaquerohjälper direkt.
Framåt : för fram handen och luta mig framåt. Stanna: För bak handen och luta mig bakåt.
Hans skritt är under all kritik, så långsam och han är så låst i hel abaken men bättre nu då jag kiropraktar honom varje vecka.

Jag la till tramp redan nu för att det är en upplåsande gångart och ger honom lite kontakt med bakbenen och att jag kommit på att om man sätter honom lite på rumpan och ger framåtsignal så finns det liksom ingen annan väg än framåt.
Innan ryggade han helst ur det men då la jag ner tid på att lära honom rygga för spöpet på bogen så har han lagt ner rygga projektet för andra signaler än den korrekta.

Sååå..Jag tar alltså piaffen ur traven för att den gångarten är mindre dålig än skritten och när jag ger framåtsignalen efter typ 3 steg så väljer han galopp och sänker hals och huvud massor vilket jag tycker är viktigt, hatar när de går ur det som kameler.

MEN....Sen har jag en annan häst utan trauman och jag testade samma sak på honom och det funkar mkt bättre än annat jag sett. Man får liksom dem att behålla samling även ur piaffen om de går ur den i galopp.

Har teorin om att det är mitt sätt att lära dem fatta galopp på som gjort at de väljer galopp ur samlingen.

Jag bjuder in ytterbakben (sitter på det, ger en snabbkick långt bak med ytterskänkeln och för fram handen) och är nöjd när jag får ett enda skutt som är typ ett halvt galoppsteg. Det blir så översamlat att de inet orkar fullfölja. När man gjort typ 100 såna fattningar under någon veckas tid så blir det kanonfin galopp ur det.

Så...Jag är nyfiken på om andra upplevt samma sak. Två hästar är ju ingenting, speciellt inte som den ena är svårt traumatiserad.

Jag tycker du tänkter helt rätt som anpassar dig efter hästen och vad som funkar bäst för den. En häst med den bakgrunden är ju lite speciell också.
Att det även funkar bra på den andra hästen kan ju beror på att det är ett sätt som funkar bättre för dig också. Vi ryttare är ju också olika.

Jag vet inte...

Jag är inte så impad av piaff o tycker inte att jag har så mkt användning av det.
ej heller när man ser på bakknäproblematik.

Jag vill ha lite uppförsbacke i samlade -ökade traven samt passagen - MED energi o lätt framdel:bump:

det kan jag leva på...

Jag la till tramp redan nu för att det är en upplåsande gångart och ger honom lite kontakt med bakbenen och att jag kommit på att om man sätter honom lite på rumpan och ger framåtsignal så finns det liksom ingen annan väg än framåt.

Tramp är trav, ingen egen gångart, och väldigt ansträngande om den utförs korrekt, och undrar varför när man uppfattar hästen som halt,eller ofräsch, kiropraktar varje vecka, hästen har varit pryglad, varför låter man inte hästen vara och istället riktar in sig mer på de mer enkla grunderna när det är så mycket som brister?

Varför skulle galoppen göra det svårare med piaffen? Bara för att målet är tvåtakt betyder inte det att all träning skall göras i tvåtakt! Styrka, energi, framåtbjudning och lyhördhet går att träna i alla gångarter. Sitter det är det inga problem att sätta takten. Övergångar är väldigt nyttigt och gör att piaffen blir stark och "dynamisk", istället för ett lösryckt trick som mest består av studsande på stället. Piaffen i sig är inte ett mål, utan en del i en utbildningstrappa, och då är det knappast någon nackdel att den går att kombinera med andra gångarter än trav.

/Migo
Som tog sin senaste piaff ur skolskritt.

Min bild är att man får en annan kvalitet på avslutningen av tramparbetet om man inte alltid avslutar med samma övning. Då har hästen kvar förväntningarna på att något mer är på G istället för att pusta ut och känna sig färdig.

Jag har ju ffa gjort piaffarbete med en tung bruksnordis och jag upplever som du att en galopp ur piaffen inte bara ger hög kvalite på trampandet utan även på galoppen efteråt! Inte alls att förakta när man sitter på en häst gjord för att dra timmer;)

Just det.
hästen ska stärkas innan man begär det allra svåraste mest arbetsamma för att hästen är inte gjord för det- med ryttare på.

Halva steg o fram i trav-för bjudningen är bra.
Vad är skolskritt?

PS. En häst som ska samla sig o verkligen böjer sina ledgångar kan behöva extra understöd av längre traktarmar:D DS

Tramp är trav, ingen egen gångart, och väldigt ansträngande om den utförs korrekt, och undrar varför när man uppfattar hästen som halt,eller ofräsch, kiropraktar varje vecka, hästen har varit pryglad, varför låter man inte hästen vara och istället riktar in sig mer på de mer enkla grunderna när det är så mycket som brister?

Jadu......Hade det varit min häst hade jag släppt den på betet i 3 år men nu är det inte det...Detta är Spanien.........
Men på en sån här häst kan man inte lära den enkla grunden eftersom det är sönderprylat. Man får ta de ingångar som finns, det den bjuder på själv.

Inser att det ser ut som att jag jagar runt fetdamen med 567895 svåra moment så fort hon har vinklat en has i traven, det är inte så jag menar. Men att piaffräningen blir en del av annat arbete, i ett flow istället för som lösryckt övning.

kl

Piaff är för mig trav på stället. Samlat och satt och är ena maxet på skalan i trav som åt andra hållet har ökad trav längst åt andra änden. Så piaff är ingen egen gångart. MEN för mig är inte piaffen slutmålet. Ur piaffen ska man ju därifrån kunna komma vidare in i skolorna ovan mark. Nu är inte jag där än. Jag har aldrig lyckats med det(skolor ovan mark) och har inte i nuet en tanke på att försöka ens. Jag har inte skolning för det. Men piaffen måste hålla en viss kvalitet och vara funktionell och arbetsbar. Man måste kunna göra övergångar ur piaffen. Är den bra och hästen skolad ska man kunna rida vad fasen som helst inom några steg bara.

Jag tror också man får anpassa träningen efter hästen. Jag har två mycket speciella hästar. Den ena utdömd för psykprob och islandskorsning som lärde sig galoppera vid 20 års ålder typ. Han galopperade knappt ens i hagen. Och då alltid utan renhet i galoppen. Han väljer hellre piaff än ena galoppen. Han har så svårt för galopp. Dock jobbade vi med de tre grundgångarterna först. Han fattar väldigt mycket bättre galopp ur piaff än ur tex mellantrav. Han är så överbyggd och har lätt att ramla fram. Han kan samla sig bättre än länga balanserat. Där är piaffen ett bra verktyg för hans ruttna galopp. Han lärde sig först grunderna och att galoppera i balans. Men via piaffen så har vi lyckats plocka fram det lilla extra i galoppen.
Med honom började vi dock inte trampa direkt på ngt mekaniskt vis. Vi började samla gradvis och sedan slutligen gjorde vi en övning liknande öppna och sluta samtidigt. Då sätter de se enormt och piaffen kommer av sig självt i god kvalitet direkt. I början gick jag ur den i fri skritt.
Nu är hästen inte i form för piaff. Men jag hoppas gamle mannen kanske kan komma tillbaks. Man vet aldrig iom att han är 28 år. Men han kan ju tekniken nu. Och han är ju väldigt pigg och fräsch. Vi tar det lugnt och fint och ser om det blir något igen. Han är inte dålig på ngt sätt. Bara lite svagare och stelare än jag vill ha honom. Så då vill jag inte sätta hans kropp i något pressat/forcerat arbete. Vi skrittar mest på banan, rider ut och så gör jag lite feldenkraisövningar med honom. Jag vill inte rida hans gamla kropp i mer jobb än han klarar av att göra elastiskt och mjukt. Han börjar dock mjukna lite nu.

Min yngling är lite bäng i skallen. Honom får man anpassa träningen med av de psykiska själen, inte fysiska. Där får man som du säger ta de ingångar som finns. Och när de har så speciellt psyke så får man ta det de inte blir blockerade eller tom farliga i. Jag ser ingen idé med att harva runt i hälsovådlig form "bara för att man skaaaaa""ridhandboken säääger" om det tar längre tid att få kvalitet och sunt rörelsemönster i hästen än om man väljer en individanpassad väg. Nu är han ju bara 5 år och grundriden. Så jag har inga planer på att lära honom piaff än. Jag har dock hört att han trampats hos förra tränaren han stod hos. Kan tänka mig att han har extremt lätt för det. Men tror inte han skulle kunna gå ur piaffen i kvalitet och styrka. Och jag tycker han ska lära sig annat, stärka sig etc först.

PREn jag rider ibland har en fantastisk piaff. Borba skrek "10!" då han piafferade för honom. Han är ju spanskfödd och har nog fått en del stryk där. Han är spörädd och stressar lätt upp. Vääääldigt tam och försiktig från marken. Med honom är det mest så att man får ta ur honom energi. Han blir för snabb och tassig. Att då galoppera ur det hade gett honom glädjerus och hormonpåslag så att han blivit fullkomligt vild. Han vill hemskt gärna få en upptrissad och stressad. Han "trivs" nästan i stress och vill gärna lura in en i kampsituationer då man tar till galoppen. Därför blir det så att man i hans fall får göra precis tvärt om. Han blir liksom för glad, stressad och tassig och hastig annars. Jag fick dock rida övergångar mellan piaff och öka lite i traven för att få honom att bjuda fram ordentligt även i piaffen på någon lektion. Han kan gärna backa av för mycket, spec då i sådan samling. Då tappar man ju kvaliteten och han blir i två delar som bara stampar i marken på stället=inte uppbyggande och inte något bra till övergångar eller vidare utbildning.

Min ena tränare jobbade en del hästar från marken sist han var hos oss. Det var väl tanken att det ska bli tramp av det. Vissa hästar var nya och har ju då en hel del utbildning kvar. De brukar få börja att jogga igång och toucheras till tramp när de är i rätt form, lydighet och har styrkan.
Han har jobbat min gamle ponny så med från marken.
Jag tycker det är hemskt mycket svårare än att rida. Jag vill ha min sits och mina skänklar!
PREn är ju dock så bra på det där. Så honom är det mycket enklare att arbeta så än min gubbe tex. Men även där fick ju tränaren luuuugna honom. Då tog han piaffen ur skritt, in i skritt, in i halt, in i passage-tänk.
Han tog nog de flesta in och ur i skritt. Jag hoppas på att han ska få till Levad med spanjoren. Hans egna kan ju det. Och den här borde snart vara redo för det. Jag har inte sett det göras med någon häst jag "känner", inlärandet. Så det är spännande!

Men för mig är just det att piaffen kan användas som verktyg till gymnasticering och att den är en trappa vidare till skolorna ovan mark, inte en slutprodukt eller ett trix viktigt. Piaffen måste vara arbetsbar och ridbar. Och man ska så småning om kunna rida ur den på vilket jäkla sätt som helst.

Men att blint följa ridhandboken tror jag inte på. Att ha en logisk tråd i sitt arbete med en häst och en röd tråd som leder minst upp till msv och tramp för nästan alla hästar tror jag på. Den trappan måste vara med i ens medvetenade redan från scratch. Men det betyder inte att det måste vara som någon gammal gubbe som mest ridit halvblod, förutsätter att hästarna man skriver om är oförstörda(oinridna och inte feltränade) och har lugnt psyke sagt att det ska vara så för 100 år sedan. Jag köper liksom inte det. Allt annat utvecklas. Det borde ridkunskap med göra. Vissa saker är beprövade och fungerar. Men fungerar det inte så måste man ju testa annat.
Man får alltid fråga sig "varför?" när man gör en övning. I vissa fall får vi lära oss övningar som mest handlar om att ridläraren ska kunna kontrollera 20 pers samtidigt. En sån övning är helt oviktig för hästens gymnasticering.

Jadu......Hade det varit min häst hade jag släppt den på betet i 3 år men nu är det inte det...Detta är Spanien.........
Men på en sån här häst kan man inte lära den enkla grunden eftersom det är sönderprylat. Man får ta de ingångar som finns, det den bjuder på själv.

Det måste kännas tufft att vara tvungen? att rida på ett både mentalt och fysiskt vrak.

Vill bara säga att det märks att du tänkt och funderat mycket kring hästar och ridning.
Jag blir inspirerad av att läsa kloka rader av öppna människor:)

Så tack för att du delar med dig :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 681
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama