Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har haft det problemet länge. Löste det på en helgkurs nu i januari. Problemet var så enkelt som att jag låste mina höfter så fort jag gjorde en övergång. Och det har tagit många tränare innan jag hittade en med extremt lång erfarenhet innan någon såg den lilla låsningen jag gjorde. Efter att jag släppt på den så börjar övergångarna komma riktigt bra. Innan jag blev skadad nu så gjorde den gamla tanten, som aldrig gjort en bra övergång (på nästan 9år!) med mig i sadeln, skritt-trav-galopp klockrent utan minsta tendens att ta upp huvudet eller tappa ryggen.
Bara en tanke. Kanske inte är ditt problem, men om det är det så kanske du kan lösa det.
Spänner man emot så tappar man hästen direkt.
Problemet var så enkelt som att jag låste mina höfter så fort jag gjorde en övergång. Och det har tagit många tränare innan jag hittade en med extremt lång erfarenhet innan någon såg den lilla låsningen jag gjorde. Efter att jag släppt på den så börjar övergångarna komma riktigt bra.
Om man nu börjar med att få bort svanken så vi mer kan andvända oss av mage och ryggfile när vi bromsar och driver, följer med sätet.
I trav så har vi jö ett svävmoment och nedsättning.
Om vi börjar i nedsättning försöker jag med bakre ryggfilen mjukt skjuta fram bäckenet eftersom rörelseenergin alltid går framåt och när svävmomentet kommer så andvänder jag fotbladet i stigbygeln att fjädra, tänka lite känguruhopp uppåt - framåt utan att förändra hästens takt- bara att vara följsam och undvika att skumpa i otakt.
Iom detta lilla känguruhopp i stigbygeln så sluter oxå underskänkeln om hästen och fladdrande underskänklar försvinner.
När man sen vill häva denna energi så andvänds uppstramining genom att med buken häva och genom att mjukt trampa ner och en uns bak i stigbygeln så stannar rörelsenergin i våran kropp som kan ses som förfinade hjälper och utesluter handbromsen..dvs tygel, hand.
Ögonblicket hästen tar denna hjälp så måste man lita på att den går igenom och att hästen gör övergången och på studs följer rörelsen i den nya gångarten.
Även tack till dressyrmaj..muppens väldigt bra inlägg
funkar för mig men då är jag mupp oxå
Det lät ju också...skumt. Vet hur du menar egentligen.
Vill inte ens veta vad jag är (enligt andra)...idiot kanske.
Hmmm...ja- som d.maje måste jag tänka mig för vad jag skriver ...och som mupp kommer inlägg som det senare om följsamhet och känguruhopp
Du har inte ens bett om tips ber om ursäkt..du kanske inte ens vill ha dom...yrkesskadad kanske
Ja helt klart. Att behöva förklara vad man gör, hur man gör det och varför man gör det är något man lär sig mycket på.
Ang tramp har jag lagt ner pga att hästen gjorde konstiga hopp och trampade( ) sej själv i kronranden så vi avvaktar att hon ska bli ohalt först