Tramp, hur?

Sv: Tramp, hur?

Jättebra tips av DressyrMupp!
Se till att rida fram direkt efter varje "kortning" så får du en häst som väntar på att få gå fram även i minskningen o det blir en helt annan rörelse.

Jag har haft det problemet länge. Löste det på en helgkurs nu i januari. Problemet var så enkelt som att jag låste mina höfter så fort jag gjorde en övergång. Och det har tagit många tränare innan jag hittade en med extremt lång erfarenhet innan någon såg den lilla låsningen jag gjorde. Efter att jag släppt på den så börjar övergångarna komma riktigt bra. Innan jag blev skadad nu så gjorde den gamla tanten, som aldrig gjort en bra övergång (på nästan 9år!) med mig i sadeln, skritt-trav-galopp klockrent utan minsta tendens att ta upp huvudet eller tappa ryggen.

Bara en tanke. Kanske inte är ditt problem, men om det är det så kanske du kan lösa det.

Tack! Det ger mig en extra knuff när det gäller att hålla koll på kroppen. Iom att han rör sig en del, så blir jag gärna låst i övergången trav - skritt. I övrigt har jag generellt sett problem med att jag spänner mig lätt och sätter andningen i bröstkorgen. Men tack för påminnelsen, jag ska fokusera till 100% på övergångarna idag och kolla av i kroppen hur jag gör och vad som händer

:bow:

Övergången trav-skritt brukar vara ännu värre.
Jag fick sitta på longen och bara göra övergångar i all oändlighet och hur mycket slängtrav det än blev så fick jag inte spänna mig.
Gissa hur många gånger jag var på väg av. :rofl:
Men kroppen lärde sig mycket av det och nu går bara övergångarna bättre och bättre.
Det är när man börjar tänka för mycket på en viss rörelse och kräva att den ska vara bra varje gång som det bruka bli problem.
Man måste tillåta sig att studsa ibland eller att tappa hästen bara för att kunna följa hästen så blir det bättre efter hand.
Spänner man emot så tappar man hästen direkt.

Spänner man emot så tappar man hästen direkt.

Jovars.. been there, done that...

..alldeles för ofta :angel:

Du har rätt.. jag MÅSTE tillåta mig att skumpa, för jag VET dessutom att det känns värre än det är. Jag måste ju lära kroppen som du säger att följa med och våga ta "skitmomenten" som kommer ibland. men i långa loppet så tjänar jag på att våga låta det bli "bajs" ibland. Tack för mkt bra input!

Även tack till dressyrmaj..muppens väldigt bra inlägg :)

Problemet var så enkelt som att jag låste mina höfter så fort jag gjorde en övergång. Och det har tagit många tränare innan jag hittade en med extremt lång erfarenhet innan någon såg den lilla låsningen jag gjorde. Efter att jag släppt på den så börjar övergångarna komma riktigt bra.

Gick och tänkte på detta med höfters, bäckens följsamhet när jag var ute och gick med vovven just....och NEJ :D ...är inte alls bukeskadad :angel:

Alla tips om sätet generellt- blir lite knepigt över ett forum- detta bör vanligtvis korrigeras på plats men jag ska spåna lite och ber om ursäkt redan innan om det blir obegripligt :o

Om man nu börjar med att få bort svanken så vi mer kan andvända oss av mage och ryggfile när vi bromsar och driver, följer med sätet.

I trav så har vi jö ett svävmoment och nedsättning.
Om vi börjar i nedsättning försöker jag med bakre ryggfilen mjukt skjuta fram bäckenet eftersom rörelseenergin alltid går framåt och när svävmomentet kommer så andvänder jag fotbladet i stigbygeln att fjädra, tänka lite känguruhopp uppåt - framåt utan att förändra hästens takt- bara att vara följsam och undvika att skumpa i otakt.

Iom detta lilla känguruhopp i stigbygeln så sluter oxå underskänkeln om hästen och fladdrande underskänklar försvinner.
Man kan ' torrhoppa* detta lilla hopp.....stå på backen lite på tå med fotbladet som kontakt med backen och med lite knöböj- prova att fjädra uppåt med spjärna, ta i med tårna......

För att återkomma till den låsningen du löst så tror jag att med detta tänk som jag skrivit om förhindrar att låsningen finns eftersom kroppen alltid tänker uppåt - framåt med rörelseenergin och hästen.

När man sen vill häva denna energi så andvänds uppstramining genom att med buken häva och genom att mjukt trampa ner och en uns bak i stigbygeln så stannar rörelsenergin i våran kropp som kan ses som förfinade hjälper och utesluter handbromsen..dvs tygel, hand.

Ögonblicket hästen tar denna hjälp så måste man lita på att den går igenom och att hästen gör övergången och på studs följer rörelsen i den nya gångarten.

Spånat klart nu :D :o
En ursäkt till TS oxå för OT !

Senast ändrad:

Åh det är helt ok med OT, Dm, det här är också intressant och jag läser med stort intresse, har inte hängt med i tråden idag och måste läsa in:idea: :)

Hm...nu ska vi se om jag kan hänga med och skriva ner mina tankar om det.
Jag är dålig på att tänka igenom det med vilka muskler jag använder så noggrant som du beskrivit det. Jag tänker mer på hur känslan är och försöker bevara den.

Om man nu börjar med att få bort svanken så vi mer kan andvända oss av mage och ryggfile när vi bromsar och driver, följer med sätet.

Jag gör som du: ingen svank. Jag har en böj på knäna när jag rider och har inte de långa lädrena som annars inom AR, som ju är det jag "hör till", är vanligt.
Det är lätt att prova själv i sadeln. Ha långt ben och ha en hand på rumpane (så mycket man nu kommer åt). Långa läder = spänd rumpa, böj på knäna = avslappnad rumpa. Vilket ju också innebär samma sak i alla muskler runt höfterna.
Så man får mer rörlighet om man har en böj på knäna än med långa (då menar jag riktigt långa) läder. Lite of topic så, sorry,

I trav så har vi jö ett svävmoment och nedsättning.
Om vi börjar i nedsättning försöker jag med bakre ryggfilen mjukt skjuta fram bäckenet eftersom rörelseenergin alltid går framåt och när svävmomentet kommer så andvänder jag fotbladet i stigbygeln att fjädra, tänka lite känguruhopp uppåt - framåt utan att förändra hästens takt- bara att vara följsam och undvika att skumpa i otakt.

Här är en sån grej som jag inte tänker på muskler på det sättet, men jag ska försöka förklara hur jag tänker.
Ena sidans höft måste vara "loss" från den andra sidan så man kan höja/sänka, föra fram/bak oberoende av den andra sidan. Det går aldrig helt givetvis, men jag tror du är med på hur jag menar.
Här tänker jag enbart: följa hästens rörelse. Kan jag helt följa hästens rörelse utan att inverka går jag sedan in och inverkar.
T.ex. om jag är trött i ryggen eller höfterna efter en fysiskt hård dag så kan jag omöjligt sitta ner på nästan någon häst (och då skiter jag också i det för det är inte sjyst mot hästen).
När jag inverkar så fokuserar jag på hur höfterna rör sig, vilken sorts cirkel den gör. Vill jag ha mer samling så gör jag cirklarna högre och mer uppåt och i lite snabbare takt. Vill jag ha längre och flakare steg (t.ex. längning framåt-nedåt) så länger jag cirklarna och gör dom mer gående framåt och även i långsammare takt.

Den enda muskeln jag fokuserar på när det gäller ridningen är nedre delen av magen. Nu ser du hur bra koll jag har på vad muskler på folk heter. :p
Är man en ryttare som har någon som helst koll på sin sits så brukar (med betoning på brukar) man kunna spänna den delen av magen oberoende av resten av sin kropp. Den muskeln fjädrar höften till samling (vinklar höften lite bakåt).

Iom detta lilla känguruhopp i stigbygeln så sluter oxå underskänkeln om hästen och fladdrande underskänklar försvinner.

Jag skulle tro att vi gör samma bara att vi förklarar det olika.
I min erfarenhet så fjädrar skänklarna när höften är spänd, eller knäna, men de brukar hänga ihop med höfterna.
Kan ryttaren bara följa hästen så brukar underskänklarna bara dansa försiktigt fram och följa hästens rörelser.

När man sen vill häva denna energi så andvänds uppstramining genom att med buken häva och genom att mjukt trampa ner och en uns bak i stigbygeln så stannar rörelsenergin i våran kropp som kan ses som förfinade hjälper och utesluter handbromsen..dvs tygel, hand.

Nu pratar du om ett bryta av till skritt? Bara så jag är med.
Tänker jag för mycket så blir det fel när jag gör saker. Min hjärna är lite som en karls. :angel:
Så jag föreställer mig bara att jag är i skritt. Återigen tror jag att vi gör samma saker bara att vi tänker olika på dom.
Samma om jag ska fatta trav eller galopp: jag föreställer mig att jag redan är i den gångart jag vill ha. Har man då bara en häst som är något så när med på noterna så går de över i den gångarten.

Ögonblicket hästen tar denna hjälp så måste man lita på att den går igenom och att hästen gör övergången och på studs följer rörelsen i den nya gångarten.

Håller jag helt med om. Förväntar man sig att den inte fungerar så är det den tanken hästen följer.

Även tack till dressyrmaj..muppens väldigt bra inlägg :)

Hmmm...ja- som d.maje måste jag tänka mig för vad jag skriver :D ...och som mupp kommer inlägg som det senare om följsamhet och känguruhopp :rofl:

Du har inte ens bett om tips :o ber om ursäkt..du kanske inte ens vill ha dom...yrkesskadad kanske ;)

Roligt att få en jämnförelse från någon här som inte handlar om "rätt el fel" :bow:

I övrigt brukar jag som du tänka gångarten som jag vill få utföras med rumpen.....särskilt till piaffen som jag oxå trampar ner och bak underskänkeln en aning som förtydling och att man automatiskt spänner baken en aning som jag sen spänner en halva i taget för tramp....funkar för mig men då är jag mupp oxå :idea:

Tar också bak underskänkeln. Trampar ner vet jag inte om jag gör. Måste jag tänka på nästa gång jag rider, när nu det blir.

Det med spänner gör vi nog samma fast jag tänker bara på höfterna (inne i). Har inte reflekterat över om jag spänner rumpan, men det måste jag ju göra för att kunna flytta höfterna.
Använder mycket nedre delen av magen (de musklerna) för att röra höften också.

funkar för mig men då är jag mupp oxå

:rofl: Det lät ju också...skumt. Vet hur du menar egentligen.
Vill inte ens veta vad jag är (enligt andra)...idiot kanske. :angel:

:rofl: Det lät ju också...skumt. Vet hur du menar egentligen.
Vill inte ens veta vad jag är (enligt andra)...idiot kanske. :angel:

Bättre att förekomma andra genom att öppet erkänna mupperiet så slipper folk prata skit om en ;)

Det är bra att reflektera över vad man gör....det blir enklare då att utföra felsökning eller vidareutveckla finheten av hjälperna tillsammans med tränare.

Ja helt klart. Att behöva förklara vad man gör, hur man gör det och varför man gör det är något man lär sig mycket på.

Alla borde ha någon stackare som de "undervisar" så de får öva på det.
Om så bara att man snor lill tjejen i stallet och övar på henne en gång i månaden. :angel:

Hmmm...ja- som d.maje måste jag tänka mig för vad jag skriver :D ...och som mupp kommer inlägg som det senare om följsamhet och känguruhopp :rofl:

Du har inte ens bett om tips :o ber om ursäkt..du kanske inte ens vill ha dom...yrkesskadad kanske ;)

joho, det vill jag visst det!! :D

Ja helt klart. Att behöva förklara vad man gör, hur man gör det och varför man gör det är något man lär sig mycket på.

Det är det buke är så bra till, man får fundera och tänka ut vad man gör och om man verkligen gör det man tror:angel:

Ang tramp har jag lagt ner pga att hästen gjorde konstiga hopp och trampade(:crazy: ) sej själv i kronranden så vi avvaktar att hon ska bli ohalt först:crazy: Dessutom är jag sjuk också just nu....

Men återkommer.:idea:

Ang tramp har jag lagt ner pga att hästen gjorde konstiga hopp och trampade(:crazy: ) sej själv i kronranden så vi avvaktar att hon ska bli ohalt först:crazy:

Sånt ägnade sig min pålle när vi började med passagen....han förstod att lyfta högt men bara valpigt med ett ben i taget och tappade balansen totalt när han kom på att han hade tre ben till :rofl:

Jag kan säga att hela hans ben var varligt inpackade med både lindor och skydd av alla de slag :D

Hoppas inge allvarligt tramp.....du har väll nog med skador på denna livliga häst :cry:

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 741
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
242
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka