Tramp, hur?

Sv: Tramp, hur?

oj nu fattade jag jag läste nu tappade Du bort dig hehe.. men då fattade jag hehe:D hoppsan så det kan gå:D

*kl*

väldigt spännande diskussion det här. Själv har jag en häst som gärna går direkt på levaden *skratt* Vi är itne på långa vägar i närheten av piaff än men eftersom han har lätt för att samla uipp sig på stället så kan jag ju ibland inte låta bli och se vad som händer *fy mig* Men ofta samlar han sig för mycket och går direkt upp i en låg levad.

kul och se hur folk gör ute i vida världen den dagen det bli aktuellt för en annan att jobba med det. :idea:

Den andra undrar jag, hur bra blev det sen:eek: :rofl: Fortsatte den uppåt?:p

Den blev ngt mystiskt litet skutt, dock inget högt sådant.. Hon är känslig för taktstörningarar + verkar ha mkt lätt för (och tycker det är skojigt!) att skolgaloppera och terre-á-terra.

Jag har försökt att vara tålmodig och vänta med vidare experiment tills piaffen känns säker, men ibland har jag bara inte kunnat låta bli att lägga till bägge skänklarna samtidigt och bjuda in till ngt terre-á-terre-aktigt... =)

Det gäller att vara väldigt tydligt i takten på henne, och inte frestas till att "sätta henne" för mycket - då riskerar man ju att få en levad (eller om frambenen inte lämnar marken en felaktig triangulering) ..eller ett skumt språng som ovan..

åh, vad kul att se en bellini avkomma till, det står en i mitt stall, och ja, jag känner igen beskrivningen på henne.. ;)

när jag ska be m in häst att samla sig mer/trama/piaff så sitter jag tillbaka och ändrar min rörelse i höften till annan takt, eller jag brukade göra så, nu har han haft snart 2 månaders vila från träningen och mest lullat i skogen, så jag vet inte hur han reagerar nu..

innan vintervilan så hade vi kommit så långt att jag kunde få ut några riktigta piaffsteg, så länge jag inte låste mig i höfterna och min lille kuse inte blev för ambitiös.. :o så det ska bli kul och se hur det kommer se ut till sommaren!

Det här är vad jag tror OBS! att när hästen sen kan samla sig, så blir det där trampet riktigt, som med den där posten;)

Är det mitt inlägg från en annan tråd du menar med "posten" .....

Jag kanske är känslig- men inte konstigt att ni eller någon överhuvudtaget kommenterade mitt inlägg om ni nu gör er lustig över vad man skriver UTAN att kommentera så jag får vidareutveckla mina ord....

Saxar mitt inlägg här eftersom det hör till tråden och om du eller fler har något att säga över ORDVAL eller vad jag menar så är det bara att ta det direkt utan att skriva spydigheter i andra trådar....hoppas att jag missförstått allt här !

(görs avsuttet)
Måste bara säga att jag tycker K-s inlärning av tramp är underbar !

Började med min som 4-åring som lek.....det är viktigt dock att de lär och förstår den första delen då de ska gå undan för spöt i sk.vikn på volt först.

När man sen kommer till hjälp av ridhusvägg el ridbanestaket kommer då hästen att förstå att de med bakbenen skall göra något och eftersom de inte längre kan förflytta bak i sk.vikn kommer tramp på posten

Jag hjälpte dock till med att själv *trampa* då min är livrädd för spö.....ser fint ut- jag trampar baklänges med riktiga knäböj och mjukt smackar i takt men hästarna brukar förstå detta. (kan andvända kroppen oxå i t.körning för tramp-passage)

Numera kan jag överhuvudtaget inte vända mig om emot min utan att han direkt sätter sig och börjar trampa utan spö !

Ja precis. Man måste tänka sig att man redan är i den samlingen man vill ha. Ungefär som att fatta galopp bara med känslan av att man redan galopperar (borde vara det som är enklast att jämföra med).
Och att inte bli för tung i baken. Jag gör i alla fall lätt det misstaget att jag trycker för mycket neråt och då får jag bara protester. Istället måste jag vara lätt, men vinkla höften lite bakåt. Jag har lättare för att tänka att höften öppnar sig uppåt och utåt och sedan ändrar till travtakt i korta steg.
Liksom bara bjuda hästen att komma upp framför mig.

Ja, just det, att inte trycka ner, kom på att man kanske ska förtydliga det, men såg att du redan gjort det. :idea: Jag tänker precis på samma sätt. :bow:

Man kan faktiskt liksom lätta lite framåt uppåt för att hjälpa den att komma uppp fram. Det blir mkt fin trav när man sen släpper framåt o klappar.

Fick också tipset för att göra traven bättre: att tänka att jag travar över cavalettis (under nedsittning). Jäklar vilken skillnad det blev.
Sedan ska ju det givetvis tonas ned så rörelserna blir mindre och hästen måste stärkas så den orkar hitta den traven mer och mer. Men också något som jag tror kan hjälpa till på traven för trampet.

Måste bara säga att jag tycker K-s inlärning av tramp är underbar !
-----

Jag hjälpte dock till med att själv *trampa* då min är livrädd för spö.....ser fint ut- jag trampar baklänges med riktiga knäböj och mjukt smackar i takt men hästarna brukar förstå detta. (kan andvända kroppen oxå i t.körning för tramp-passage)

Numera kan jag överhuvudtaget inte vända mig om emot min utan att han direkt sätter sig och börjar trampa utan spö !

Jag har också provat så, lite ,men det här att sitta fram gillar hon bättre.

Jag kan se dej framför mej i piaff:idea: :rofl: Smackandet tror jag skulle kunna fungera men vi har det problemet att hon av nån anledning hatar alla smackljud :cool: På min gamla kunde man "leka" lite så från marken med spö och smackning.

Fick också tipset för att göra traven bättre: att tänka att jag travar över cavalettis (under nedsittning). Jäklar vilken skillnad det blev.
Sedan ska ju det givetvis tonas ned så rörelserna blir mindre och hästen måste stärkas så den orkar hitta den traven mer och mer. Men också något som jag tror kan hjälpa till på traven för trampet.

Ja, det gäller att hästen orkar. Jag är så försiktig ännu, blir lite ängslig över det jag får fram:o att det ska vara för mycket. :crazy: Det blir riktigt bra steg, skulle kunna vara cavaletti:idea: under, jag förstår att man skulle kunna tänka fram ännu fler steg så. :d

Utan att svara till någon speciell...

Intressant läsning! Själv är vi miil ifrån tramp och piaff men målet innefattar att vi ska kunna lösa en hygglig piaff, må det ta tio år till.
Intressant är att vi har lyckats få tömkörningen att funka bra på sistonde, häst och jag börjar inse det intressanta i det hela nu när både han och jag har insett att han kan trava på töm utan att jag behöver springa som en tok utan han anpassar traven till min fart. Vi övar övergångar mellan skritt och trav och försöker få dem rena och fina utan att han tappar takten och det går bättre för varje gång. Tror att vi kommer börja trampa den vägen genom att han helt enkelt bara växlar skritt mot trav utan att öka farten nämnvärt. Han sätter sig bak när man gör halvhalter. Sen om han vinklar hela vägen ser jag inte bakifrån men han vinklar korset åtminstonde och han släpar inga bakhovar efter sig i snön. Ska bli intressant och se vart vi hamnar!

(så nu mördade jag väl den här tråden också...)

Citat:
Ursprungligen postat av axel
Det här är vad jag tror OBS! att när hästen sen kan samla sig, så blir det där trampet riktigt, som med den där posten

Är det mitt inlägg från en annan tråd du menar med "posten" .....

Jag kanske är känslig- men inte konstigt att ni eller någon överhuvudtaget kommenterade mitt inlägg om ni nu gör er lustig över vad man skriver UTAN att kommentera så jag får vidareutveckla mina ord....
Det hade inget med ditt inlägg att göra, utan posten= att det kommer som ett brev med posten- OBS! en tanke bara
Det här är vad jag tror OBS!
SÅ skrev jag.

Senast ändrad:

Det där är oxå en jättebra metod- att sätta igång till några små travsteg o upprepa.

Det där är oxå en jättebra metod- att sätta igång till några små travsteg o upprepa.
Att den inte BEHÖVER langa iväg i jättetraven Hugo.

Jag tränar ju rätt mkt på övergångar just nu, och igångsättning skritt/trav så blir det ibland ngr kortare steg, inte tramp än på länge, men en liten bit på väg?

Det var inte meningen att det skulle bli så, men reflektionerna efter passet och när jag läste flash´s tråd så tänkte jag spinna vidare på det.. ska testa ikväll :)

Utan att svara till någon speciell...

Intressant läsning! Själv är vi miil ifrån tramp och piaff men målet innefattar att vi ska kunna lösa en hygglig piaff, må det ta tio år till.

(så nu mördade jag väl den här tråden också...)

Men var tror du vi är då:rofl: :rofl: Det är en tråd för alla intresserade, välkommen:idea:

Jag tränar ju rätt mkt på övergångar just nu, och igångsättning skritt/trav så blir det ibland ngr kortare steg, inte tramp än på länge, men en liten bit på väg?

Om du är noga att hålla energin och främst takten i dessa små steg är det en väldigt bra början.
När pålle sen blir starkare kan du kräva mer.

kl
Jag har fått rådet från tränare att trampa upp i trav och det var mkt lättare att få igång bakkärran och för att inte kastas in i en jättestor trav.... för att sen kunna sätta takten och reglera stegstorlek med sätet utan att hela tiden med hand sätta ramen.

Ja det är ju så jag gör.. jag tappar lätt min häst vid övergångarna. Han slänger upp huvudet för jag tappar rumpan, och försöker nu vara noga och börjar med små korta travsteg, även i avbrotten så minskar jag, och minskar, minskar, minskar till avbrott.. svårt som katten, men när jag lyckas så har jag hela hästen med mig och jag är en lycklig människa :) (så j_la mkt minskning BLIR det ju inte, han orkar inte med att bli jättekort, men som sagt, en liten bit på väg..)

Prova med att få honom mer elektriskt genom att rida fram igen när du minskar till avbrott.
På så sätt kan du behälla framåtbjudningen, aktiviteten från bak och kunna få mer tramp så småningom.

Jag har haft det problemet länge. Löste det på en helgkurs nu i januari. Problemet var så enkelt som att jag låste mina höfter så fort jag gjorde en övergång. Och det har tagit många tränare innan jag hittade en med extremt lång erfarenhet innan någon såg den lilla låsningen jag gjorde. Efter att jag släppt på den så börjar övergångarna komma riktigt bra. Innan jag blev skadad nu så gjorde den gamla tanten, som aldrig gjort en bra övergång (på nästan 9år!) med mig i sadeln, skritt-trav-galopp klockrent utan minsta tendens att ta upp huvudet eller tappa ryggen.

Bara en tanke. Kanske inte är ditt problem, men om det är det så kanske du kan lösa det.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 741
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
242
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka