Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den andra undrar jag, hur bra blev det sen Fortsatte den uppåt?
Det här är vad jag tror OBS! att när hästen sen kan samla sig, så blir det där trampet riktigt, som med den där posten
Måste bara säga att jag tycker K-s inlärning av tramp är underbar !
Började med min som 4-åring som lek.....det är viktigt dock att de lär och förstår den första delen då de ska gå undan för spöt i sk.vikn på volt först.
När man sen kommer till hjälp av ridhusvägg el ridbanestaket kommer då hästen att förstå att de med bakbenen skall göra något och eftersom de inte längre kan förflytta bak i sk.vikn kommer tramp på posten
Jag hjälpte dock till med att själv *trampa* då min är livrädd för spö.....ser fint ut- jag trampar baklänges med riktiga knäböj och mjukt smackar i takt men hästarna brukar förstå detta. (kan andvända kroppen oxå i t.körning för tramp-passage)
Numera kan jag överhuvudtaget inte vända mig om emot min utan att han direkt sätter sig och börjar trampa utan spö !
Ja precis. Man måste tänka sig att man redan är i den samlingen man vill ha. Ungefär som att fatta galopp bara med känslan av att man redan galopperar (borde vara det som är enklast att jämföra med).
Och att inte bli för tung i baken. Jag gör i alla fall lätt det misstaget att jag trycker för mycket neråt och då får jag bara protester. Istället måste jag vara lätt, men vinkla höften lite bakåt. Jag har lättare för att tänka att höften öppnar sig uppåt och utåt och sedan ändrar till travtakt i korta steg.
Liksom bara bjuda hästen att komma upp framför mig.
Måste bara säga att jag tycker K-s inlärning av tramp är underbar !
-----
Jag hjälpte dock till med att själv *trampa* då min är livrädd för spö.....ser fint ut- jag trampar baklänges med riktiga knäböj och mjukt smackar i takt men hästarna brukar förstå detta. (kan andvända kroppen oxå i t.körning för tramp-passage)
Numera kan jag överhuvudtaget inte vända mig om emot min utan att han direkt sätter sig och börjar trampa utan spö !
Fick också tipset för att göra traven bättre: att tänka att jag travar över cavalettis (under nedsittning). Jäklar vilken skillnad det blev.
Sedan ska ju det givetvis tonas ned så rörelserna blir mindre och hästen måste stärkas så den orkar hitta den traven mer och mer. Men också något som jag tror kan hjälpa till på traven för trampet.
Det hade inget med ditt inlägg att göra, utan posten= att det kommer som ett brev med posten- OBS! en tanke baraCitat:
Ursprungligen postat av axel
Det här är vad jag tror OBS! att när hästen sen kan samla sig, så blir det där trampet riktigt, som med den där posten
Är det mitt inlägg från en annan tråd du menar med "posten" .....
Jag kanske är känslig- men inte konstigt att ni eller någon överhuvudtaget kommenterade mitt inlägg om ni nu gör er lustig över vad man skriver UTAN att kommentera så jag får vidareutveckla mina ord....
SÅ skrev jag.Det här är vad jag tror OBS!
Utan att svara till någon speciell...
Intressant läsning! Själv är vi miil ifrån tramp och piaff men målet innefattar att vi ska kunna lösa en hygglig piaff, må det ta tio år till.
(så nu mördade jag väl den här tråden också...)
Jag tränar ju rätt mkt på övergångar just nu, och igångsättning skritt/trav så blir det ibland ngr kortare steg, inte tramp än på länge, men en liten bit på väg?