Tramp, hur?

Sv: Tramp, hur?

Haha, första gången jag skulle rida passage på en av mina lånade älskade spanska hästar så hoppade vi jämnfota på bakbenen längs halva medellinjen medan den stackars spanska beridaren skrattande gick bredvid och på spanska försökte förklara hur jag SKULLE göra...:o
Jag kan inte spanska och han kan inte engelska, våra lektioner är.....inte glasklara om man säger så:D

Jag tror att det är för att killa den på magen- å vips så sätter den sig o lyfter benen mot magen;) kallas ibland för att slå mot skänkeln:angel:

:rofl: Låter ungefär som en av mina lektioner på spanjoren också när stackars DOB sprang med oss och petade på diverse delar på hästen för att få passage medan jag skulle blunda och bara känna. Måste roat vår publik i alla fall och det var en jäkligt bra metod att fatta att jag måste lyfta på häcken i passagen inte trycka nedåt. :o

axel
Aaaaah! Det är det jag gjorde med unghästen i början:
0012.jpg

Vilken talang den lilla måste vara som erbjuder tramp redan då. :rofl:

Jag såg bilderna på hingsten:idea: Det såg bra ut!

Ja höfterna, "en i taget", som att rida stegen, liksom, som man även gör annars, men med mer tydlighet, liksom. Om du fattar vad jag menar. :confused:

ner i sittbenen växelvis med tanke att "trycka ner höften i bakdelen". viktigt att göra det växelvis annars blir det levad har jag lärt mig den hårda vägen ;) Viktigt att "släppa upp" framdelen framför sig och inte låsa dem framtill.

Ja, växelvis, så menar jag.:bow: Framdelen kommer upp.

Ja precis. Man måste tänka sig att man redan är i den samlingen man vill ha. Ungefär som att fatta galopp bara med känslan av att man redan galopperar (borde vara det som är enklast att jämföra med).
Och att inte bli för tung i baken. Jag gör i alla fall lätt det misstaget att jag trycker för mycket neråt och då får jag bara protester. Istället måste jag vara lätt, men vinkla höften lite bakåt. Jag har lättare för att tänka att höften öppnar sig uppåt och utåt och sedan ändrar till travtakt i korta steg.
Liksom bara bjuda hästen att komma upp framför mig.

:rofl: Låter ungefär som en av mina lektioner på spanjoren också när stackars DOB sprang med oss och petade på diverse delar på hästen för att få passage medan jag skulle blunda och bara känna. Måste roat vår publik i alla fall och det var en jäkligt bra metod att fatta att jag måste lyfta på häcken i passagen inte trycka nedåt. :o

axel
Aaaaah! Det är det jag gjorde med unghästen i början:
0012.jpg

Vilken talang den lilla måste vara som erbjuder tramp redan då. :rofl:

:eek: Vilket tramp nä det klarar vi inte än :rofl:

På en 4-åring. Det är väl inte illa pinkat. :angel:
Fast jag tycker hon blev lite framtung... :D

Äh, det gör inget, med den bakbensaktiviteten, vad ska det inte bli av den hästen:rofl:

Jag tycker vi får göra en uppföljning på denna tråden till sommaren eller så och se hur det gått med allas trampande. Själv är jag mäkta nyfiken på hur hästarna känns när jag väl kan rida igen (skadat mig så jag kan inte rida på flertalet veckor *inte glad*).
Till sommaren kanske det känns lite mer frestande att fota det hela också och dela med oss så vi kan se hur det hela utvecklats.

Sshameless
Nu tappade du bort mig med ordet sänkning. :p

Visste inte var jag skulle lägga den är tråden men jag väljer detta forum.

Hur rider ni när ni trampar hästen?
Hur lär ni den?
Hur använder ni hjälperna?

Jag menar även lära in piaff, och vilka skillnader som finns där?

Frågar eftersom jag provat några få steg ibland och funderar över om det finns skillnader eller om man lär in på liknande sätt?

Så här gjorde jag (med en häst med mycket egen energi och bra och arbetsbar skritt) :

Började på stallgången med att peta på bakbenen med ett spö och belönade med beröm och godis när hon lyfte. Övade detta då och då och flyttade upp spödutten till låret och sedan även i skänkelläget.

Från marken övade jag med spödutt för att uppmuntra lyft av innerbak något tidigare än vad min häst hade tänkt sig.

Och uppsuttet jobbade jag i skritt med täta skolövergångar - t ex från "högeröppnalight" till "högerslutalight", där högerskänkeln bad högerbak att lyfta ngt tidigare och komma längre in under tyngdpunkten och vänsterskänkeln bad vänsterbak om samma sak.

Detta kombinerade jag så småningom: Hade hästen lite böjd (t ex högerböjd), tänkte öppna-sluta-öppna-sluta och praktiserade mao växelvis drivning, hjälpte till med ngt spödutt då och då.. och voilá: Hade en häst som trampade :)

Trampade några steg, längde sedan ut överlinjen till skritt igen och klappade och berömde. Utvecklade så småningom detta trampembryo till något som jag kanske vågar mig på att kalla för piaff idag..

Innan ovan nämnda övning hade jag försökt nå trampet från traven, men jag kände att det snarare resulterade att jag bromsade mig in i samlingen. Från skritten fungerade mycket bättre på min piggelinhäst! Nu när hon har förstått grejen så trampar vi såväl från skritt som från trav - och går ur trampet till skritt, trav eller galopp, beroende vad jag har för syfte med just det trampet.

Ja, jag ska be nån fota när jag törs:p

Det behöver vara varmt så man får fotograf med och ljust. Sommaren är en bra idé:idea:

Men jag kommer inte träna så intensivt heller, bara så mycket hästen tycker är ok och gör med lätthet, än så länge.

Har förresten ett kort på ett av dessa allra första trampembryon, ögst upp på denna sida:
http://www.geocities.com/ciasteckningar/gaia.html

Det var 2004 och sedan dess har frambenen kommit med lite bättre =) Dock inte helt bra - de, min blick och mina ofta tillbakadragna skänklar (inte bara när vi trampar) är något som det fortfarande filas på!

Någon senare trampbild tror jag inte finns. Jag har hittade den här, tagen sekunden *efter* ett bra tramp.. Sedan blev det ..för bra ;)

http://i56.photobucket.com/albums/g162/Flipcia/gaiaapril06b.jpg

Jag har provat med spö från marken ett par gånger bara men fortfarande bar amassor av beröm för några steg rätt.

Jag tror också trav vore svårare ännu, jag skulle vara rädd att förstöra hennes aktivitet, genom att kräva så extrem samling.

Ur taktande när hon var pigg har jag på mer lek fått henne att trampa lite framåt och hon blev paff över berömmet:confused: :eek: :cool:

Men det här var mer ur skritt utan något som helst taktande utan genom sätet så som spider o djurjouren beskriver ovan, vilket var häftigt just för att det blev energiskt tramp ur skritten.

På lång sikt kanske det kan bli piaff, drömma kan man ju.:D

Ja den första bilden är kanske som vi åstadkommit, möjligen, tror jag. Fast väldigt kort.

Den andra undrar jag, hur bra blev det sen:eek: :rofl: Fortsatte den uppåt?:p

Kan du lägga ut länken eller pm:a den till mig så skulle jag bli hemskt lycklig!

Länken till Briar alltså

Det var det jag inte kom på vad det var jag tänkte på. :p

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 741
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
242
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka