Tråkigt kök

kolblakkur

Trådstartare
Köket är verkligen det minst spännande rummet i min lägenhet och jag vill försöka ändra det. Har planer på två tavlor som är 50x70 på väggen, men sen då? Hur får man det fint och mysigt? Känns så oinrett just nu. Är hyresrätt så kan inte göra några större förändringar.
 

Bifogade filer

  • IMG_1650.jpeg
    IMG_1650.jpeg
    371,7 KB · Visningar: 284
Några förslag

Måla om stolarna i en färgglad kulör
Byt ut hyllan med växter och sätt en öppen hylla med flera plan och ställ till exempel olivolja, färska kryddor och någon vacker förvaring för slevar och andra redskap. Själv har jag köpt en större Höganäskruka på secondhand .
Byt ut lampan mot armatur med spotlights som går att dimma till lite behagligt mjukt sken
Lägg in en färgglad matta
Fundera på om du vill ha några andra gardiner om du byter matta och kulör på stolar.
 
Köket är verkligen det minst spännande rummet i min lägenhet och jag vill försöka ändra det. Har planer på två tavlor som är 50x70 på väggen, men sen då? Hur får man det fint och mysigt? Känns så oinrett just nu. Är hyresrätt så kan inte göra några större förändringar.
Sätt något (tavla/tavlor eller t.ex. hylla med kokböcker) på väggen. Byt gardiner till längder som ger lite mer färg och "mjukhet" till rummet.
 
Jag tänkte spontant på någon form av duk/underlägg/servett/ljusstake eller vad som passar ens önskemål på bordet. Men kan vara för att jag själv tycker det är så obehagligt att sätta tallrik och glas direkt på bordet hemma av oklar anledning 😅

Fin tapet 😍
 
Det är ett slagbord, så kan lätt bli större. Ska testa det :)

Jag hade absolut börjat där! Av en slump råkar jag har exakt samma köksbord :D Jag tror också vi har ungefär samma storlek på lampa. Bifogar bild för att visa hur samma storlek på möbler gör sig i ett, vad jag gissar, betydligt mindre utrymme (ca 2,2 x 2,2 meter mellan väggar och köksskåp). Bordet är okej men hade kunnat vara ännu bredare och lampan är på tok för liten (men högt älskad och därför ej flyttbar :p )
20240828_200217.jpg

Jag menar inte att du måste köpa nya möbler men låt de du har bre ut sig. Sätt dit fler stolar runt bordet om du har. Skaffa rejält stora tavlor och/eller en vägghylla som fyller upp väggen. Hellånga gardiner som tillåts gå hela vägen in i hörnet kan också rama in och fylla upp.
 
Jag hade absolut börjat där! Av en slump råkar jag har exakt samma köksbord :D Jag tror också vi har ungefär samma storlek på lampa. Bifogar bild för att visa hur samma storlek på möbler gör sig i ett, vad jag gissar, betydligt mindre utrymme (ca 2,2 x 2,2 meter mellan väggar och köksskåp). Bordet är okej men hade kunnat vara ännu bredare och lampan är på tok för liten (men högt älskad och därför ej flyttbar :p )
Visa bifogad fil 152240
Jag menar inte att du måste köpa nya möbler men låt de du har bre ut sig. Sätt dit fler stolar runt bordet om du har. Skaffa rejält stora tavlor och/eller en vägghylla som fyller upp väggen. Hellånga gardiner som tillåts gå hela vägen in i hörnet kan också rama in och fylla upp.
Vad skönt att inte se ett vrålstädat hem för det första! Och fint, för det andra! Eller tvärtom! :) Alltså att det är fint för det första, ja du fattar! :)
Vad är det för "uggla" du har där på diskbänken? Det ser ut som en platt uggla?
Lampan är fin och passar- i mina ögon är det sådana detaljer som gör hemmen lite grann. Något som sticker ut på något vis, men som finns där för att det är personligt och viktigt för den som bor där. Kan bli lite trött på kataloghemmen där man inte ser att någon bor där, man kan inte se en person i hemmet, så även om en del saker i andras hem är saker jag själv inte skulle vilja ha i mitt brukar jag tycka om dem just för att de säger något om personen som bor där.
(Lite av därför jag aldrig skulle designa eller vad det heter, ett hem inför försäljning, det skulle vara städat förstås, men jag skulle finnas. Står det inte ett fat med ett tänt ljus på soffbordet, ligger en pläd halvt på sängen, står en krukväxt på en tom diskbänk osv i vanliga fall i mitt hem som lär det inte göra det på försäljningsbilder heller, och om jag skulle köpa ser jag ändå förbi allt sånt tillägg)

(Du har inte samma köksbord utan likadant :angel: :angel1::heart Förlåt, kunde inte hejda mig :) <3 :) )
 
Vad skönt att inte se ett vrålstädat hem för det första! Och fint, för det andra! Eller tvärtom! :) Alltså att det är fint för det första, ja du fattar! :)
Vad är det för "uggla" du har där på diskbänken? Det ser ut som en platt uggla?
Lampan är fin och passar- i mina ögon är det sådana detaljer som gör hemmen lite grann. Något som sticker ut på något vis, men som finns där för att det är personligt och viktigt för den som bor där. Kan bli lite trött på kataloghemmen där man inte ser att någon bor där, man kan inte se en person i hemmet, så även om en del saker i andras hem är saker jag själv inte skulle vilja ha i mitt brukar jag tycka om dem just för att de säger något om personen som bor där.
(Lite av därför jag aldrig skulle designa eller vad det heter, ett hem inför försäljning, det skulle vara städat förstås, men jag skulle finnas. Står det inte ett fat med ett tänt ljus på soffbordet, ligger en pläd halvt på sängen, står en krukväxt på en tom diskbänk osv i vanliga fall i mitt hem som lär det inte göra det på försäljningsbilder heller, och om jag skulle köpa ser jag ändå förbi allt sånt tillägg)

(Du har inte samma köksbord utan likadant :angel: :angel1::heart Förlåt, kunde inte hejda mig :) :heart :) )
Va? Tycker det ser välstädat ut!
 
Vad skönt att inte se ett vrålstädat hem för det första! Och fint, för det andra! Eller tvärtom! :) Alltså att det är fint för det första, ja du fattar! :)
Vad är det för "uggla" du har där på diskbänken? Det ser ut som en platt uggla?
Lampan är fin och passar- i mina ögon är det sådana detaljer som gör hemmen lite grann. Något som sticker ut på något vis, men som finns där för att det är personligt och viktigt för den som bor där. Kan bli lite trött på kataloghemmen där man inte ser att någon bor där, man kan inte se en person i hemmet, så även om en del saker i andras hem är saker jag själv inte skulle vilja ha i mitt brukar jag tycka om dem just för att de säger något om personen som bor där.
(Lite av därför jag aldrig skulle designa eller vad det heter, ett hem inför försäljning, det skulle vara städat förstås, men jag skulle finnas. Står det inte ett fat med ett tänt ljus på soffbordet, ligger en pläd halvt på sängen, står en krukväxt på en tom diskbänk osv i vanliga fall i mitt hem som lär det inte göra det på försäljningsbilder heller, och om jag skulle köpa ser jag ändå förbi allt sånt tillägg)

(Du har inte samma köksbord utan likadant :angel: :angel1::heart Förlåt, kunde inte hejda mig :) :heart :) )

Haha! Jag läser din text och sneglar samtidigt på det smutsiga knyte av bordsduk, frukostdisk och diverse löst krafs som snabbt revs bort innan bilden togs :D Stort tack för fina ord och jag förstår absolut vad du menar :heart
 
Hade som andra skrivit, vikt upp bordet.
Målat stolarna i någon kul färg.
Satt upp en hylla kanske till brödrosten och nån bok/växt 🙂
 
Köket är verkligen det minst spännande rummet i min lägenhet och jag vill försöka ändra det. Har planer på två tavlor som är 50x70 på väggen, men sen då? Hur får man det fint och mysigt? Känns så oinrett just nu. Är hyresrätt så kan inte göra några större förändringar.
Mer färg i mattan? den har liknande färg som tapeten vilket ju är jättefint. Men för ombonat kanske en matta med varma röda färger skulle kunna göra det mysigt och det kan också kännas mysigt att den inte helt matchar väggarnas färger. Eller om man vill matcha plocka upp det röda i tapeten och det gula i klockan.

Kanske ta upp lite av det gula i klockan i gardinen i fönstret.
 
Jag gillar ditt blombord! Matta i en varmare färg, visst har du grönt i tapeten? Likaså gardinen. Duk/tabletter på bordet. En liten stringhylla (t ex) för kokböcker och annat pjunk du vill ha i köket
 
Snygga lampor och bra punkt belysning gör underverk med alla rum.
Knallig matta o fototavla med grön natur/ djur.
Satsa på fräckt porslin och glas , då gör det inte så mycket om man inte diskat samt roligare att duka.
Elementskydd kan bli fint
 
Köket är verkligen det minst spännande rummet i min lägenhet och jag vill försöka ändra det. Har planer på två tavlor som är 50x70 på väggen, men sen då? Hur får man det fint och mysigt? Känns så oinrett just nu. Är hyresrätt så kan inte göra några större förändringar.
Tavlor?

Jag har alltid tyckt att tavlor är det tråkigaste man kan lägga pengar på men jag hittade faktiskt en nätshop med hur många fina tavlor som helst. Jag har kört på naturmotiv i canvas av lite olika slag samt något lite mer abstrakt osv. Det är jättetrevligt att titta på och ger mig lite lugn och värme i kroppen :)
 

Liknande trådar

Hemmet Hej, Undrar om någon här har koll om man kan ställa en fristående mikrovågsugn i överskåp? Jag har ingen mikro i mitt kök idag och har...
Svar
16
· Visningar
2 148
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
992
Senast: Bison
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 719
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp