Trakehnerhingsten Insterburg såld till Sverige!

Sv: Trakehnerhingsten Insterburg såld till Sverige!

Det man också ska ha i åtanke när man diskuterar avelshingstars temperament är deras förutsättningar jämfört med ston och valacker. Hingstar som betäcker har det inte lätt, det är mkt hormoner i omlopp och jag har ofta imponerats av hur fantastiska hingstarna är med tanke på det liv de lever. Under åren i Tyskland har det passerat många många hingstar och jag har inte sett en hingst som jag skulle kunna "varna" för temperamentsmässigt.

Ska man jämföra dressyrhästar och hopp/fälttävlanshästar tycker jag faktiskt det är ok att dressyrhästarna är mer spooky/spända/sprattliga. De rids ju på ett helt annat sätt med 300% kontroll och presterar bästa med lite spänning i kroppen. (Sen om det är så det ska vara är en annan femma).

Fälttävlanshästen får utlopp för hela kroppen i sitt arbete och hopphästen har en helt annan rörelsefrihet. Det funkar om hopphästen sparkar bakut i ett hörn eller efter ett hinder. Fälttävlanshästen får hoppa och dessutom sträcka ut i ordentligt galopp. Dressyrhästen däremot får ytterst sällan röra sig på ett friare sätt utan det ska trimmas och tränas med 100% precision på varje steg, varje övergång osv. Jag tycker inte det är så konstigt om fälttävlanshästen och hopphästen står coolt på prisutdelningen på långa tyglar medans vissa (långt ifrån alla) dressyrhästar knappt klarar av det psykiskt...

Och det hade kanske inte med tråden att göra. ;)

Gällande Insterburg så har jag inte tittat på filmen som diskuterats, men det jag sett av honom och andra hingstar med Hohenstein-blod är att det är bland det mest stabila "dressyrblodet" man kan hitta i Europa idag. Lätta, lyhörda hästar men väldigt coola, lättridna och extremt ridbara. Tittar man på dressyrindexen för Hohenstein-sönerna Insterburg (157), His Highness (157) och Munschhausen (163) så ligger de bland Tysklands absolut bästa, och det hade de inte gjort om de nedärvde spända, spooky avkommor!

Jag tycker dina åsikter reflekterar mycket mer om dig än om hästen. Väldigt dömande utan att känna till förhållanden som påverkar ( kameror, högjudd publik, musik, ny arena, lite motion - etcetc - tack och lov att man inte har en avelshingst, som folk snackar! ). Dressyrryttare VILL ha känsliga hästar som reagerar och är framåt. Att hästen beter sig som på filmen är liksom inget problem, så länge det är hanterbart och den kan koncentrera sig på tävling. Jag upprepar: låt bli att betäcka då, men tro inte att du kan få en bra helhetsbild av en häst och dess ridbarhet från två korta klipp. Det är inte särskilt rättvist mot hingsten.

Du behöver inte dra in mig som person i detta :crazy:

Som sagt så baserade jag mitt uttalande på just de videos som finns ute på hingsten inget annat!

Tycker du skall läsa mitt första inlägg igen..

Tycker att man ser en hel drös med världshästar som INTE beter sig spooky på tävlingsbanorna och jo jag föredrar faktiskt dem före de som är spända ett par ggr i varje program!

Och nej jag baserar inte mitt helhetsintryck av hingsten på dessa klipp, jag bara konstaterade att han på båda klippen var spänd och spooky

Visst vill dressyrryttare ha känsliga hästar men spooky tror jag ingen vill ha..

Det man också ska ha i åtanke när man diskuterar avelshingstars temperament är deras förutsättningar jämfört med ston och valacker. Hingstar som betäcker har det inte lätt, det är mkt hormoner i omlopp och jag har ofta imponerats av hur fantastiska hingstarna är med tanke på det liv de lever. Under åren i Tyskland har det passerat många många hingstar och jag har inte sett en hingst som jag skulle kunna "varna" för temperamentsmässigt.

Vi har ju haft en hel del hingstar så jo jag vet.

Ska man jämföra dressyrhästar och hopp/fälttävlanshästar tycker jag faktiskt det är ok att dressyrhästarna är mer spooky/spända/sprattliga. De rids ju på ett helt annat sätt med 300% kontroll och presterar bästa med lite spänning i kroppen. (Sen om det är så det ska vara är en annan femma).

Känslighet skall inte förväxlas med spändhet eller att vara spooky. En häst som är spooky kommer aldrig att vinna OS ;)

Fälttävlanshästen får utlopp för hela kroppen i sitt arbete och hopphästen har en helt annan rörelsefrihet. Det funkar om hopphästen sparkar bakut i ett hörn eller efter ett hinder. Fälttävlanshästen får hoppa och dessutom sträcka ut i ordentligt galopp. Dressyrhästen däremot får ytterst sällan röra sig på ett friare sätt utan det ska trimmas och tränas med 100% precision på varje steg, varje övergång osv. Jag tycker inte det är så konstigt om fälttävlanshästen och hopphästen står coolt på prisutdelningen på långa tyglar medans vissa (långt ifrån alla) dressyrhästar knappt klarar av det psykiskt...

Fast en fälttävlanshäst skulle vara dödsdömd om den var spooky, liksom en hopphäst. Vad jag menar med det är hästar som vänder, ställer sig eller inte vågar gå förbi saker. Att de flashar eller sparkar spelar inte så stor roll när det gäller hoppning men just spooky är ingen egenskap man vill ha.

Och det hade kanske inte med tråden att göra. ;)

:D Nej men rätt intressant i vart fall

Gällande Insterburg så har jag inte tittat på filmen som diskuterats, men det jag sett av honom och andra hingstar med Hohenstein-blod är att det är bland det mest stabila "dressyrblodet" man kan hitta i Europa idag. Lätta, lyhörda hästar men väldigt coola, lättridna och extremt ridbara. Tittar man på dressyrindexen för Hohenstein-sönerna Insterburg (157), His Highness (157) och Munschhausen (163) så ligger de bland Tysklands absolut bästa, och det hade de inte gjort om de nedärvde spända, spooky avkommor!

Och det var det jag frågade först vad han har gett :bow: Dock gillar jag inte personligen det beteende som han uppvisar både på uppvisningen och på den videon jag länkade till sedan kanske detta är de enda gångerna han betett sig så och då är det ju synd att det är det enda man kan hitta

Du behöver inte dra in mig som person i detta :crazy:

Som sagt så baserade jag mitt uttalande på just de videos som finns ute på hingsten inget annat!

Tycker du skall läsa mitt första inlägg igen..

Tycker att man ser en hel drös med världshästar som INTE beter sig spooky på tävlingsbanorna och jo jag föredrar faktiskt dem före de som är spända ett par ggr i varje program!

Och nej jag baserar inte mitt helhetsintryck av hingsten på dessa klipp, jag bara konstaterade att han på båda klippen var spänd och spooky

Visst vill dressyrryttare ha känsliga hästar men spooky tror jag ingen vill

ha..
Man vill inte ha hästar som tittar på skuggor var tionde meter och är nervösa, nej. Jag vet inte vad du lägger i betydelsen spooky men det är helt naturligt att hästar reagerar på omgivningen. Skulle man sortera bort alla som någongång höjt på huvudet eller blivit spänd hade ingen återstått. jag vet inte vilka dressyklasser du har tittat på, vi måste ha diametralt olika uppfattningar om vad man kan förvänta sig. Har du tex missat att Parzival brukade bli så rädd att han sprang ut från banan? Ryttaren bröt armen på 20 ställen, men insåg att hästen hade världskvaliteer. Att Varum Nicht inte klarade av att se blommor? Salineros skentur? Belamours tvärvändning framför domarna i
Champions of the winners? Tex.

I övrigt håller jag med Cyllene!

Någon som har koll på vad han fått för omdömme på benen?
/U

jasså? Ok, det hade jag missat.. Kan de kassera för dålig benställning ändå?

Någon som har träffat hingsten och tittat efter då ;) ?

/U

jasså? Ok, det hade jag missat.. Kan de kassera för dålig benställning ändå?

Någon som har träffat hingsten och tittat efter då ;) ?

/U

Ja, både svenska nämnden och trakehnerförbundet tittar på benen, även om tyskarna inte sätter poäng. Jag tycker han ser ok ut - möjligen gracil.

Man vill inte ha hästar som tittar på skuggor var tionde meter och är nervösa, nej. Jag vet inte vad du lägger i betydelsen spooky men det är helt naturligt att hästar reagerar på omgivningen. Skulle man sortera bort alla som någongång höjt på huvudet eller blivit spänd hade ingen återstått. jag vet inte vilka dressyklasser du har tittat på, vi måste ha diametralt olika uppfattningar om vad man kan förvänta sig. Har du tex missat att Parzival brukade bli så rädd att han sprang ut från banan? Ryttaren bröt armen på 20 ställen, men insåg att hästen hade världskvaliteer. Att Varum Nicht inte klarade av att se blommor? Salineros skentur? Belamours tvärvändning framför domarna i
Champions of the winners? Tex.

I övrigt håller jag med Cyllene!

Saken den är att jag tycker inte att det är ok med hästar som beter sig så och man skall def inte använda dem i avel. Det är en sak om det händer någon gång men ett beteende nej.

Jag förstår faktiskt inte ett dugg varför man i dressyren accepterar sådana beteenden alls..

Jämförelsevis med fälttävlan där hästar är i oerhört högre kondition och ändå kan hålla sig på mattan i dressyrprovet. Tycker faktiskt att lydnad är en punkt i dressyr som borde premieras betydligt högre än vad den gör idag.

Ny omgivningar borde hästar som tävlar mkt vänja sig vid, har inte haft en enda häst som betett sig hysteriskt för att den varit på ny arena oavsett om det är här i Sverige, Polen, Tyskland, Österrike eller något annat land..

Avel handlar om att föra individen framåt och dit är inte hästar som inte vem som helst kan rida i princip

Saken den är att jag tycker inte att det är ok med hästar som beter sig så och man skall def inte använda dem i avel. Det är en sak om det händer någon gång men ett beteende nej.

Jag förstår faktiskt inte ett dugg varför man i dressyren accepterar sådana beteenden alls..

Jämförelsevis med fälttävlan där hästar är i oerhört högre kondition och ändå kan hålla sig på mattan i dressyrprovet. Tycker faktiskt att lydnad är en punkt i dressyr som borde premieras betydligt högre än vad den gör idag.

Ny omgivningar borde hästar som tävlar mkt vänja sig vid, har inte haft en enda häst som betett sig hysteriskt för att den varit på ny arena oavsett om det är här i Sverige, Polen, Tyskland, Österrike eller något annat land..

Avel handlar om att föra individen framåt och dit är inte hästar som inte vem som helst kan rida i princip

Ja, jag har förstått att du har den åsikten och jag tror inte att det är lönt att försöka förklara skillnaden - Cyllene har gjort ett tappert försök, men det verkar ha varit bortkastad tid?

Märkligt nog, med tanke på hur aveln inte bedrivs på ett klokt sätt enligt dig, blir dressyrhästarna bättre och bättre och får högre och högre poäng och drar mer och mer publik. Där den absolut bästa - av ren slump? - råkar vara just 50 procent trakehner. Mer energi än så här tänker jag inte lägga ner på den diskussionen.

Ja, jag har förstått att du har den åsikten och jag tror inte att det är lönt att försöka förklara skillnaden - Cyllene har gjort ett tappert försök, men det verkar ha varit bortkastad tid?

Märkligt nog, med tanke på hur aveln inte bedrivs på ett klokt sätt enligt dig, blir dressyrhästarna bättre och bättre och får högre och högre poäng och drar mer och mer publik. Där den absolut bästa - av ren slump? - råkar vara just 50 procent trakehner. Mer energi än så här tänker jag inte lägga ner på den diskussionen.

Och även detta är diskuterat inte bara i denna tråden, hur spänd skall en dressyrhäst bli! Att poängen blir bättre har knappast med aveln att göra så långt har vi ännu inte kommit, idag vågar domarna ta ut svängarna mer och det syns på alla tävlingar inte bara i WC.

Jag har inget emot Trakhener hade jag haft det så hade jag inte ägt en själv!!

Men ärligt tycker du att det är ok att avla på hästar som ställer sig i hörn eller vänder för minsta lilla sak? Vad tror du händer om man gör det och den där hästen som skulle bli superstar inte blir det och hamnar hos lilla Lotta?

Nej man skall inte avla på hästar som beter sig illa, spändhet är en annan sak och det är inte det jag menar. Jag menar hästar som flippar ut på banan av en eller flera anledningar.

Och det cyllene säger stämmer till en viss del, men en fälttävlanshäst har inte fått ge utlopp för sin energi innan terrängen och där rids dressyren och trots detta håller de sig på mattan (jo de måste göra det idag för att ha något med segern att göra)

Jag såg det, roligt. Jag tycker att det är en spännande hingst.

Kanske lite sent att komma in i betäckningssäsongen nu. Många har nog redan bokat hingst om de inte redan har börjat seminera. Om inte annat så verkar ju många ha beslutat sig efter mycket tids velande. Kanske skulle det vara taktiskt att inte lägga sig allt för högt i pris, eller köra med levande fölavgift (även om Tullstorp inte gör det i övrigt). Eller vad tror ni?

/U

Jag skulle lätt använda Insterburg om han inte är alltför svinigt dyr. Som sagt kan det nog vara smart drag av ägaren att inte lägga sig för högt i pris nu när många redan bestämt sig och börjat.
Han finns inte ute på hemsidan i hingstprogrammet än, skulle vara intressant att veta hur de lägger upp betalningen på honom och hur mycket han kostar.

Nja, inte är det sent att komma in nu. Förra året kom väl inte Nintender förrän i juni och låg ändå i toppen av de mest använda hingstarna.

Och med vintern som varit så kanske en del drar sig för att få ngt tidiga föl.. Jag gör det iaf!

Mailade Tullstorp ang avgifterna för Insterburg och de kommer ligga på språng 2000 och 90-dygnsavg 9000 :- + moms

*KL*

Någon här på Buke som har koll på hans möderne?

Som glad amatör tycker jag dessutom att om man tittar på den första filmen så ser det ut som att de spänt hästen till max för att få den att visa så mycket trav som möjligt, att det i det läget lätt slår över och blir för mycket nerv är ju inte så konstigt. Skulle de ridit hästen med fokus lång och låg och avspändhet, så hade den kanske inte varit lika hoppig tänker jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka