Trakehnerhingsten Insterburg såld till Sverige!

Sv: Trakehnerhingsten Insterburg såld till Sverige!

Bilden från trakehnerdatabasen är troligtvis från när han var 2,5 år gammal och hans premiering.

Är det klart att han kommer verka i svensk avel i år? Om jag fattat rätt ska han tävlas direkt på internationella tävlingar!

Jag har också sett honom live ett flertal gånger och det är en jättefin hingst.

Ja spermaimporterna har jag dreglat efter i måååååånga år! Inte minst Insterburg! Men som sagt, jag är lite skraj för att välja en utlandsstationerad hingst... Så om Insterburg kommer verka i aveln stationerad på svensk station kommer jag garanterat använda mig av honom!

Jag tänkte bara på de som rent fysiskt står i Sverige, annars blir ju utbudet ett helt annat.

Själv är jag inte intresserad av utlandsstationerade hingstar om jag inte fått se dem ordentligt innan. Skulle aldrig avnända en hingst som jag inte sett, tycker inte att jag är tillräckligt kunnig för att kunna bedöma en hingst efter en film eller foto.

Jag är helt enkelt rädd att det ska rinna iväg i pris och att det inte ska ta sig... :crazy: De faktiska kostnaderna som packning och skick och grejer är ju en sak som kommer i vilket fall, så det kan jag köpa, men jag är så rädd att det ska bli nåt fel, att ett flyg blir försenat och ingenting kommer fram osv... Eller att sperman blir "skadad" eller för sent lämnad och därmed dålig osv... Och bor man i Jämtland finns det bara en enda station, och de tar inte fryst exempelvis. Tråkigt nog...

Annars har jag länge haft ett gott öga åt flera av dina snyggingar! Såklart Herzensdieb mest då... ;)

Vad lämnar han?? Av det man kan se på video är han rätt "spooky" och inte helt lättriden

Jag baserar det jag sett på de videos som ligger ute

http://www.youtube.com/watch?v=2WQr0cKUHkc

Och den andra ovan

Har själv en Trakhener som är väldigt lik denne och den är allt ifrån lättriden trots ett mycket bra ridprov som unghäst med 9 rakt igenom både i hoppning och gångarter

Men allt det du skriver kan ju hända med sperman i Sverige också? :) Tittar man på restiden för sperman skiljer det ju på sin höjd några timmar då den tyska/holländska flygs och den i Sverige oftast går med snigelpost!

Jämtland är som du säger dock inte helt lätt. Sverige är ett långt stort land och det funkar inte med utlandsskick till alla ändar...

Men allt det du skriver kan ju hända med sperman i Sverige också? :) Tittar man på restiden för sperman skiljer det ju på sin höjd några timmar då den tyska/holländska flygs och den i Sverige oftast går med snigelpost!

Jämtland är som du säger dock inte helt lätt. Sverige är ett långt stort land och det funkar inte med utlandsskick till alla ändar...

Nej man bor helt klart på fel ställe för att ha häst.. ;-) jag gissar att jag dessutom är lite feg, därför inte provat. Men man ska väl ta steget nån gång. Enda grejen då är att hingsten måste finnas på TAI, annars går det inte alls med stationen här. Tråkigt att den enda stationen i hela Jämtland inte tar fryst, men man kan väl inte få allt.. :grin:

Det betyder inte att alla trakhener är likadana. Jämfört med andra hästar i unghäst-vm ansågs han särskilt lösgjord och avspänd. Detsamma gäller imperio.

Det betyder inte att alla trakhener är likadana. Jämfört med andra hästar i unghäst-vm ansågs han särskilt lösgjord och avspänd. Detsamma gäller imperio.

Har du sett videon på länken?? Jag tycker INTE att hästen ser avspänd ut och jo jag tycker den ser svår ut när väl huvudet sätter in

Min häst är extremt avspänd och lugn ända tills en situation uppstår..

Har du sett videon på länken?? Jag tycker INTE att hästen ser avspänd ut och jo jag tycker den ser svår ut när väl huvudet sätter in

Min häst är extremt avspänd och lugn ända tills en situation uppstår..

Vad har insterburg med din häst att göra? Hohenstein är fö känd för att lämna coolt, är din häst besläktad med honom? Strunta i att använda honom då, du har ju ändå bestämt dig. Jag har sett hästen live - och rätt många släktingar - och så länge hästen presterar på tävling har den ett bra psyke. Nerv måste en grandprix-häst ha. Som Falk rosenbauer sa på en klinik nyligen: alla bra hästar har temperament - om det sedan tar sig uttryck i att hästen är vaken på omgivningen eller reser sig spelar ingen roll.

Senast ändrad:

Vad har insterburg med din häst att göra? Hohenstein är fö känd för att lämna coolt, är din häst besläktad med honom? Strunta i att använda honom då, du har ju ändå bestämt dig. Jag har sett hästen live - och rätt många släktingar - och så länge hästen presterar på tävling har den ett bra psyke. Nerv måste en grandprix-häst ha. Som Falk rosenbauer sa på en klinik nyligen: alla bra hästar har temperament - om det sedan tar sig uttryck i att hästen är vaken på omgivningen eller reser sig spelar ingen roll.

Ditt påstående..

Jo jag tycker att avelshingstar skall ha ett betydligt jämnare temperament. Varför skulle det vara mer acceptabelt bland dressyrhingstar att ha ett spooky temperament än bland hopp och fälttävlanshästar?? Fast det är ju en annan intressant disk och är ju ot

Ditt påstående..

Jo jag tycker att avelshingstar skall ha ett betydligt jämnare temperament. Varför skulle det vara mer acceptabelt bland dressyrhingstar att ha ett spooky temperament än bland hopp och fälttävlanshästar?? Fast det är ju en annan intressant disk och är ju ot

Jag tycker dina åsikter reflekterar mycket mer om dig än om hästen. Väldigt dömande utan att känna till förhållanden som påverkar ( kameror, högjudd publik, musik, ny arena, lite motion - etcetc - tack och lov att man inte har en avelshingst, som folk snackar! ). Dressyrryttare VILL ha känsliga hästar som reagerar och är framåt. Att hästen beter sig som på filmen är liksom inget problem, så länge det är hanterbart och den kan koncentrera sig på tävling. Jag upprepar: låt bli att betäcka då, men tro inte att du kan få en bra helhetsbild av en häst och dess ridbarhet från två korta klipp. Det är inte särskilt rättvist mot hingsten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka