Trakealkollaps

superstar

Trådstartare
Trakealkollaps, någon som har erfarenhet? Utreder vår dansk-svenska gårdshund för det just nu och vill gärna höra lite erfarenheter. Vi använder redan sele (ska dock byta sort, han blev värre med Metizo) och han är i bra hull. Undrar främst hur fysisk aktivitet brukar påverka (agility, spår, cykling, löpning). Detta är ingen hund som mår bra av enbart koppelpromenader...

Någon som har koll på orsaker?

Trakealkollaps, någon som har erfarenhet? Utreder vår dansk-svenska gårdshund för det just nu och vill gärna höra lite erfarenheter. Vi använder redan sele (ska dock byta sort, han blev värre med Metizo) och han är i bra hull. Undrar främst hur fysisk aktivitet brukar påverka (agility, spår, cykling, löpning). Detta är ingen hund som mår bra av enbart koppelpromenader...

Någon som har koll på orsaker?

Inte det minsta, vill du berätta vad det är?

Är det stor skillnad mellan trakealkollaps och Larynxparalys?

Jag har så himla dålig koll på sådana sjukdomar och men en väns RR hade den senare och blev opererad med mycket bra resultat trots att dom trodde att det var kört för hunden. Är det helt olika grejer hjälper det ju inte dig det minsta dock :(

Trakea (=luftstrupen) består av broskringar och dessa kan bli deformerade och "falla samman" vid ansträngning, upphetsning/stress, drag i kopplet osv. Detta är vad jag fått till mig efter samtal med veterinär samt läst på, men det är med reservation för felskrivning. Finns mycket info om man googlar. Symtom är att hunden hostar och harklar vid ovanstående situationer.

Vår hund har haft vissa symtom på detta som vi har hållt koll på men igår blev det plötsligt akut med kraftig hosta som inte ville ge sig. Nu är han bättre igen, oklart vad försämringen berodde på men det var bra för då blev det av att kolla upp honom. Vi har tid för endoskopiundersökning (kamera ner i luftstrupen under narkos) på onsdag så definitiv diagnos blir väl då.

Larynx sitter högre upp så inte riktigt samma sak, men kan nog ge liknande symtom.

@Hyacinth @Killaloe

Vad är det som gör att din veterinär tror att det är trakealkollaps? Röntgen?

Jag har en hund som utreddes i våras pga att han hostar vid framför allt ansträngning. Vet trodde först på trakealkollaps med tanke på symtomen men röntgen visade en normal luftstrupe. Gjorde sen bronkoskopi som visade en lätt inflammation i svalget men inte mer än så. På vinst och förlust fick han äta en kort kur med kortison och sen blev han bra. Nu har han dock börjat hosta igen så vi har ny tid på onsdag.

Vad har din hund för symtom?

Vad är det som gör att din veterinär tror att det är trakealkollaps? Röntgen?

Jag har en hund som utreddes i våras pga att han hostar vid framför allt ansträngning. Vet trodde först på trakealkollaps med tanke på symtomen men röntgen visade en normal luftstrupe. Gjorde sen bronkoskopi som visade en lätt inflammation i svalget men inte mer än så. På vinst och förlust fick han äta en kort kur med kortison och sen blev han bra. Nu har han dock börjat hosta igen så vi har ny tid på onsdag.

Vad har din hund för symtom?
Därför att symtomen stämmer väldigt väl, dvs när han har halsband, drar i kopplet eller blir exalterad så hostar och harklar han sig. Lungorna låter fina och han blir väldigt irriterad av tryck på trakea. Nu ringde dock veterinären och sa att hon rådgjort med kollegor och att man istället för bronkoskopi ska röntga honom med genomlysning i vaket tillstånd. Fick tid för det i morgon men jag kan inte då så ska ringa och boka om. Nu hostar han mycket mindre, jag undrar vad det var som gjorde att det blev så akut under ca ett dygn, men oavsett så önskar jag ju detta utrett så att vi vet.

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Senast: super
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 820
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 662
Senast: machafuko
·
Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka