Trail-at-hand

B070715

Trådstartare
Är det nån som har tips på hur man gör i denna gren. Jag vill veta allt, funderar på om det kan vara något för min unghäst. Bara för att han ska komma ut o träna på omgivningar o andra hästar, särskilt eftersom han är hingst. Får man tävla med en tvååring? Går det? Ja ni fattar alla frågor på en gång. Har tappat min regelbok o inte hunnit köpa ny ännu, så alla råd är välkomna.
/C

Sv: Trail-at-hand

jag var med med våran 4 åring och gick trail at hand. Det bedöms precis som trail, skillnaden är bara att du går brevid. Jag är osäker på hur mycket du bedöms i den här grenen, tror mest att det handlar om hästen, hur den sköter sig.

Min erfarenhet är att domarna INTE verkar gilla att dömma den klassen.. Det finns tydligen väldigt knapphändig information om den i regelboken.. När man frågar olika domare så svarar dom olika på samma frågor.. Verkar vara lite upp till domaren att tolka regelboken.. Har för mig att den ska bedömas som en showmanship där du bedöms mest.. hur väl du visar och framför hästen osv..
Jag var med i en sån klass men min häst när hon var två vad jag vill minnas..

Jag tycker helt klart du ska ut och testa på.. All träning är bra träning.. :D
Men du kanske ska ta det med en klackspark och inte förvänta dig för mycke..
ta det som ren och skär träning.. Men Det verkar ju som det är precis det du tänker göra så.. KÖR PÅ :banana:

att domarna inte gillar att dömma den klassen har jag också märkt, så det verkar stämma iaf.

B070715: Kom ihåg att försöka få hästen att titta ner på bommarna och bron så får du + poäng=)

Jag tycker det är en jättebra grej att åka ut med unghästarna, själv var jag ute med min första gången som 6 mån gammal, då var vi visserligen bara med på halter, men nu när hon snart är tre har hon varit ute på tävlingsbanan många gånger, då i halter, showmanship och trail at halter är hon ju "gammal" och van vid allt som rör träning och tävling, så nu när vi ska börja vara med på "vanliga" grenar behöver man ju bara konsentrera sig på ridningen och inte på allt annat runt omkring. Jag har inte märkat att domarna inte gillar att döma trail at halter, men jag har inte varit med så många gånger i just den grenen och då vi varit med har jag mest sett det som en kul grej och framför allt en jättebra träningsmöjlighet.

Tack för alla tps så här långt. Får man ha repgrimma, ska det vara träns eller vad är det som gäller? Jag tänker åka för att han ska vänja sig vid att vara på en tävlingsplats, det är ju lite annorlunda än att vara här hemma på gården. Tänker att det borde ju bli lättare när man väl ska tävla ridandes. Showmanship o halter at hand o så är det bara för quaters? Jag har en morgan.
Kram
C

Jag TROR inte att det är tillåtet med repgrimma pga knutarna.. Det ska nog vara en vanlig grimma.. Gärna i läder.. Jag har köpt en sån skitbillig showgrimma +skaft som man kunde köpa på hööks förut med lite fusksilver på och den tycker jag duger alldeles utmärkt då jag inte går in så seriöst för "gå klasser" utan mest är där för tränings skull..

Om du är med på en tävling annordnad av en WRAS ansluten klubb så är den öppen för alla raser så det är bara att tävla på :)
Annars är jag inte så insatt för det är bara på småtävlingar jag varit med..

Det ska vara en vanlig grimma helst läder eller showgrimma, ingen repgrimma. Om du har grimskaft med kedja på, så får du inte hålla i kedjedelen någon längre stund. Grimskaftsänden ska vara lindan i den andra handen så att inte änden hänger å slänger. Sen med högerhanden så ska du hålla i grimskaftet med knogarna framåt (hoppas du förstår) . Sen så ska du tänka att du håller händerna i den positionen att du "håller i en bricka framför dig" Så att du visar hästen vägen att du "för den." Det ser inte så bra ut om du har händerna nere vid låret. Bara lite tips sådär. Lycka till

Senast ändrad:

Tack för kneepen, jag börjar fatta tror jag. Misstänkte att repgrima ej var ok även om jag tycker det är lite konstigt. Ska nog prova på framåt våren så fort det går. Min grabb är jättesnäll o det är inga problem med vanlig grimma o grimskaft.
/C

I vår lokala klubb är alla välkomna att vara med, oavsett ras och ålder (inom WRAS). Jag började precis som du tänkt när min tjej skulle lära sig att komma ut på tävlingsplatsen. Var med i ett par showmanship-at-halter och trail-at-hand. Vi har trail-at-hand som klass på Morganriks, kom till sommaren och var med! ;)

Det ska jag försöka göra. Har order från Uno Boman att åka på riks o man bara gör som han säger:-) Han är lyrisk över min lilla goding. Vi ses på riks!
/ C

Förra året när min arabvallack var 2 år så testade vi på för första gången showmanship at halter (kom 1:a av 5?) och Trail at halter (kom 2:a av 6?). Jag hade fått en massa tipps här på buke och det lönar sej att vara nogrann med vägarna, att hästen kan stå stilla! och backa rakt.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 216
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Eller: hur nätverkar man? Hur börjar man? Jag ska flytta hundra mil om några månader. Känner ingen hästmänniska däruppe och får alltså...
2
Svar
22
· Visningar
2 916
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 322
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 825
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka