Trahkhener hingstar

N

Naura

Vilka hingstar är det som har mkt Trahkhener blod i sig? Var kan man hitta o leta? Har träffat några Trahkhenare i mina dagar, otroligt vackra o ädla hästar med underbar gång o hög ridbarhet. Varför ser man inte mer av dom i Sverige? De jag har sett är importerade hästar.

Finns det fler ställen man kan leta hingstar på på nätet, mer än Flyinge?

/Naura

Sv: Trahkhener hingstar

Jag har ett trakehnersto efter Buddenbrock. Hon är dock importerad.
Jag vet att BlueHorse (vet ej hur det stavas) i Danmark har tagit in en hingst efter honom. Vet inte varför det finns så få i Sverige, som sagt var det är ju en underbar ras, det blir någ fler sådana för mig i framtiden...

Hittade hemisdan till BlueHors http://www.bluehors.dk/index.htm

Föll pladask för Blue Hors Don Romantic. (även om detta inte hörde till tråden.) De hade ett gäng hästar till salu oxå efter honom, man kanske borde titta närmare på det där o fundera om man ska åka över till Danmark o köpa sig en pärla.

/Naura

oidipus skrev:
Jag har ett trakehnersto efter Buddenbrock. Hon är dock importerad.
Jag vet att BlueHorse (vet ej hur det stavas) i Danmark har tagit in en hingst efter honom.

Hingsten BlueHors har efter Buddenbrock heter Blue Hors Armano. Tänkte bara säga ifall du ville veta. En riktig snygging han oxå!

Visst är de ngt utöver det vanliga. Anledningen till att vi inte ser så mkt av dem är för att många räds det gamla ryktet om Trakhener (dåligt temp/lynne/samarbetsvilja) vilket iofs inte var grundlösa. Rysk trakhener kunde få håret att resa sig på den bäste hästtämjaren :-)!

Numer finns goda trakheners i aveln där man fått fram kompletta hästar med superb ridbarhet inkl allt.
Du kan kolla in Briar tråden sid 3 så får du lite tips på hingstar du kan leta efter i stamtavlorna. Stuteriet Angagården.com har använt en del hingstar med trakhenerblod och har koll på avkommor till salu.
Du bör dock räkna med relativt fet prislapp (kan vara värt det).

Bra idé! Finns jättemånga fina hästar här som oftast dessutom är billigare...Trakhenare är ganska vanliga, dem jag har ridigt har varit väldigt trevliga.

Ett tips: Kolla in www.horse.dk!

Ängagården har Karolinger i sitt program, han är trakener. Han var tilltänkt till mitt sto men det blev tillslut en annan,men han var väldigt tjusig och verkade ha bra skalle. (Han stog på "vår" station)

Även jag var inne och tafsade på Karolinger men valde tillslut att välja en hingst med god förärvning och egen karriär. De Niro, Dionysos, Caprimond, Baroncelli, Karolinger (alla ängagården) och sist men inte minst Blue Hors Romancier var de jag valde mellan och tillslut blev det BHR.

När väl tjejen var betäckt och dräktig blev det "storslam" för De Niro och Dionysos som fäder till två unga dressyrston..då ångrade jag mig lite att jag inte vågade chansa..hoppas det blir en ok pålle med BHR också...

Det blev Danzas till min då hon hade färdigt ägg när vi kom ner vid 25 dygn på fredagen och Karolinger skulle lämna sista provet på måndagen. Vågade inte vänta :crazy: .Seminerades på lördagen då första dosen försvann (med tågvagn och allt)dom fick köra till skåne och hämta en ny. Hon är dräktig :banana: :banana:

Min häst är e.Guinness u. hel trakhenare e.Caprimond- Präfectus
Guinness farfar är trakhenare, Donauwind, och även på Guinness mammas sida dyker ett par trak. upp lite senare i stamtavlan.

Jag kan ju säga att min häst är grymt egensinnig men rör sig otroligt bra och har väldigt lätt för sig när han vill. Han har varit ganska hingstig men är bättre nu.

Förrut red och tävlade jag en rysk trakhenar hingst och han var bland det snällaste jag någonsin haft att göra med. Inga dåliga skrönor om trakh. stämde in på honom.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 075
Senast: MML
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 538
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka