Träflis på ridbana?

Sv: Träflis på ridbana?

Jag har en blandning av flis och grus i mitt ridhus, och jag har anänt mig av det i flera år, även där jag var ridskolechef förut. Det delar sig inte, och det är inte halt även när det är nyvattnat, så det borde kunna fungera utomhus också, ur den aspekten. Däremot lär det inte tåla lika mycket regn som en grusbana, eftersom det ju inte släpper igenom vattnet lika bra. Till slut blir det ju dessutom jord, den ultimata dränageförstöraren.
Jag har faktiskt ändå funderat på att göra en paddock modell simpel, med flis och grus, för att ha mitt i sommaren, när det är svårt att få ridhuset dammfritt. För min del skulle det då inte spela någon roll om banan inte tålde så mycket vatten, för rengnar det kan jag vattna upp ridhuset och rida inne.

nästa ridbana skulle jag vilja ha gummiflis på, blandat med sand. det fryser visserligen det med, vet inte hur det funkar att salta på det ? ridanläggningen där jag växte upp hade det på en ute bana och den va fin-fin att rida på.

enklast är förmodligen gruspadock, det har vi tillgång till nu och med salt så funkar det fint ;) jag va aldrig riktigt nöjd med träfliset.

Vi har också gruspaddock och den fryser naturligtvis på vintern men jag har inte vågat testa o salta den, får för mig att det inte är bra för hovarna:crazy: eller har jag helt fel? Kan jag slänga på salt?:bump:

nästa ridbana skulle jag vilja ha gummiflis på, blandat med sand. det fryser visserligen det med, vet inte hur det funkar att salta på det ? ridanläggningen där jag växte upp hade det på en ute bana och den va fin-fin att rida på.

enklast är förmodligen gruspadock, det har vi tillgång till nu och med salt så funkar det fint ;) jag va aldrig riktigt nöjd med träfliset.
Vi har en gummiblandning i vår ridbana och den fryser inte. Nu bor vi förvisso i Skåne.

Vi har flis på vår bana, och jag har aldrig haft det bättre :) Det fryser inte på vintern, så man kan rida där om det fryser.

var femte år kanske måste man fylla på lite. Vår är fem år nu, och jag tycker det är dags.

En fråga om träflis.

Räcker det att fylla på bara? Skall inte det gamla materialet som börjar ruttna tas bort? Om inte blir det inte mer och mer jord i banan med tiden?

Täby galopp har en träningsbana med flis och det är ett utmärkt underlag för träning av galopphästar. De fyller på med nytt flis allteftersom. Att den skulle vara så superhal vid normal väderlek kan jag inte hålla med om, men det klart, den sköts av proffs. På vintern fryser den dock.

Vi har också gruspaddock och den fryser naturligtvis på vintern men jag har inte vågat testa o salta den, får för mig att det inte är bra för hovarna:crazy: eller har jag helt fel? Kan jag slänga på salt?:bump:

jag har aldrig märkt av något negativt för hovarna. dom flesta här runt saltar.

oki. har ni blandat med grus/sand ? jag växte upp i halmstad och där frös det, så jag tog för givet att det gör så här med (västra götaland) fast å andra sidan känns det ju inte som om vi har "dom" vintrarna längre ;)

hur tror du det skulle funka att salta gummiflis ?

kl

Jag har en inte helt färdig ridbana ,mkt välränerad och jodmånen är genomsläpplig grus med lite lera och mängder av sten.
Hade det inte varit för stenen så hade den varit perfekt som den var:crazy: .
Som sagt är grus och sådant ganska dyrt så även jag har funderat på flis.
Jag har gott om skog passande för nedflisning men frågan är vad är bäst?

Träslag?
Löv eller barrträd?
Stora eller små träflisor?
Mkt barkinblandning eller mest trä?

Vilket tror ni skulle bli bäst?
Eller är det bara att betala det där gruset:p .
Banan skall mest användas till dressyr,tömmkörning och unghästträning. Mest för privat bruk.

Vår är absolut inte hal..?? Jag kör maratonsvängar därinne med vagnen utan att ha märkt att hästen halkar det minsta. Men det är svårt att förklara, kanske några studiebesök vore värt mödan?

Barkflis är nog att slänga pengarna i sjön. man ska ha flisade ädelträd som är avbarkade. Annars förmultnar det ju snabbt.
Vårt är även uppblandat med sand. Botten är hårt packad lera.

Vår är absolut inte hal..?? Jag kör maratonsvängar därinne med vagnen utan att ha märkt att hästen halkar det minsta. Men det är svårt att förklara, kanske några studiebesök vore värt mödan?

Barkflis är nog att slänga pengarna i sjön. man ska ha flisade ädelträd som är avbarkade. Annars förmultnar det ju snabbt.
Vårt är även uppblandat med sand. Botten är hårt packad lera.

Tack så jättemycket återigen, då är din bana lik vår dessutom vi har lera i botten och sand över just nu, det är ganska grov, tung sand, och funkar det att blanda upp det lite med flis som dessutom är billigare så vore det toppen!

tack återigen för utförliga svar!

vi hade ren gummiflis (bortsett från underlagen) sköts det rätt så fryser det inte och definitivt int om du saltar

Man kan väll först passa på att gratta dig i efterskott- såg att du fyllde år häromdan...grattis :)

Ett alternativ till flis om ni nu har ett underlag och dränering redan klart- kan vara återvinningsgummi !

Som det låter är det återvinning från bilar mm och är blandat i olika storlekar. Helt miljöanpassat och lagligt.

Eftersom det är så pass olika storlekar har det svikt och fryser inte- varjafall inte häromkring.

Köps nerifrån landet- tror malmö så det som blir dyrt blir frakt- gummit i säg är billigt. Kan tyvärr inga priser i huvudet men har tele till företaget...pm-a om det finns intresse

Min granne har något liknande på sin ridbana. När det regnar blir den som en tvättsvamp, när det sent omsider torkar blir det massor av hårda knölar. För att inte tala om när det fryser.

Senast ändrad:

Vi har träflis blandat med grus och det är helt ok. funkar i alla väder. mindre halt än enbart grus(då rullade det för mkt, men vi hade nog fel sorts...). även pyttelite sand.

En av de bästa utebanor jag ridit på var träflis blandat med sand - Perfekt. Red dock bara där en gång i soligt majväder.

Vi har träflis blandat med grus och det är helt ok. funkar i alla väder. mindre halt än enbart grus(då rullade det för mkt, men vi hade nog fel sorts...). även pyttelite sand.

En av de bästa utebanor jag ridit på var träflis blandat med sand - Perfekt. Red dock bara där en gång i soligt majväder.

Tack så jättemycket! :bow:

Efter att ha läst svaren i denna tråden så har jag sett att det svaras på lite olika saker. De som har erf. av enbart flis eller majoritet flis verkar ha sämre erfarenheter än de som har blandat flis och sand. Det är blandat som är det aktuella i mitt fall, så det låter iallafall som det är värt att utreda lite vidare.

tack alla för svar!

Liknande trådar

Anläggning Vi behöver lära oss hur vi håller vår ridbana 25x35 m med underlag "ridbanegrus" dammfri till rimligast möjliga kostnad. Jag tar gärna...
Svar
10
· Visningar
1 009
Senast: Inte_Ung
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 april så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara avslutad... 2
Svar
38
· Visningar
1 075
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 412
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara... 13 14 15
Svar
298
· Visningar
9 238
Senast: Lejontand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Har du en åsna?
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Akvarietråden V