Trafikvett

M

mirage_

Var ute och övningskörde häromdagen på en smalare väg med många krökar och överaskningar. Kommer ur en dold kurva när plötsligt två hästar med ryttare dyker upp på min sida av körbanan! :eek: Vem får för sig att rida på vänster sida i allmänhet och på en sån oberäknelig väg i synnerhet? Blev ju tvungen att köra på vänster sida där i kröken, tänk om jag fått möte.
Så: Hur mycket trafikvett har ni när ni är ute och rider?

Sv: Trafikvett

fattar inte vad du menar, red de på fel sida vägen eller var det en "dålig ridväg"?

Rider alltid på höger sida,oavsett vad det är för väg.Man vet aldrig vad som kan hända om man får ett oförutsett möte...

Min häst är ett fordon och jag beter mig som om det vore det också ;) Skulle bli livrädd om det kom två hästar ur kröken om jag var ute och övningskörde :( Men hur korkat är det inte att rida på fel sida man vet ju om det är en väg där det kan komma bilar.

Det är ovanligt korkat att rida på fel sida av vägen. Jag tycker också det är lika korkat som när två stycken rider i bredd och det kommer en bil och dom går i sär på varsin sida av vägen, så bilen ska köra emellan dom. Det kan bli riktigt trångt för bilisten som då inte kan köra lite mer på ena sidan.

Men jösses, vad tänker folk med?!:eek:
Fick stor lust att stanna och läxa upp dem, men är man lite tafatt så är man. Synd att man alltid kommer på saker att säga i efterhand...

I kurvor på småvägar är jag alltid noga med att rida på ytterspår, oavsett vilken sida av vägen det blir, för att en mötande bilist ska se mig och hästen så fort som möjligt.

Var ute och övningskörde häromdagen på en smalare väg med många krökar och överaskningar. Kommer ur en dold kurva när plötsligt två hästar med ryttare dyker upp på min sida av körbanan! :eek: Vem får för sig att rida på vänster sida i allmänhet och på en sån oberäknelig väg i synnerhet? Blev ju tvungen att köra på vänster sida där i kröken, tänk om jag fått möte. Så: Hur mycket trafikvett har ni när ni är ute och rider?

men då kanske du inte skulle ta och köra om ridande ekipage i kurvor där du inte ser ifall det kommer möte........:crazy:

hur mkt trafikvett har du när du är ute och kör?

Men om de hade varit på väg mot samma håll som du då? Då hade de ju fortfarande varit på samma sida av vägen men med rumpan mot dig och du hade ändå fått göra samma sak, alltså köra över på fel sida av vägen.. :D

Visst sjutton är det dumt att rida på fel sida av vägen, och jag är alltid noggrann med att hålla mig på rätt sida av vägen.

HAR LÄRT MIG ATT MAN ALLTID SKA VARA FÖRUTSEENDE I TRAFIKEN OCH OBSERVANT - ANPASSA HASTIGHETEN EFTER HUR MYCKET MAN SER HELT ENKELT..:banana:

MEN MÅSTE ERKÄNNA, VILKEN SIDA SKA MAN RIDA PÅ? ÄR DET INTE SÅ ATT ETT EKIPAGE OXÅ ÄR "ETT FORDON" OCH SKA "KÖRA " PÅ HÖGER SIDA?.. HMMM:confused:

Om man ska se det lagligt sett så räknas hästar, dvs om man rider eller kör en häst så är detta ett fordon..
Så höger sida gäller men frågan är ju vad som är bäst en bilist ser jue inte alltid en häst som kommer på "inner" o kanske därför kör lite fort, om man däremot rider på ytter så¨ser bilisten snabbare och kan sakta ner...

så det är nog lite beroende på väg och situation..

tycker jag iaf..:bump:

Aha, ännu en knepgi formulering av mig. Hästarna var på väg åt ett håll, på fel sida vägen, och jag på väg åt motsatta, vilket resulterade i att vi befann oss på samma sida när vi möttes.
Så vi skulle ju mötas även om jag stannat, så att säga.
Hade de varit på väg i samma körriktning hade det ju bara varit för mig att stanna och vänta tills de kommit fram till ett ställe med bättre sikt så jag kunnat köra om utan problem.

Men ändå, köra över på vänster sida i en skymd kurva är inget jag skulle gjort i alla fall... :crazy:

Jag skulle nog ha stannat och visat att ryttarna måste gå över på rätt sida, antagligen så kunde dom se mer ur kurvan än vad du kunde eftersom dom var framför dig. Om inte dom heller kunde se om det kom en bil när dom skulle gå över till rätt sida, så kunde dom ju i alla fall snabbt och smidigt vänt på hästarna och ridit i samma riktning som dig tills dom kom fram till ett bättre ställe där du kunde köra om, eller där dom kunde gå över till rätt sida vägen :idea:

Man måste hjälpas åt i trafiken!

castle_bar

jag måste bara säga att du har en helt underbar handlerbild:love: (om det heter så)

Dennis

hehe...skulle mycket väl kunnat vara jag och min stallkompis. Vi var ute och red på en grusväg och skulle galoppa lite, vilket leder till att hennes häst sticker och min heta unghäst hänger på. När vi äntligen börjar få dem under kontroll så får vi möte av en bil i en liten kurva...inte roligt alls. :crazy:

Annars så har man ju självklart trafikvett.
Ett het tips:
Om ni möter en bil som åker för fort när ni rider så går ni ut från vägkanten med hästen ca en meter, då måste fartdårarna sakta ner. Detta om man har en trafiksäker häst då. Jag brukade alltid försöka hålla mig ur vägen så mycket som möjligt när jag mötte fartdårar förr, vilket ofta resulterade i att de blåste förbi ännu fortare. Men nu så tar jag trotsigt mer plats. funkar skitbra, ingen vill krocka med en häst precis. :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Så hade man kunnat göra, det har du rätt i :idea: Får göra så nästa gång :bow:

Så hade man kunnat göra, det har du rätt i :idea: Får göra så nästa gång :bow:

Gjorde så när jag möte en lastbil när det var mörkt ute. Han saktade inte ner fast hästen var helt täckt av reflexer och vägen var smal. :mad: Jag gick ut en meter från vägkanten och vips så hade lastbilen sänkt farten från 50km/h till 30km/h hehe :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 490
Hästmänniskan Jag råkade ut för en grej häromdagen som har bitit sig fast lite och jag skulle gärna vilja höra hur ni hade reagerat i en liknade...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 874
Senast: Mirabilis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar