Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det körd hej vilt i trafiken tycker jag. Ingen hänsyn till heldragen linje, spärrområde, fartgränser, medtrafikanter osv. Vad beror det på?
Min teori är att det beror på laga skifte men det kanske är långsökt. Vad tror du?
Precis, de tänker inte på att de utsätter sitt och andras liv för fara, tänker inte på konsekvenserna deras handlande kan få. Det tycker jag är lite skrämmande.Folk är egoistiska och tror att de sparar tid.
Ja, en del verkar vara så viktiga att de till och med glömmer bort att de har en blinkers. Råkade ut för det med bilar som inte blinkar och sen svänger de, hade de blinkat hade jag kunnat köra och inte stoppa upp trafiken bakom mig så, men men.Jag har funderat mycket över varför vissa tycker att de behöver komma fram före alla andra.
Som att de är så mycket viktigare.
Det sitter ju människor i de andra bilarna som också vill komma fram så fort som möjligt.
De sitter ju inte där och proppar igen för att de vill vara i vägen för dem som har bråttom.
Det körd hej vilt i trafiken tycker jag. Ingen hänsyn till heldragen linje, spärrområde, fartgränser, medtrafikanter osv. Vad beror det på?
Min teori är att det beror på laga skifte men det kanske är långsökt. Vad tror du?
I Nyköping så blir det trafikstockning om 2 bilar kommer till en rondell samtidigt.eller den andra bilen som skulle in i rondellen varav jag såg minst 4 luckor där jag hade hunnit in med lastbil och släp i lugn och ro, utan att personbilen vågade åka in i rondellen...
Var kommer egoismen från? Innan laga skifte arbetade vi mer kollektivt och efter mer enskilt. Det är därför jag funderar på om dagens trafiksituation har sin grund i laga skifte.Folk är egoistiska och tror att de sparar tid.
Förstår det, verkar vara likadant i Borås. De vågar inte åka trots att det är en hel fil som är ledig... du har inte sett den varianten när de släpper bilar från höger (trots att det är tvärtom i en rondell att bilarna från vänster har företräde)? De är också rätt spännande..I Nyköping så blir det trafikstockning om 2 bilar kommer till en rondell samtidigt.
De väntar på att rondellen skall bli helt tom innan de åker in i den.
Det höll på att göra mig galen när jag körde buss där.
Jadu, bra fråga. Kommer säkert av att fler och fler kör bil och tänker "jag ska fram först till varje pris". Såg några sådana stjärnor idag, blir lite trött, då de inte ville gasa så jag också hann förbi bilen som körde långsamt innan vägen gick från två filer till en...Var kommer egoismen från? Innan laga skifte arbetade vi mer kollektivt och efter mer enskilt. Det är därför jag funderar på om dagens trafiksituation har sin grund i laga skifte.
Deras körsätt riskerar inte bara deras eget liv utan även medtrafikanterna. Jag tycker det är ok om de vill ta livet av sig men de borde köpa sig en revolver och köra rysk roulette istället. Det är ungefär vad de gör när de gör omkörningar vid heldragen linje över backkrön. Fast med andras liv i potten!Jadu, bra fråga. Kommer säkert av att fler och fler kör bil och tänker "jag ska fram först till varje pris".
jösses vilka långtdragna slutsatser.Var kommer egoismen från? Innan laga skifte arbetade vi mer kollektivt och efter mer enskilt. Det är därför jag funderar på om dagens trafiksituation har sin grund i laga skifte.
Det är bara en teori och jag har inga belägg. Kom med en annan teori om varför vi kör så egoistiskt när det får konsekvenser för många andra.jösses vilka långtdragna slutsatser.
Vad skulle laga skiftet gjort för skillnad? I väldigt många byar fortsatte samarbetet med gemensamhetsanläggingar som diken,. vägar, sandtag, dytag, linsänken, - whatever. Man hade gemensamma maskiner osv.
Var är dina vetenskapliga belägg för en sån genomgående inverkan på människors personlighet??
Jag tror du måste ta fram lite belägg. Faktiskt.
Jodå. I Nyköping. Där kan allt hända.du har inte sett den varianten när de släpper bilar från höger (trots att det är tvärtom i en rondell att bilarna från vänster har företräde)?
Misstänkte nästan det, minns första gången jag såg det lyfte jag på ena ögonbrynet och funderade vad de höll på med.Jodå. I Nyköping. Där kan allt hända.
Självklart är det så, jag vill inte ha en självmordskandidat i fronten på lastbilen när jag jobbar eller för den delen i fronten på personbilen, bara för att folk inte kan planera att vara ute i god tid.Deras körsätt riskerar inte bara deras eget liv utan även medtrafikanterna. Jag tycker det är ok om de vill ta livet av sig men de borde köpa sig en revolver och köra rysk roulette istället. Det är ungefär vad de gör när de gör omkörningar vid heldragen linje över backkrön. Fast med andras liv i potten!