trafiksäkerhet!

S

Suss

Hästen jag rider reagerar på bilar särskilt om dom kommer bakifrån eller snabbt frammifrån...han hoppar till eller sparkar till, känns läskigt. Någon som vet hur man kan träna bort detta? Han reagera inte när han går i hagen och det kommer bilar som kör snabbt.

Kan det vara en grej han gör för att få chansen att toka till det lite? Finns det något bra man kan ta till för att fÅ han att tänka på något annat? Har märkt att när vi varit ganska nära stallet på hem väg så reagerar han inte på samma sätt, som om att han inte orkar krångla det är viktigare att komma hem!!!
 
Sv: trafiksäkerhet!

några som har kollat i alla fall!

Pratat me en nh människa som tyckte jag skulle försöka börja backa för att fokusera på något annat eller låta tyglarna vara långa så att vi inte smittar varandra med spänning!

provade det sist nämnda, funkade tills han hoppade till då tog jag tyglarna reflexmässigt
 
Sv: trafiksäkerhet!

Det verkar som om flyktinstinkten spökar.... Jag skulle börja med/gå tillbaka till att flytta bog och korsa bakben. (Bog för dominansen och bakbenen för flykten) Vet inte hur mkt nh du tränat men det är oftast vad man börjar med. Sen gå vidare med fler nh-övningar. Kankse ta hjälp av någon duktig nh-tränare? Kanske börja gå med hästen i grimma längs vägen, sen gå i ridposition (typ bakom bogen) och jobba sig fram till ett förtroende sinsemellan.
Så skulle jag ha gjort men det är ju olika hur man vill hantera det :bump:
 
Sv: trafiksäkerhet!

Hur reagerar du själv när du hör att en bil närmar sig? Blir du nervös, spänner dig i magen och håller tyglar extra kort? Kanske kortar upp em redan på förhand?
Om du gör något av detta berättar du för hästen "nu du är det något otäckt på gång, pass på nu!"
Jag har själv haft en sådan häst, men konstaterade snabbt att det var mitt eget fel när hästen var nervös i trafik.
Hur går det om du leder hästen i trafiken? Bara går lugnt och som vanligt, långt grimskaft och ändrar absolut ingenting i takt, tempo eller kroppshållning? Pröva!
Pröva också ha någon som leder dig när du rider också, ta fast bort tyglarna helt och hållet om du har svårt att låta dem vara. Ha grimma över tränset så att ledaren leder i grimskaft precis som vanligt. Prata på som vanligt, men lugnt och sansat så ni inte spelar upp varann och stressar upp hästen. Stanna nu och då, smek hästen och fortsätt gå.
 
Sv: trafiksäkerhet!

Kloka tankar, vi har precis börjat med nh...hade en typ tränare ut i helgen, hon nämde också det där med att jag kanske spännermig och då blir hästen spänd. Provade med långa tyglar men när blien körde förbi bakifrån och han skuttade så greppa jag tyglarna automatiskt.

tränaren ville att vi skulle köra stopp, fram och back tills det fungerar perfekt, sedan visade hon hur hon drev honom runt i på en liten volt genom att snurra repet mot hans bakdel...till en början sparkade och bockade han...hon kastade även grus mot honom!

Samt backade och tränade eftergift...hon tyckte det räckte att börja med.

Vill ändå rida honom då det funkar hyffsat förutom lite trafikstrul och tittighet...

Börjar inse att det kommer ta lång tid, 10 år men troligen inte så mycket utbildad...ibland känns det som han inte fattar eller blir sne när man kräver något av honom...tålamod!
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 072
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 656
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp