trafiksäker..

mag

Trådstartare
har just fått hem min nya häst, jag har haft henne en vecka nu och allt har gått som på räls (smekmånad) nu börjar allvaret och hon testar. Jag vill naturligtvis forma henne efter mig och inser att det tar tid. Behöver bra enkla övningar på ledarskap. Sen är hon inte hundra i trafiken och där jag rider måste hon klara bilar i alla olika storlekar. Nu har det blivit så att jag berömmer henne överdrivet när hon håller sig lugn i trafiken, men det kanske har fel effekt, eftersom jag berömmer så mycket så kanske hon tror att det är farligt, är det kanske bättre att helt ignorera henne, Hjälp mig ni som kan. Hon är 7 år och har gått i flock hela sitt liv, men är ändå relativt enkel att rida ut på själv. Jag har möjlighet ett par gånger i veckan att rida med en annan häst, men egentligen så är han inte så bra han heller ( lite fjollig). Faktum är att det går bäst när vi är själva.

Sv: trafiksäker..

Många ledarskapsövningar handlar om att kunna flytta hästen på olika sätt så träna på att med så små signaler som möjligt kunna flytta olika delar av hästen. Signalerna kan endera vara fysiska (att man tar på hästen) eller psykiska (att man använder kroppsspråket). Sedan bör du ta dig tid att enbart umgås med din häst för att lära känna vem hon är. Ta reda på till exempel hur din häst reagerar på olika människor, hästar, om din häst är kräsen när det gäller mat, vilken rang hon har tillsammans med andra hästar och så vidare.

Om hon går bättre när ni är själv så tycker jag att du ska göra det (se bara till att någoon vet vart du rider någonstans). Vad det gäller trafiken så tror jag att du är inne på rätt tankesätt, naturligtvis kan man berömma hästen men det bör stå i proportion till vad hästen har gjort. Om man överdriver berömmet finns risken, som du säger, att hon tolkar det som om det verkligen var något väldigt farligt. Försök att helt enkelt rida som om du vore så van vid trafiken att du inte ens märker den längre. Ofta kan man själv bli lite spänd om man vet att hästen inte är helt säker i trafiken, kom då ihåg att andas. Att sjunga brukar ofta fungera ganska bra eftersom man då får en jämnare andning. Sedan är det bara övning som gäller för att hästen ska bli van.

/Sara

Sv: trafiksäker..

Håller med om att sjunga är bra. är lite rädd för att rida ut bara med ridskolehästar så nynnar jag lite och efter ett tag brukar hästen sväga sin hals lr huve. Kanske är det något som irriterar den t.ex. den nynnande idioten på sin rygg. Men jag känner att jag har lugnat ner både mej själv och hästen

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 230
Senast: Blyger
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
734
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama