"Trafiksäker" häst rädd för bilar(långt)

R

Rimfaxe

Idag är sista dagen jag har min nya häst på prov, och vi har drabbats av ett stort problem.

En av anledningarna att jag köpte honom är att han är trafiksäker. Har man en häst på prov får man räkna med att de testar en, konstigt vore det annars, så första gången han reagerade på bilar avfärdade jag det som fjanterier. Han reagerade mer för varje bil, och till sist stegrade han sig och försökte sticka. Jag tog honom då av vägen för att lugna både honom och mig, och under resten av turen reagerade han inte, inte ens för bil med transport.

Nästa gång red jag ut med en tjej i stallet, och hon har lärt sin häst att stå still när det kommer bilar, vilket min har jättesvårt för. Det kom bara två bilar den gången,och han reagerade inte.

I helgen gick jag med honom längst vägen och övade honom att stå still. Något han har jättesvårtför längst vägen, särskilt på hemväg. Men han fick mycket beröm när han stod still, och i de flesta fall gick det bra med trafiken.Han kröp iaf inte ur skinnet.

I morse klickertränade jag honom på ridbanan och gick sedan på en kort promenad. Bil nr ett; inga problem! Hur lugn och fin som helst. När vi vände hem hände det.

Bilen som närmar sig bakom honom längst grusvägen saktar inte in, utan blåser förbi oss i ca 80 km/h, och min häst ser ut som att han ska lägga sig på mage. Efter det gick det mesta åt h-vete. Nästa bil som saktade in reagerade han likadant + att han försökte springa från mig. Var skvättig i övrigt sedan ända tills han kom ut i hagen igen.

Jag har inte svart bälte i häst; jag har säkert uppmuntrat på något vis till beteendet, fast jag inte vet hur. Hur som helst känns detta som ett stort fall bakåt, för denna gången blev jag rädd. Har lite traumatiska minnen från då häst möter bil, och min trygghet har varit vetskapen av att denna häst är trafiksäker!

Hur gör jag nu?!?
Ska ringa förra ägaren ikväll, för hon känner ju honom bättre, men tills dess; Hjälp mig!

Sv: "Trafiksäker" häst rädd för bilar(långt)

Det verkar inte som om den är så trafiksäker som du trodde från början. Sedan kan de ju reagera väldigt olika på olika bilar. Jag förstår hur du känner det . Det är lätt att man kommer in i en ond cirkel. Hästen känner att man blir osäker och så blir den osäker osv. Min häst är expert på att känna av mig och tolka mina reaktioner så det är bara att försöka att ha is i magen och verka lugn.
Jag vet att många här skriver att man ska träna innan man ger sig ut och det är självklart. Men det går inte att träna alla situationer. Men din häst skulle ju redan vara trafiksäker.
Det är mycket möjligt att det är en bra ide att lära dem att stå still när det kommer bilar. Men jag undrar om det passar alla hästar min häst som nu är trafikvan tyckte att det var mycket obehagligt att stå stilla om det kom en bil. Hon ville helst fortsätta att gå.

Jag hade nog försökt att pressa ägaren lite och frågat mer om hur den är i trafiken. Eftersom den inte verkar vara rädd för alla bilar antar jag att den är lite ovan. Men det är alltid svårt att veta. Sedan beror det på hur jobbigt du tycker att det är.

Jag tycker för det första att man ALDRIG kan säga till någon annan att en häst är 100% trafiksäker! Visst, med mig som ägare kanske den verkligen är 100% trafiksäker men slänger man upp en annan ryttare kan den uppträda tvärtom. Det handlar om att som ryttare förmedla ett lugn till hästen att DU inte bryr dig det minsta om bilarna.
Jag rider alltid av vägen och gör halt när det kommer en bil, på så sätt har jag alltid lyckats få trygga hästar i trafiken. Som min "mentor" sa: När folk frågar varför jag rider av vägen både med mina nyinridna 3-åringar och med min 15-åringa stencoola häst så svarar jag "Ja, jag har stencoola hästar och jag vill att de så ska förbli". Jag tycker det säger det mesta.
Kan inte hästen göra halt och stå stilla när du är ute och rider så hade jag inte ens tagit upp den på en väg.
Rid med sällskap tills DU känner dig helt trygg i trafiken är mitt tips!

Hästen kan mycket väl ha varit helt trafiksäker med sin förra ägare!

Vill bara tillägga att inget hände de första gångerna vi red ut. Därför tolkade jag det som ett "test" då han dummade sig första gången.

Det är mycket möjligt att det är en bra ide att lära dem att stå still när det kommer bilar. Men jag undrar om det passar alla hästar min häst som nu är trafikvan tyckte att det var mycket obehagligt att stå stilla om det kom en bil. Hon ville helst fortsätta att gå.

Håller med dig! Tror inte heller det passar alla hästar. Anledningen till att jag försökt med det är att bilförarna längst denna väg kör som banditer. Står hästen still saktar de (flesta) in.

Min häst verkar dock lugnare i allmänhet när han får gå, får prova mig fram där. Vi övar mycket halter, för jag tycker det är viktigt att kunna stå still innan man lär sig gå fram.

Tillägger också att detta är en gammal varmblodstravare. Jag vet att jag har fördommar mot dessa, men min erfarenhet är att de har svårt att stå still:)

Jag rider alltid av vägen och gör halt när det kommer en bil, på så sätt har jag alltid lyckats få trygga hästar i trafiken.

Rid med sällskap tills DU känner dig helt trygg i trafiken är mitt tips!

Jag håller med dig om man påstår att en häst är hundraprocentigt trafiksäker så vet man nog inte vad man pratar om. Det beror naturligtvis på ryttaren men även på situationen.
Nu var inte ditt svar till mig men tycker ändå att man måste inse att man måste anpassa sig efter situationen.
Det bästa är naturligtvis om man kan rida av vägen när det kommer en bil. Nu har inte vi sådana vägar här. Antingen är det ett djupt dike eller också stenmurar eller annat. Rida med sällskap är ju inte heller något som alla kan göra. Även om det är bra för en otränad häst.

Sedan måste jag tillägga att jag möter ofta någon som rider när jag kommer med bilen. Jag tror aldrig att jag har varit med om att de har stannat hästen.

Du har redan fått några kloka svar. Själv tror jag inte det är bra att göra halt på väg när det kommer bil. Är det nån gång en häst blir stissig så är det väl när den måste stå still. Att ta sig av vägen när det är möjligt, och göra halt t ex en bit in på ett gärde eller avtagsväg däremot är bättre.

Jag har en 3,5-åring som jag haft i 6 månader nu. Förre ägaren hade ingen aning om hon var trafiksäker eller ej, så jag gav mig ut på vår grusväg och promenerade, men det var rena katastrofen så snart det kom en bil. Så jag kontaktade förrförre ägaren, och dom menade att hon var trafiksäker, då de haft en massa fordon, motorcyklar på gården mm. Hemma hos oss var det likadant så med tiden märkte jag att hon var nog mer säker än vad hon vågat visa. Efter 6 månader nu har jag kommit fram till att hon:
- Klarar att gå på väl trafikerad 90-väg även om det kommer lastbilar
- Klarar att promenera på rastplatsen med långtradare
- Klarar att möta moppe på grusvägen
- Klarar att gå förbi stillastående traktor på grusvägen.

Däremot skiter det sig om hon redan innan är upprörd (t ex för att hon fått lämna kompisen hemma) i kombination med att det kommer en bil bakifrån på grusvägen. Har hon dessutom blivit skrämd av t ex ett tjoande barn stunden innan så spär det på oron. Att hon är mer säker på stora vägen än på grusvägen tror jag beror på att hon känner sig mer trängd på grusvägen.

Att hon var mindre trafiksäker när jag just köpt henne än vad hon är nu tror jag beror på tillit och ledarskap, och naturligtvis att man tränar situationer. Du har ju inte haft hästen så länge så chansen är stor att det blir bättre om någon månad.

Senast ändrad av en moderator:

Att hon var mindre trafiksäker när jag just köpt henne än vad hon är nu tror jag beror på tillit och ledarskap, och naturligtvis att man tränar situationer. Du har ju inte haft hästen så länge så chansen är stor att det blir bättre om någon månad.

Nä jag har inte haft honom länge, min förhoppning är ju att tilliten växer från bägge håll med tiden. Det jag är mest förtvivlad över nu är att jag kan ha förvärrat allt rejält! Nu måste jag jobba bort både min rädsla och hans osäkerhet.

Tack för alla svar:bow:, jag emottager gärna mer vägledning:)

Gärna vägledning i hur jag ska gå tillväga, som jag tidigare nämnde blev jag skrämd i morse. Hästen är i övrig hantering väldigt behändlig.

Elviramax- hur har du arbetat med din unghäst?

Jag hade tränat honom med bilar först. Be någon köra om er, möta er på en mindre väg, många gånger så att han vänjer sig i lugn och ro. Det som är jobbigt i trafiken är ju alla som kör som idioter. Träna först på att möta någon som du vet tar hänsyn till er. Det är bra att träna på olka sorters fordon men kanske svårare att ordna. Min häst var inte så gammal när jag började träna henne. Hon tyckte och tycker fortfarande att det är lugnast när jag går vid sidan om när vi är ensamma utan hästsällskap på vägen. Det går bra att rida på mindre grusvägar där man sällan möter ngn bil. Där kan de inte köra så fort så det blir inte så obehagligt även om det är trångt. Men på vår 70-landsväg där man möter en hel del bilar varav en del kör som.. ja det går inte att beskriva, där går jag fortfarande vid sidan om. Jag bryr mig inte om vad folk tycker. det är bra motion för både mig och hästen och man kan ändå bara skritta där. Min erfarenhet är att det bästa är att låtsas som ingenting när man möter en bil. Om jag råkar befinna mig mitt för en avfart går jag inte åt sidan. Det tar hon som ett tecken på att det är något farligt. Det gör jag bara om jag hör ngt riktigt monster på lång väg.
Jag har tränat detta mycket med henne och har sällan problem med detta. Hon bryr sig inte längre om bilarna som kommer. Det är bara om det kommer någon stor lastbil eller som häromdagen när vi mötte en stor tankbil som hon blev rädd. Sopbilen är också ganska farlig men den har vi tränat på.

Något som borde vara farligt men inte är det är slaktbilen som vi möter ganska ofta. Han som kör den är helsäker. Han ser på hästen hur den reagerar och smyger förbi hur lätt som helst. Detsamma gäller en stor MERAB bil som körs av en fd hovslagare. Han kan också smyga förbi med denna stora illaluktande bil.

Jag vill tacka för alla svar. Det är så skönt att det finns forum för alla hästmänniskor så man vet att man inte är ensam därute:)

Pratade igår med hon jag hyr av, hon hade sina aingar vem jag mötte på vägen. De kör visst alltid så om man inte ställer hästen mitt i vägen, saktar de in, tragiskt. Jag har iaf stöd från stallet och får den hjälp jag vill med att jobba bort detta. Har en känsla av att traumat nu är större för mig än hästen.

Återigen tack:bow:

Hej, tänkte ge min synpunkt på det hela...
Jag har nu leasat ett 4-årigt varmblodssto (som jag kör och rider) i 3 månader, och vi hamnade i lite samma sits. Ägaren hade berättat att hon är "helt" trafiksäker vad gäller lastbilar + släp, traktorer, motorcyklar, moppar m.m.

Flyttade henne till nya stallet och allt fungerade bra i trafiken. En dag var vi ute och gick (ledde henne) när en högljudd bil kom i möte. Den saktade ner förbi oss men bara ca 10 m efter oss började den sladda och hålla på. Tösen blev skraj och hoppade rätt upp i luften.
Efter detta började hon reagera på, märkväl, endast mötande bilar. När det kom bil i möte började hon stappla, försöka vika ner i diket, en gång vände hon om när jag körde henne - vääldigt obehagligt! Detta resulterade så klart i att jag oxå blev närvös vid möte med bilar. :crazy:

Vid ridning tog jag i henne omedvetet vilket gjorde henne mera spänd. När jag körde blev jag och hålla i yttertömmen så hon gick ner i diket. När vi promenerade gick det hur bra som helst, för då blev jag inte rädd på samma sätt, utan lät henne gå på långt grimskaft!

En dag var en annan tjej och körde henne, hon visste att hon reagerat men brydde sig inte om det. När det kom bil så la hon tömmen bestämt på rumpan och visade att "joo du ska gå". = inga problem! Då fattade jag att det var JAG som utlöste reaktionen, hon var inte rädd för själva bilarna utan för ljudet! Och visade jag att det inte var farligt, då var det inte det! :idea:

Nu när jag rider/kör och bil kommer i möte länger jag på tyglarna/tömmarna och det funkar jätte bra! Ibland kan hon reagerna om det låter mycket, men då bara genom att vända huvet och lyssna lite extra.

För att hon ska kunna lita på mig, måste jag visa att jag litar på henne! :bow:

Kämpa vidare och visa att du INTE är rädd! Vid promenad, om du märker att han börjar reagera, avled hans koncentration på den läskiga bilen! Börja prassla i fickan, vänd om å gå åt andra hållet. Vad som helst så att han glömmer bilen och koncentrerar sig på dig istället!

När detta hände oss hade jag haft henne ca några veckor, var då i valet och kvalet om jag skulle lämna tillbaka henne. Men istället för att ge upp gav jag henne min tillit - allt som krävdes!

Lycka till!

(sorry för långt svar) :smirk:

Vid ridning tog jag i henne omedvetet vilket gjorde henne mera spänd. När jag körde blev jag och hålla i yttertömmen så hon gick ner i diket. När vi promenerade gick det hur bra som helst, för då blev jag inte rädd på samma sätt, utan lät henne gå på långt grimskaft!

En dag var en annan tjej och körde henne, hon visste att hon reagerat men brydde sig inte om det. När det kom bil så la hon tömmen bestämt på rumpan och visade att "joo du ska gå". = inga problem! Då fattade jag att det var JAG som utlöste reaktionen, hon var inte rädd för själva bilarna utan för ljudet! Och visade jag att det inte var farligt, då var det inte det! :idea:

:

Tack snälla _eeky_för ditt svar:bow:
Jo, jag provade det då han reagerade första gångerna. Jag var inte rädd då utan avfärdade det som fjanterier, vilket det säkert var då jag inte haft honom så länge. Det hjälper tyvärr inte att jag inte spänner mig och tänker glada tankar, han skvätter ändå.

Bäst har det funkat då jag rytit till och sagt att jag inte accepterar detta beteende. Det som hände igår var så väldigt annorlunda då bilen kom i full fart bakom honom. Jag borde heller inte stått still med honom utan fortsatt gå som inget hänt (vilket säkert inte hjälpt, men ändå...).

Du har absolut rätt i att vi måste träna på förtroendet för varandra, och det är där jag ska börja. Tack igen:)

Jag är inte någon kunnig hästmänniska. Ganska nybliven ägare till två äldre, mycket trafiksäkra damer. Jag har märkt att hur cool jag än själv tycker att jag är, så påverkar jag nog mina hästar (är lite nervös och feg). Vi hade oturen att möta 15, gulreflex klädda tävlingscyklister, vilket tydligen var livsfarligt.Jag åkte i backen, och efter det är jag lite nervös för att rida på vägen. Jag har som den nybörjare, jag räknar mig att vara, insett att allt handlar om hur jag är, mår osv. osv. (jävligt jobigt, men sant.
Jag tror att hästar behöver ca 3-6mån. för att lära känna en ny ägare och nya omgivningar. Som ny ägare, så kan man ju heller aldrig veta exakt vad hästen har erfarit i sitt liv.
Jag kämpar, för jag älskar mina hästar.
Hoppas du lyckas.

Tack Petra:)

När jag tänker 24 år tillbaka i tiden så tog det faktiskt nästan ett år innan min första häst kände sig hemma och ens gick att rida (överhuvudtaget) på. Så jag är optimistisk

Tänkte på en sak...

Om man ska träna trafiksäkerhet med intentionen "i lugn och ro" med nå´n man känner som ska köra fram och tillbax och det blir motsatt effekt, dvs "kaos och panik". Hästen blir rädd och det blir värre och värre för varje gång..?

Damen jag hyr av har mycket erfarenhet av detta och har erbjudit sin hjälp, men det skulle bara vara intressant att höra vad ni andra tror om saken. Risken finns ju att sådan träning går hur fel som helst, att man kommunicerar fel med hästen och istället uppmuntrar den till att fly/bete sig illa fast tanken var god från början.

Så´nt funderar jag på.

Tänkte på en sak...

Om man ska träna trafiksäkerhet med intentionen "i lugn och ro" med nå´n man känner som ska köra fram och tillbax och det blir motsatt effekt, dvs "kaos och panik". Hästen blir rädd och det blir värre och värre för varje gång..?

Damen jag hyr av har mycket erfarenhet av detta och har erbjudit sin hjälp, men det skulle bara vara intressant att höra vad ni andra tror om saken. Risken finns ju att sådan träning går hur fel som helst, att man kommunicerar fel med hästen och istället uppmuntrar den till att fly/bete sig illa fast tanken var god från början.

Så´nt funderar jag på.

Fördelen med att träna med en som kör en bil fram och tillbaka är ju att bilföraren är med på vad det handlar om och då kan sakta ner om hästen blir rädd. Jag tycker att det låter som en mycket bra ide att ta hjälp av den person som du nämner. Då är du ju på något sätt inte ensam i situationen och bara det kan nog kännas lugnare. Jag kan faktiskt inte tänka mig att det skulle förvärra situationen på något sätt. Dessutom finns det ju knappast någon annan lösning.

Min erfarenhet av att vara i trafiken med hästar är att det är just dessa bilister som bär sig hur dumt åt som helst som skrämmer hästarna och inte de som kör på ett mer vettigt sätt. Min häst tex var länge mycket misstänksam mot mötande bilar som kom mot oss i full fart.

Alla våra hästar har varit rädda för cyklister. Jag tror att det är för att de inte hör dem ordentligt. Men de vänjer sig ganska snabbt vid dem.

Som många andra sagt: Ingen häst är 100% trafiksäker.

Min lillhäst är nog det tryggaste jag hitills ridit på i trafik. Folk har blåst förbi i över 70 km/h och han har inte brytt sig. Tur det! Många andra hästar skulle ha blivit nippriga, men jag hade inte blivit förvånad. Visst ska hästar vara trafiksäkra, men inte dumma. Det känns lite orimligt att en häst ska stå blickstilla och totalt kollugn om t.ex. en stor långtradare brakar förbi i 90 km/h.

Sen som någon skrev, även om du har en väldigt trygg häst, rid ändå alltid ut i kanten, stanna till etc. Även en "fullständigt trafiksäker" häst kan bli rädd. Ingen häst är att lita på till 100%.

Alla hästar jag haft (utom min första) har varit rädd för cyklister! Hästarna kanske har svårt att förstå riktigt vad det är. Snöskotrar brukar inte vara så festliga heller...

Vad jag menade med att det kan gå fel med träningen är att jag jämför lite med många som har hund som uppmuntrar hunden till ett felaktigt beteende utan att de vet om det (ex skriker åt sin hund som skäller/stämmer upp i flocken). Jag menar att man kan uppmuntra till rädsla fast man inte menar det... Jag kanske förklarar luddigt:confused:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 704
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar