Trafikproblem .

E

elinco

Ja, jag har ett russ som är otroligt rädd för bilar, iaf när man rider honom.
Han går i en hage som ligger precis vid vägen och han reagerar inte alls när en bil kommer förbi då , men annat är det när man rider .

Vi rider alltid tsm med en annan, trafik-van häst, som inte visar minsta tecken på nervosiet i trafiken, men ändå kan mitt russ inte lugna ner sig .
Vi rider utmed en landsväg där det inte kommer särskilt mycket bilar, vi möter ungefär 5 st under en ridtur.

Men själva problemet ligger i att han bygger upp sin rädsla för varje bil som kör förbi .

En ungefärlig ridtur vid vägen ser ut såhär:

1:a och 2:a bilen brukar gå ganska bra, han är uppmärksam o nervös , men oftast visar han inte mycket mer .

Problemen börjar när bil nr 3 kör förbi.

Då trycker han ut bakdelen mitt ut i vägen, backar ut o är allmänt stirrig.

Det gör ingen skilnad för honom om bilen kör snabbt eller stannar för honom , han är lika rädd.

När bil nr 4 o 5 kör förbi är han så uppstressad att det är svårt att sitta på honom .
Jag brukar få hoppa av , även fast jag vet att det inte är helt rätt sak att göra, eftersom man ska bevisa för honom att det inte är någon fara med bilarna.Men att sitta kvar vore väldigt farligt , eftersom han springer rakt ut i gatan , framför bilarna.

Jag funderar på om det har hänt honom något i trafiken innan , eftersom han kan bli rädd bara han hör en bil, när han har ryttare på sig .
Trots att jag rider med en "oberoende sits" är han ändå otroligt nervös .

Han är relativt ung , o jag hoppas att det kommer lösa sig med tiden, men är det någon som har några tips o idéer som skulle kunna hjälpa ?

Tack på förhand .

Jag har ett varmblod på 12 år..han är precis likadan.Bilar funkade bra att möta ett tag, traktorer har han alltid varit rädd för. Men nu är även han rädd för allt :(
Jag vet faktiskt inte själv heller hur man ska göra.
Har testar att leda och försöka med att vänja med att nosa och titta på, men inget verkar funka. Kanske är något mojs med ledarskapet att göra?

Usch ja .. Hoppas det löser sig för er också .

Men ledarskapet vet jag inte om det kan bero på , dels är den andra hästen högre i rang , o vi har tränat en hel del NH- träning med russet .

Men tack ändå .. :)

Har du funderat på hur du reagerar när det närmar sig en bil? Jag kan lova att om du känner den minsta rädsla för hur pållen ska reagera, så kommer han att reagera...

Försök intala både dig själv och honom att det är helt lugnt. Ingenting kommer att hända och att han kan vara helt trygg med dig.

Lycka till!!

Aa .. Jag gör inget annorlunda när en bil närmar sig med samma anledning som du gav, att då ska han kunna ta det lugnt. Men det fungerar inte heller.
Så jag har försökt ställa honom utåt, från vägen , någongång, för att testa om han bara är rädd för att Se bilen. Inte heller detta fungerade.

Har testat att "rida in i " hästen framför, men detta fungerade inte heller .

Usch , just nu känns det hopplöst.
Just eftersom han blir värre för varje bil , o för varje gång man rider ut längst vägen

Men Tack för tipset , ska försöka att följa det ännu mer, eller vad man nu ska säga. :)

Hej!
En av mina hästar var mycket rädd för allt i trafiken. Jag blev själv stressad och hade svårt att vara lugn och hästarna känner ju direkt om man är stressad och nervös. Jag började med att stanna vid vägkanten och bara stå stilla, både om jag gick med hästen eller red. Då var det lättare för mig att vara lugn och hästen blir lugn också. Jag gjorde ingen stor sak av det, bara stod stilla. Har fungerat mycket bra. Sak fortsätta att stanna för man vet aldrig om hon tänker bli rädd denna gång! Dessutom saktar alla bilar ner när vi står stilla, de tar mer hänsyn då, de tycker väl att vi tar hänsyn till trafiken och vill visa oss respekt (hoppas jag i alla fall.

Lycka till!
Bella och Grace

Spontant: Be någon vuxen om hjälp!
T.ex: Låt någon tömköra honom fram och tillbaka på en väg samtidigt som du låter en någon annan köra bil fram och tillbaka.
Du kan sedan sitta upp och rida men ha en vuxen bredvid dej.
Rid själv...
Tror att det ligger mycket på dej, du blir förmdoligen lit e nervös (inte konstigt!)

Mitt varmblod var lite stissigt i trafiken till att börja med och eftersom jag bara ridit en annan häst i flera år som inte skulle reagera om ett reaplan landat framför honom så tyckte jag att det började kännas otrevligt att rida på stora vägen.
Detta blev en ond cirkel eftersom jag omedvetet stressade upp stackars pållen ännu mer.
För att få ändrat beteendet har jag ridit bakom en trygg häst, haft någon stackare som gått brevid och själv har jag suttit på ryggen och sjungit (allt från Beatles till Pippi Långstrump). Har läst att man lugnar ner andning och puls när man sjunger och jag får att göra med att fundera ut hur texten går istället för att tänka mig diverse otäcka trafikscener.
I dag rider jag ensam överallt även om det kan behövas en "trudelutt" (för min skull) när vi möter sopbilen eller liknande.

min är likadan fast med lastbilar/större bilar.
Studsarrunt, hoppar ut i vägen och så.
men är jag lugn är han lugn. Vet inte hur din är men det funkar på Herman att prata lugnt, klapap honom på halsen och helt enkelt bara ignorera bilarna. Satt också djupt och stilla i sadeln i skritt. kasnke skulle leda honom längs vägen några gånger? Kanske hjälper om du går före elelr bredvid.
Lycka till! :)

Läskigt med hästar som är rädda i trafiken.
Vad händer om du stannar hästen, kanske till o med kliver av?
Min ponny va lite stirrig i början när han va fyra. men pratade man bara lungt med han så.
Kanske behöver din häst komma ifrån det ett tag?

eller kanske bara låta en bil köra förbi sen berömma o rida någonannstans?

Rider längs trafikera vägar varje dag. Möter både bussar och lastbilar. Båda mina reagerar inte alls. det är enormt skönt.

samma problem med min, om det kommer en bil så bryr han sig inte, men om set kommer en lastbil så här han 3 m ute i nån stackars bondes grödor, även om dom andra hästarna inte gör en min.

Tycker inte att de är nåt fel med att kliva av hästen när den blir orolig. Jag skulle ut och promenera med den tills den vänjer sig vid trafiken. :)

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama