Trafik säker!

Kicki_83

Trådstartare
Nu vänder jag mej till er här...har försökt själv men fungerar inte...

Min 11 åringa fjord valack är inte rikigt trafik säker. Bilar är farliga i bland och i bland inte. Skotrar är skit äckliga tycker han. Allt som låter mycket iprincip e farligt. När man rider ut på honom så kan vi möta bilar på vägen bort då bryr han sej inte så mycket. Men om man möter bilar när vi ska gå hemåt kan han bli tokig i bland och nästan slänga sej framför bilen men i bland rycker han bara till(det kan ja stå ut med). Skidåkare e skitfarliga oxå...

Så snälla hjälp mej med tips hur ja kan visa för honom att de grejerna inte är farliga? Rider inte ut längre pga av detta bara promenerar utoch då e grejerna inte lika farliga!!
När man rider hemma på åkrarna e han jätte lugn och fin häst! vill ha likadant ute i skogen juh! :cry: Så tacksam för hjälp!

Sv: Trafik säker!

låter jobbigt och jag vet hur det är, hade en likadan häst, en liten stissig arab haha.
Vad jag gjorde va att rida ute på vägarna så mycket så möjligt och hlla henne kost och helt enkelt vänja henne vid trafik och andra saker, hon vande sig och sen blev hon trafiksäker.
men det kan vara farligt oxå att göra detta, och det gäller att hålla sig kvar och inte visa eller känna någon rädsla. Men det är mitt tips jag kan ge och det har fungerat för mig...
Men ibland undrar man hur hästen tänker :P hade en häst som va jätte trafiksäker så fort bilar/lastbilar/traktorer och allt sånt när det va igång, men när de stog parkerade och va tysta va han så jävla rädd så han blev skakis och darrade som en hund och hoppade förbi haha men det kunde bröta och leva i skogen med traktor och allt och då brydde han sig inte, konstigt :P

Jo jag brukar gå med honom nu...för rida vill jag inte känns inte säkert...men nu när det varit mycket snö har det varit lite upphåll. Men ska nog ta en liten promenad i dag...sen när det känns någorlunda bilsäkert så testar ja rida se hur det går...

Skönt att höra att det inte är bara jag som har/haft problemet iaf!

Att rida med någon som har en häst som är bombsäker i trafiken är nog det effektivaste sättet att vänja hästen vid alla möjliga konstiga situationer :idea:

Viktigt som ryttare är att absolut inte sitta och spänna sig och vänta på att hästen blir rädd för då känner hästen på en gång att du tror något farligt ska hända och blir orolig eller bara utnyttjar det. Var avslappnad men på alerten.

Viktigast av allt är ju att träna, kanske vänja hästen vis en avstängd stillastående bil först så den är avslappnad väldigt när den passerar väldigt nära den. Sen kanske starta bilen men fortfarande ha den stillastående och göra samma sak och tillslut kanske gå brevid bilen när den rullar väldigt långsamt. Viktigt att du beter dig som att det är världens självklaraste och naturligaste att vara nära dessa saker som hästen tycker är lite konstiga.

Lite ideér bara :)

Att rida med någon som har en häst som är bombsäker i trafiken är nog det effektivaste sättet att vänja hästen vid alla möjliga konstiga situationer :idea:

Viktigt som ryttare är att absolut inte sitta och spänna sig och vänta på att hästen blir rädd för då känner hästen på en gång att du tror något farligt ska hända och blir orolig eller bara utnyttjar det. Var avslappnad men på alerten.

Viktigast av allt är ju att träna, kanske vänja hästen vis en avstängd stillastående bil först så den är avslappnad väldigt när den passerar väldigt nära den. Sen kanske starta bilen men fortfarande ha den stillastående och göra samma sak och tillslut kanske gå brevid bilen när den rullar väldigt långsamt. Viktigt att du beter dig som att det är världens självklaraste och naturligaste att vara nära dessa saker som hästen tycker är lite konstiga.

Lite ideér bara :)

Ja rida med en trafiksäker häst vore ju perfekt...men enda problemet är att jag känner ingen som kan hålla mej sällskap! :(

Det där med att ryttaren inte ska spänna sej e svårt för mej...men jag försöker...men jag spänner mej när det kommer en bil eftersom jag vet hur han kan bli :cry: men ja ska försöka vara avslppnad och lugn så förhoppningsvis blir han det oxå.

Men bilar hemma på gårdsplan e inte farliga oftast inte bilar som kommer efter sen vägen heller...och bilar är inte farliga jämt ute efter skogsvägarna heller. Men i bland får han fnatt...

Vi gick en sväng i går vi mötte inte rikigt en bil men såg och hörde på stora vägen och då brydde han sej inte ett dugg...i morgon ska vi nog ut på åkern och rida jäms med stora vägen se vad han säger då!

har samma problem med min heppa, men har inga bra råd att ge än. Vet hur jobbigt det är när man inte själv kan slappna av-vilket vore väldans viktigt. Blir liksom en ond cirkel över det. Man börjar spänna sig, hästen spänner sig, man spänner sig mera själv osv.! Så börjar man undvika det och hejfaderallan så vågar man inte ut för att miljöträna sin häst!
Men jag brukar tänka att det faktiskt inte är så säkert att vara ute i trafiken med en icke trafiktrygg häst. ....å en trafiktrygg häst får man bara genom att vara mycket ute med dem!:) Ja, ni ser problemet vah?:)

Japp stort problem...

Jag har tänkt lite så här nu jag att jag ska börja gå med min häst ute i trafiken. Det låter så mycket me trafik egentligen. För när vi e ute så möter inte så många bilar men dom bilar som kommer kan vara farliga. Men jag tänker fortsätta gå med honom nu efter samma skogsvägar som jag rider. För jag är lugnare bredvid än på än så länge. Se om han blir lugnare så jag vågar sitta på sen oxå.
Så rida får jag göra på åkrarna vid stallet nu sen gå med honom bland bilarna tills han lär sej!

Ja det kan vara svårt att hitta.

Tänk på nåt helt annat när det kommer en bil, sysselsätt hästen kanske genom att göra tempoväxlingar, ställa åt olika håll och kanske flytta lite på fram och bakdel om det finns plats.

Om det verkligen bara händer på hemvägen så kan det kanske vara så att han inte alls är rädd utan bara har kommit på ett sätt att få komma hem lite snabbare :devil:

Själv har jag en pålle som har varit livrädd för traktorer och lastbilar. Men nu bara lastbilar för han är lite mer van med traktorer nu. Jag tror att han tkr att det är läskigt att dom är så mkt större än han + ljudet. Lastbilar är han även rädd för när han är i transporten också. Tex när vi åker på motorvägen och blir omkörda av lastbilar så börjar han trampa runt.. Det gör ju inte så mkt för han gör inte mer än trampar men jag vill gärna att han ska klara av att möta lastbilar när man rider.. Nån med tips ? "/

Ja ska försöka underhålla honom med annat så han kanske inte hinner fundera så mycket på bilarna.

Sen ska ja försöka tagga ner lite oxå och tänka lugnt :o

Kanske men risken är ju att om han inte hör bilen långt innan så blir han överraskad när han ser den närmare.

Är bara att prova lite olika sätt och försöka undvika den onda cirkeln som någon nämde innan.

Har bara haft 100% trafiksäkra hästar men tror att det till stor del kan bero på att jag som ryttare känner mig väldigt trygg på hästen vilket gör att hästen inte känner att den behöver oroa sig. Hade dock en kallblodskorsning till ponny först och han kunde få knäppryck och bli rädd för saker som jag visste att han eg. inte var rädd för. Var bara ett knep från hans sida att ta kommandot och förhoppningsvis sticka hem.

Rid med någon som har en orädd häst, blir hästen orolig rid så den andra hästen hamnar mellan dig och det din häst är rädd för.

Prata inte lugnande, ge beröm när den är avslappnad istället.

Tänk aldrig att hästen kommar att bli rädd men var bara beredd på att den kan att bli det.

Tänk på säkerheten, allvarliga olyckor kan hända, känner du att det håller på att spåra ur, ge chuffören teckan att stanna eller sakta ner.

Men egentligen borde man ju kunna summera det såhär: Jag måste lära mej att lite på min häst! Så jag är lugn och då blir han lugn! Eller?

Rid med någon som har en orädd häst, blir hästen orolig rid så den andra hästen hamnar mellan dig och det din häst är rädd för.

Som jag sagt innan så har jag ingen att rida med :cry:

Prata inte lugnande, ge beröm när den är avslappnad istället.
Okej ska tänka på det!

Tänk aldrig att hästen kommar att bli rädd men var bara beredd på att den kan att bli det.
Det har jag svårt med men ska jobba på det...jag vet vad han kan göra och då tänker ja på det vilket ja inte ska :angel: Men ska bättra mej!!

Tänk på säkerheten, allvarliga olyckor kan hända, känner du att det håller på att spåra ur, ge chuffören teckan att stanna eller sakta ner
Absolut!!

Både ja och nej.

Du kan aldrig lita 100% på en häst för flyktinstinkten kan sätta in när som helst och den är starkare än det mesta. Då måste lita på dig själv som ryttare att du klarar av din häst och inte förvänta dig att han ska bli rädd eller göra något dumt.

Tror mest på att sysselsätta han och dig så ni får nåt annat att tänka på. Gör det även när det inte kommer bilar så han inte kopplar det till att det kommer en bil. Växla långa tyglar och lite skrittarbete på kort tygel på vägen hem.

Den lilla erfrenhet jag har av kallblod säger mig att din häst kanske utnyttjar din osäkerhet lite. De brukar ju inte vara särskilt nervösa av naturen (självklart finns det undantag).

Om du inte har en kompis med en trafiksäkerhäst att rida ut med, så kanske de bara räcker med en kompis som går med som kan hålla i hästen när de kommer en bil + att du kanske känner dig mer självsäker om du har någon med dig på marken!! Som du oxå kan prata med och tänka på annat om de kommer en bil (klart du ska tänka på bilen men jaa hoppas du förstår :D):) annars skulle ja nog gå mycket promenader, kanske ha på sadel och sitta upp och rida efter några bilar har passerat & han är lung och trygg

Jag red en häst förut som var rädd för exakt ALLT. Han kunde stanna vid stenar och tvärvägra att gå förbi dem, och högljudda fordon kunde vara riktigt farligt att vara i närheten av. Ett par gånger sprang han rakt ut i vägen när han blev rädd för bilar, cyklar, etc. Mefter ett tag lärde jag mig att verkligen slappna av och låtsades som att jag själv inte såg om ex. en bil kom. Jag helt enkelt ignorerade hans beteende lite och drev bara på honom, som om ingenting hänt.

Efter ett tag blev det bättre och mindre och mindre saker hoppade han undan för.

Så jag antar att det handlar om att låtsas som igenting hänt, och sen när hästen vågar gå förbi sakerna så ska man ge efter så hästen förstår att den gjort rätt till slut:)

(Om man känner att man sen verkligen inte vill sitta kvar iaf, ska man ju sitta av. Hästen känner ju av i sittbenen hur ryttaren känner sig, och man ska ju inte ta några farliga risker om man verkligen inte vill..)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
M
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 201
Western Vill börja med att säga att jag anser inte på något sätt att det är westernridningens fel att min häst har blivit halt. Så slipper jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 635
Senast: Liten
·
J
Hundhälsa Idag small det ordentligt... Jag hade stängt in min snart 2 år gamla schäferkille i stallet när jag skulle på promenad med hästen... Han...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 448
Senast: iowa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat