Trafik säker!

Sv: Trafik säker!

Nä inte 100% kanske...

Ja sysslesätta oss så vi inte tänker på bilarna så mycket låter smart!

Om du inte har en kompis med en trafiksäkerhäst att rida ut med, så kanske de bara räcker med en kompis som går med som kan hålla i hästen när de kommer en bil + att du kanske känner dig mer självsäker om du har någon med dig på marken!! Som du oxå kan prata med och tänka på annat om de kommer en bil (klart du ska tänka på bilen men jaa hoppas du förstår :D):) annars skulle ja nog gå mycket promenader, kanske ha på sadel och sitta upp och rida efter några bilar har passerat & han är lung och trygg

Jo sambon ska följa med nån gång när han har tid!
Jo promenera ska vi göra oxå...tack för tipsen!

En av mina hästar är också lite grön i trafiken trots sina nio år. Köpte honom som fyraåring och var då livrädd för allt som brummade, rörde sig och lös.

Vad jag nu gjort i fem år är att försöka slappna av och tänka på hur fin min häst är när jag möter en bil/cyklist/gående på vägen. Lastbilar, mopeder, traktorer, motorcyklar och bussar fungerar inte att möta så då visar jag tecken (sträcker ut handen som polisens-stopp-tecken.) och hoppas på att människan bakom ratten vs. styret ska stanna eller sakta ner ordentligt. Sitter av min häst och leder honom förbi det läskiga, alltså vänder honom mot fordonet så att vi möts på vägen för att han ska kunna se ordentligt.

Eftersom att min häst ett flertal gånger flugit ut framför respektive fordon, stegrat och sparkat mot fordonet är jag fortfarande livrädd att han ska bli påkörd och bryta alla ben i kroppen, att jag ska ramla av och få sitta i rullstol resten av livet. Men det brukar gå bra när jag avleder tankarna och rädslan genom att tänka att det här kommer gå bra. Det kommer gå bra. Finishästen och jag klarar det här.

Och nu den senaste tiden har det blivit så mycket bättre. Har även tagit hjälp av mamma som har kört förbi med bil, cykel och fyrhjulig. I varierade hastigheter.

Jag har ju även trafiksäkra hästar här hemma som varit till stort stöd för min lilla häst i början. Men läste att du inte hade det.

Lycka till, hoppas jag har tillfört någonting i alla fall.

Det där med stop tecken ska ja testa...många man möter bara åker förbi fast dom ser att hästen inte e helt 100. Se om nån fattar vad man menar i så fall.

Min har oxå flugit framför några fordon men mest bara snott runt lixom....varit nära att sätta sej på motorhuven typ. Läskigt när dom gör så juh!

Rid med någon som har en orädd häst, blir hästen orolig rid så den andra hästen hamnar mellan dig och det din häst är rädd för.

Prata inte lugnande, ge beröm när den är avslappnad istället.

Tänk aldrig att hästen kommar att bli rädd men var bara beredd på att den kan att bli det.

Tänk på säkerheten, allvarliga olyckor kan hända, känner du att det håller på att spåra ur, ge chuffören teckan att stanna eller sakta ner.

Okej, ska tänka på det. Tackar för tipsen ! :bow:
Brukar ha med äldra häst som inte är rädd men det hjälper inte särskilt mkt, tyvärr "/

Återupplivar min gamla tråd lite!

Jag och pålle har vågat oss ut lite och blivit säkrare efter vägen men jag har märkt en sak.
Kommer bilarna framifrån blir han rädd för dom... och vill gärna springa i från både när man kör och rider....men kommer bilarna bakrifrån bryr han sej inte.

Så bilarna framifrån är farligare än som bakifrån??

Men med medryttaren har han mött bilar å fyrhjulingar å inte brytt sej så mycket. Och på promenad med mig har en buss kommit bakifrån och han brydde sej knappt så fråmåt går det iaf. Hoppas han bara kan lära sej att vilar framifrån inte är farliga också!

Kan det vara så att det har blivit lite moment 22 över det hela? Att du är lite rädd att han skall få fnatt, så spänner du dig och iom det så känner din häst spänningen och freakar ur?
Gör han samma om ngn annan rider honom i trafiken, ngn som inte spänner sig?

Min häst som exempel, han bryr sig inte ett smack om trafiken bara han får lång tygel då de passerar. Kortar jag upp tygeln när vi möter bilar/blir omkörd, DÅ kan han få för sig att "bli rädd" :)

Kan det vara så att det har blivit lite moment 22 över det hela? Att du är lite rädd att han skall få fnatt, så spänner du dig och iom det så känner din häst spänningen och freakar ur?
Gör han samma om ngn annan rider honom i trafiken, ngn som inte spänner sig?

Min häst som exempel, han bryr sig inte ett smack om trafiken bara han får lång tygel då de passerar. Kortar jag upp tygeln när vi möter bilar/blir omkörd, DÅ kan han få för sig att "bli rädd" :)

Ja vet faktiskt inte...Han gör samma sak när med ryttare rider. Han gör samma sak när man kör honom. Han kanske inte gör det för varje bil vi möter men ofta. Ska ut och ta en ridtur till veckan se hur han reagerar då.

Jag försöker själv att inte spänna mej utan tänker att det inte är nå farlig och att vi bara ska gå vidare typ men det hjälper i bland inte.

Han verkar nästa som han tor att bilar som kommer frammifrån ska köra in i honom :crazy: men bakifrån är det ingen fara verkar det som.

Kan du vända honom då när ni möter bil? Då kommer den ju bakifrån.

Kallblodet jag rider är inte särskilt trafiksäker, jag vet inte vad som hänt, men det var nån olycka med en buss... :crazy: Ibland reagerar hon på bilar, ibland inte, man vet aldrig i förväg. Som tur är inte så jättemycket trafik här, och jag rider aldrig längs vägen där bussen kommer, utan korsar den bara. Alla vägar är spikraka så vi ser bilar, och blir sedda långt innan vi möts.

En gång mötte vi en enorm jättetraktor med ett släp fullastat med tomma tunnor. Den körde på en gropig lerväg... Vi gick ut en bit i åkern och tittade, hon stod stencool och kollade, tills hon fick syn på de två gränspoliserna på cykel som kom bakom, då gjorde hon kaprioler... Suck liksom.

Jo visst kan jag vända honom men jag vill att han ska vänja sej att bilar framfrån inte är farligt också så man inte behöver vända honom jämt när det kommer bil.
Får väl nöta och nöta så kanske han lär sej.

Jaså inte rädd för traktorn men för cyklisterna :D Det kanske blev för mycket med cyklisterna...

Jag brukar tänka steget före min unghäst när vi är ute i trafiken, och ser jag att det kommer något jag vet att han kommer reagera på, slappnar jag av i axlarna och kroppshållningen (viktigt att inte spänna sig och "åka framåt") håller jag om stadigt med skänklarna och har en mjuk hand, pratar med en lägre, lugnande ton och klappar honom mycket på halsen, ibland så sjunger jag lite också, det kan hjälpa både ryttare och häst att slappna av. Ger mycket beröm när han har varit duktig också!
Vet ej ifall detta kan funka på din häst, men det funkar på min som varit livrädd så otroligt mycket sedan han var en liten bebis.
Lycka till och hoppas att allt blir bättre för er snart :)

Ja ska testa det :) Lite av grejerna brukar ja göra med inte alla så får tesdta det se vad han säger :) Tack för tipsen!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
M
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 201
Western Vill börja med att säga att jag anser inte på något sätt att det är westernridningens fel att min häst har blivit halt. Så slipper jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 635
Senast: Liten
·
J
Hundhälsa Idag small det ordentligt... Jag hade stängt in min snart 2 år gamla schäferkille i stallet när jag skulle på promenad med hästen... Han...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 448
Senast: iowa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt