Träffa ny partner

Sv: Träffa ny partner

*kl*

Oj vad olika det kan vara. Jag fick nyligen veta, av exet (och han fattade nog inte själv allt han eg råkade informera), att han träffade sin nuvarande tjej i slutet av december förra året och därmed sa upp sin lägenhet PLUS en stor del av umgänget med barnen (onsdagar varje vecka, tyckte det blev för långt att köra i och med att han i stort sett flyttade in hos henne 8-10 mil härifrån på direkten, men han behöll umgänget varannan helg lördag morgon till söndag kväll) i slutet av januari i år pga en tjej han dejtat i en månad.... Barnen fick troligtvis träffa henne redan från början, med tanke på när de började prata om henne, men exet fick mig att tro att de varit tillsammans några månader redan då. Fast jag borde ju vetat att exet ljuger om allt.... :grin:

Jag har aldrig fått träffa henne, vet inte hur hon ser ut och har inte ens fått veta nya adressen av exet, så jag har inte ens vetat var umgänget egentligen har skett sedan årsskiftet. Hans nya adress fick jag reda på via Eniro för någon dag sedan (han hade visst glömt att adressändra dessutom).

Mina 25 öre till TS: Låter inte bra, om han inte klarar av att stå på egna ben mot barnens mamma och stå för ert förhållande när ni varit tillsammans så här länge så ser ju inte framtiden speciellt ljus ut. Men jag hoppas jag har fel.

Har läst dina trådar tidigare, ditt ex verkar ju inte vara den mest stabila människan. Det här bekräftar ju det.

Angående att stå på sig så är det klart jag önskar att han gjorde det jag med. Problemet är väl att de har ambitionen att vara överens om barnen och det som ska hända med dem. Då är det svårt för pappan att bara helt strunta i det när det blir hårt läge. De har tagit hjälp för att kunna prata om det och förhoppningsvis hitta en lösning :)

Och tycker ni verkligen att det varit ok, att den ena föräldern vägrar gå med på något, som är nytt för barnen, och den andra föräldern då bara kör på precis som den vill? Utan hänsyn?

Och tycker ni verkligen att det varit ok, att den ena föräldern vägrar gå med på något, som är nytt för barnen, och den andra föräldern då bara kör på precis som den vill? Utan hänsyn?

Vi, eller rättare sagt jag iaf, försöker nog säga att det är fint att du har sånt tålamod och stora marginaler i den situationen du är i. Se det som att vi är på din sida... :)

Det jag inte tycker är ok, är att den ena föräldern "vägrar gå med på något" som den andra föräldern vill göra. Jag tycker inte att det är ok att vuxna kontrollerar varandra på det sättet.

De borde båda klara av att låta den som för tillfället ha barnen fatta besluten om vad som görs och inte görs. Resonera, är det bara bra om de gör, men inte att de bestämmer över varandra på det där viset.

För mig ser det ut som att förhållandet egentligen inte är slut, de har inte släppt. Men det allvarliga är att de inte respekterar varandras integritet.

Skulle även pappan kunna få för sig att bestämma vad mamman får och inte får göra?

Plus ett på detta !

För mig blir det väldigt bakvänt resonemang när man plötsligt är hänsynslös eller respektlös för att man fattar egna beslut och inte låter sig kontrolleras.

kl

Jag fick träffa min sambos barn (6 o 9 år) Ungefär 1,5 månad efter att vi började träffas.

Han gjorde väl en liten plan för att dom skulle få reda på min existens;

Jag har 2 hundar och bor 8 mil ifrån honom, åkte tåg mellan varje gång.
Han var gullig och köpte en hundsäng, matskålar och lite sånt så jag slapp ta med såna saker på tåget.
Barnen såg ju givetvis detta när de var hos honom, och då passade han på att förklara att han hade träffat en tjej:p

Beror väl mest på hur barnen är som individer, men för oss har det gått jättesmidigt, han och barnen kom och hämtade upp mig på tåget och vi åkte ut i skogen med hundarna och grillade och lekte hela dagen, sen åkte jag hem. Nästa gång vi träffades sov jag över, sen har det bara rullat på.

Nu har det gått snart 5 månader, vi är förlovade och bor ihop, om barnen kommer hit innan jag hunnit hem från skolan ringer dom och frågar var jag är och säger att dom saknar mig osv.

Så med mig, karl, barnen och hundarna känns det toppen, men hans ex är väl lite till och från... Tror dock att hon anstränger sig för barnens skull, och det är det viktigaste.

Över till ditt fall:
Att han låter sitt ex styra honom, vad han ska göra med barnen och vem barnen träffar när de är hos honom tycker jag är jättekonstigt och på nåt sätt så känns det inte riktigt som att de har släppt varandra totalt om de ska fortsätta leva 'som ett par' fast på olika håll..

mamman är kanske orolig för hur du tacklar rollen som plastmamma, hur du kommer påverka barnen.
Hurdan är relationen till barnens mamma? Kan ni prata med varandra?

I så fall borde mamman vara mer rädd att hon ska påverka barnen när barnen är vakna? För att tackla plastmammarollen är ganska lätt när de sover;)

I så fall borde mamman vara mer rädd att hon ska påverka barnen när barnen är vakna? För att tackla plastmammarollen är ganska lätt när de sover;)

:rofl::rofl:

Till alla: Klart att jag inte tycker det är ok att hon förbjuder honom att göra sker, och nej han skulle aldrig får för sig att förbjuda henne. Det här är den första konflikten om barnen de har, hittills har det fungerat bra att prata ihop sig, att vara överens.

Eftersom jag inte kan familjerätt öht undrar jag lite vad som kan hända om man skiter i vad mamman vill och låter barnen sova ändå? Visst hotar hon med att "ta strid om vårdnaden" men vad kan hända rent krasst?

nu har jag varken egna barn, eller har suttit i den sitsen du sitter i, så jag har inga egna erfarenheter.. men går helt enkelt på magkänslan...

och jag väljer faktiskt att gå "mot" de flesta här inne. förälder är man 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året, för mig innebär inte det att man avsäger sitt ansvar eller inflytande till/på barnets uppfostran för att man separerar och barnet är hos pappan. Alltså tycker jag det är helt rimligt, och inte minst rätt att ni tar hänsyn till vad mamman önskar. Sen kanske jag kan hålla med om att mamman kanske ställer "orimliga" krav, men jag tycker det vore helt fel att vifta bort mammans känslor och åsikter. Så kred till er! :)

Jag tycker att du/din partner ska prata med mamman, visa tydligt att NI bryr er om hennes känslor och åsikter. Ni kanske rent av kan föreslå att ni alla kan träffas och prata om hur ni önskar att genomföra den här introduktionen så att den blir så bra som möjligt för ALLA. Jag är iaf helt övertygad om, att det sämsta ni kan göra, är att börja bråka med mamman om hennes orimliga krav, för då har ni problem föralltid. Prata med henne istället och resonera om det så kanske det går bättre :)

Tack :)

För det är precis så vi känner. Att det är viktigt att mamman också kan känna sig lite bekväm med det hela. Att hon ställer orimliga krav som hon egentligen inte har rätt att ställa men det kanske är bättre att gå med på dem under en period för att senare ha ett bättre liv. Att inte låta barnen sov här en månad till och istället slippa strider om vårdnaden osv.

Samtidigt blir jag så förbannad när någon ska förbjuda mig att göra något. Då får jag lust att göra precis tvärtom bara för att :devil:

Eftersom jag inte kan familjerätt öht undrar jag lite vad som kan hända om man skiter i vad mamman vill och låter barnen sova ändå? Visst hotar hon med att "ta strid om vårdnaden" men vad kan hända rent krasst?

Om jag vore du och det här ämnet kom på tal igen mellan dig och din karl skulle jag tipsa om att han frågar exet "Vilket lagstöd hon har för att yrka ensam vårdnad beroende på att deras barn träffar dig, mot hennes vilja?" :angel: (kanske med viss omskrivning...) Det där om att påtala "Vilket lagstöd har du för det?" brukar väcka tankar hos folk.

Att låta en ny partner träffa ens gemensamma barn, mot den ena förälderns vilja, är knappast en omständighet som visar på exvis "grava samarbetsproblem". ;):D

Jag tror det där reder ut sig med tiden, trots att det faktiskt gått ganska lång tid redan..., när exet inser att det verkar bli en långdragen historia mellan dig och din karl! :)

Ja, haha jag är nog precis lika dan :angel:

Men jag tror ni tjänar på det i längden att hålla er på rätt kant med mamman. Sen ska det ju självklart inte spåra ur, så att hon fortsätter ställa helt orimliga krav och börjar förvänta sig att ni ska rätta er efter henne hela tiden. Man måste ju någonstans hitta en bra balansgång.

Men jag förstår mammans beteende. Jag vet inte hur länge sedan de separerade, men oavsett så är det ju traumatiskt. Jag vet ju bara själv hur det varit när ens ex träffat någon ny före en själv, och då utan att barn varit inblandade :p
Njae, även om hennes krav/önskemål är tokiga, så förstår jag ändå någonstans hennes reaktion. Den man, som hon antagligen hoppats på att hon skulle spendera resten av sitt liv med, och som hon har barn med, finns inte längre kvar i hennes liv och det blir lixom än mer påtagligt när denne skaffar en ny. När den nya (du ^^) dessutom ska bli introducerad för barnen, så blir det ytterligare ett tecken på att han gått vidare. Jag förstår att det smärtar, även om hon kanske inte vill ha tillbaka honom, o inte är kär i honom osv, men det blir ju ändå ett tecken på att dom inte är tillsammans längre.. Sen är ju barnen det mest värdefulla man har... klart att man blir orolig och det kanske inte är jätte konstigt egentligen att hennes känslor över det avslutade förhållandet till pappan, och allt med barnen rörs ihop i en enda stor röra. Så jag förstår hennes känslor, även om jag kanske inte tycker att de är "rätt" (om nu känslor kan vara rätt eller fel? de är ju individuella).
sen måste detta inte vara en känslomässig urspårning, utan att det faktiskt är så att mamman tycker att det går för fort och inte för att på något sätt jävlas med er.. då vore det väll ändå helt orimligt att köra över henne? Jag hade blivit fullständigt vansinnig om det vart jag i såfall. Jag menar, det är ens barn det handlar om, och att bli överkörd och inte kunna påverka skulle ju kännas jätte jätte jobbigt...

Nä, prata med henne och få fram tydligt att DU bryr dig om henne och hennes åsikter och önskemål kring barnen.. det tror jag ni tjänar massor på!

Visst hotar hon med att "ta strid om vårdnaden" men vad kan hända rent krasst?

Inget.

Eller, han/ni kan få ett helsike med henne, men det låter det för mig som att ni redan har.

Sen är det väl inte mycket du kan göra åt detta. Jag inser till fullo att mina åsikter, tex, inte är till någon som helst praktisk hjälp för dig.

men jag tycker det vore helt fel att vifta bort mammans känslor och åsikter.

Det handlar inte om att vifta bort känslor och åsikter. Det handlar om att hon själv borde ta ansvar för sina känslor, inte lägga det ansvaret på sitt ex med flickvän.

Tyvärr har jag ingen teori om hur man får henne till det. :p

Det handlar inte om att vifta bort känslor och åsikter. Det handlar om att hon själv borde ta ansvar för sina känslor, inte lägga det ansvaret på sitt ex med flickvän.

Tyvärr har jag ingen teori om hur man får henne till det. :p

Det är väll klart att hon borde ta ansvar för sina känslor, men om man ska se krasst på det, så är det väll inte det minsta konstigt att man har svårt att just hantera sina känslor kring sina barn?
Då är det väll bättre att man som föräldrar, stöttar varandra och går igenom det hela tillsammans istället för att hytta med pekfingret och tala om för mamman hur hon borde reagera. Det löser lixom ingenting och nästa gång, när det är pappan (i det här fallet) som har svårt att hantera sina känslor kring barnen (för det lär ju garanterat hända någon gång fram tills att barnen är 18 år) så kommer förhoppningsvis mamman respektera pappans känslor och stötta honom... det lägger ju om inte annat en betydligt bättre grund för det. :)

Min gissning är snarare att det de lägger grund för genom att "respektera" mamman på den här punkten är att det hela bara fortsätter och fortsätter med regler och förbud och kontroll av varandra. Det vore i så fall inte det första separerade paret med gemensamma barn i världshistorien där det blir så. Tvärtom ser man det lite för ofta, tycker jag.

Men som sagt, jag ser ingen metod för att lösa det som jag tror på. Hoppas kan man ju, däremot.

Det är väll klart att hon borde ta ansvar för sina känslor, men om man ska se krasst på det, så är det väll inte det minsta konstigt att man har svårt att just hantera sina känslor kring sina barn?
Då är det väll bättre att man som föräldrar, stöttar varandra och går igenom det hela tillsammans istället för att hytta med pekfingret och tala om för mamman hur hon borde reagera. Det löser lixom ingenting och nästa gång, när det är pappan (i det här fallet) som har svårt att hantera sina känslor kring barnen (för det lär ju garanterat hända någon gång fram tills att barnen är 18 år) så kommer förhoppningsvis mamman respektera pappans känslor och stötta honom... det lägger ju om inte annat en betydligt bättre grund för det. :)

Jag tänker att det mer har att göra med känslor kring exet än kring barnen. Inte nödvändigtvis svartsjuka eller kärlekskänslor inte alls, men ändå en slags behov att fortfarande kunna bestämma över HONOM. Jag tycker att det är att faktiskt delvis "omyndigförklara" den andra föräldern som just förälder att ställa upp regler kring när en ny respektive ska kunna presenteras för barnen. Om hon inte stridit om vårdnad hittills så lär hon väl tycka han är en fullt acceptabel och bra förälder får man väl anta? I så fall bör hon kunna lita på att han är fullt kapabel att introducera en ny partner på ett bra sätt och kunna tackla barnens eventuella reaktioner på detta.

Nog för att en ny "plastmamma" kan ha en ganska stor påverkan i ens barns liv, men det får väl vara någon måtta på styrandet av ens ex. Jag tvivlar t ex på att en (normal) separerad förälder ställer upp krav på hur umgänget med den andres föräldrar ska se ut (alltså barnens mor- o farföräldrar); ÄVEN om man tycker sina ex-svärföräldrar kanske är ganska idiotiska på vissa sätt. Jag menar; om mamman nu träffar TS och INTE gillar henne - hur ska pappan göra då? Ska han göra slut för att mamman "inte accepterar henne"?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka