Träffa ny partner

Mirtai

Trådstartare
Funderar en massa och vänder mig till er kloka människor för råd :)

Jag har träffat en ny man, vi har varit ett par i snart ett år. Han har barn med sitt ex, barn som fortfarande är mycket små.

Av olika anledningar har vi väntat länge med att introducera mig för barnen men nu har det skett. Vi har träffats en handfull gånger och allt har gått bra. Jag är introducerad som en kompis som pappa tycker väldigt mycket om.

Hur snabbt kan man gå vidare? Pappan tycker att vi kan börja låta barnen sova över när jag är där men detta motsätter sig mamman å det bestämdaste och menar att det är för tidigt.

De har delad vårdnad men barnen bor hos pappan varannan helg plus att han hämtar på dagis någon dag/vecka.

Min fråga är helt enkelt om det finns några kloka upplevelser kring det här med att introducera barn för ny partner. Hur fort/långsamt bör man gå?

Sv: Träffa ny partner

Så länge allting funkar och barnen verkar känna sig trygga ser jag ingen anledning att dra ut på det hur länge som helst. Eftersom ni redan setts så pass länge så antar jag att det är seriöst, och barnen märker ju att pappa är glad när du är där :)

Barnen måste få ställa frågor om de vill, men annars tycker jag inte man ska göra en så stor grej av det hela.

Precis så tänker jag och pappan också. Att barnen frågar tycker jag är sunt och ingen anledning till oro.

Förutom frågor är det inget barnen reagerat på, de sover, äter och beter sig som vanligt. Har frågat efter mig och undrat när vi ska träffas igen.

Blir ju mest osäker när mamman så bestämt motsätter sig det, om det är hon eller vi som "är fel ute"

mamman är kanske orolig för hur du tacklar rollen som plastmamma, hur du kommer påverka barnen.
Hurdan är relationen till barnens mamma? Kan ni prata med varandra?

Vi har träffats och vi pratar om vi träffas i samband med barnhämtning/lämning men det är inte på den nivån att jag kan ringa upp henne och prata.

Jag förstår att hon är orolig, att hon vill sina barns bästa. Men eftersom pappan och hon gör helt olika bedömningar blir jag fundersam på hur man brukar gå till väga?

Precis så tänker jag och pappan också. Att barnen frågar tycker jag är sunt och ingen anledning till oro. Förutom frågor är det inget barnen reagerat på, de sover, äter och beter sig som vanligt. Har frågat efter mig och undrat när vi ska träffas igen. Blir ju mest osäker när mamman så bestämt motsätter sig det, om det är hon eller vi som "är fel ute"

Verkar mest som om mamman behöver tid att vänja sig vid tanken... ;)

Jag tror att mitt ex presenterade sin nya (som nu är hans fru) efter några månader. Han var lite upptagen med att vara ensam med henne innan dess och hade inte barnen då. Sen gick det väl av bara farten att de träffades mer och mer. Jag behövde visserligen lite tid att smälta, men resonerade HÅRT med mig själv. Kan finnas anledning att "ta en smula hänsyn" till din kärestas före detta, man har liksom det lättare i framtiden då. Det är så mycket som ska funka då två har separerat - paradoxalt nog måste man samarbeta bättre då. :devil::D

Självklart beror det här exets anpassningsförmåga på hur länge sedan separationen var, hur jobbigt de har haft det, om hon har någon ny o s v.

Låt barnens reaktioner vara en slags "tempmätare".

Tja, det var reflektioner från mig. (Ha överseende om jag låter gammalmodig! Många separerade par tänker så dj - a klokt och vuxet idag så jag bara baxnar. Det är så roligt att läsa när allt funkar som det ska.)

En sak till - dra dig inte att erbjuda din hjälp med att hämta på dagis åt din kärestas ex, lämna/hämta kläder eller vara hemma och vårda barn -> det kan göra susen!

Jo, det är lite det jag funderar på också, om det är hon eller barnen som behöver vänja sig ;)

Tänkte på en sak efter att jag hade postat - det kan vara bra att vänta, tills tillfälle ges eller då situationen uppstår då din hjälp kan vara värdefull, innan du erbjuder din hjälp. Av olika anledningar, men det där kommer du nog att kunna "känna in" allt eftersom.

Det är väldigt värdefullt för en mamma att ens barn har en rekorderlig extramamma! Mitt ex har gjort ett bra val och jag tror nog att din karls ex kommer att tycka det också om hon inte redan gör det. ;)

Vi har träffats och vi pratar om vi träffas i samband med barnhämtning/lämning men det är inte på den nivån att jag kan ringa upp henne och prata.

Jag förstår att hon är orolig, att hon vill sina barns bästa. Men eftersom pappan och hon gör helt olika bedömningar blir jag fundersam på hur man brukar gå till väga?
jag tolkar det som att det i alla fall inte finns någon direkt osämja?
OM det är så, så varför inte just ringa och prata med henne och fråga hur hon känner inför detta med att introducera dig för barnen och vad hon skulle önska för tidsplan för att det skulle kännas bra för henne? Nu tänker jag då att hon helt kravlöst skulle kunna få formulera sina tankar om saken och sen kan ni kanske fundera på saken och komma fram till en bra lösning utifrån detta.

Blir ju mest osäker när mamman så bestämt motsätter sig det, om det är hon eller vi som "är fel ute"

Jag tycker att hon är fel ute på det sättet att hon styr och ställer med vad mannen gör när han har barnen. Som jag ser det innebär delad vårdnad att man ömsesidigt överlämnar åt den förälder som har barnen att ta hela ansvaret på sitt sätt. Han är förälder, inte en barnvakt som mamman har lejt. Det betyder alltså också att mannen inte får ställa upp diverse regler för mamman.

Om de vill och behöver kan de naturligtvis resonera om saker och fråga varandra till råds, men hon har som jag ser det ingen som helst rätt att bestämma om du kan sova där när barnen är där eller inte.

Jag är antaligen inte norm.

Mina barns pappa träffade en ny redan när jag var gravid - så hon träffade barnen första gången när vi låg på BB. De andra som han träffat under resans gång har jag ingen aning om när de introducerats.
Jag träffade min nuvarande sambo när barnen var 3.5 år och de träffade honom direkt. Inga invändningar från pappan.

Jag håller med Petruska om att var och en måste få leva sitt liv utan den andres välsignelse för varje steg man tar.

Men ni har ju varit ett par i ETT ÅR !
Då har hon väl haft tid på sig att vänja sig.

Men ni har ju varit ett par i ETT ÅR !
Då har hon väl haft tid på sig att vänja sig.

:o Läste inte så noga...

Ahh, men då kanske det (också) handlar om att han är försiktig med att introducera dig som "styvmamma" inför exet. Mitt ex var supernervös för att göra det. Jag tyckte att Det var väl ingen Big deal - så där ett halvår eller mer efter att jag fått reda på att hon fanns. Kände mest att det var ett lite löjligt beteende av honom om än omtänksamt av honom för oss båda fruntimmers skull.

Det där mötet mellan dig å exet behöver avdramatiseras, tycker jag. (Helt plötsligt låter jag väldigt säker på min sak... :D)

Lycka till nu era turturduvor! :love:

Tack för alla kloka svar! :)

Jag känner ju också att hon lägger sig i mycket vad pappan gör med barnen, sätter upp regler och har åsikter. Att de kanske behöver ha en samsyn om uppfostran osv är en helt annan sak.

Mamman och jag har träffats, och hon menar väl (som jag tolkar det) att det är hon och pappan som avgör när och var jag träffar deras barn.

Jag är den första nya som introduceras för barnen så det är väl mycket nytt för alla inblandade. Själv vill jag bara att det ska bli bra för barnen, så länge de verkar hantera det bra struntar jag i resten...

Det verkar vara ganska vanligt det där med att man vill bestämma över barnen även när den andra föräldern har ansvaret... Min farbror skiljde sig från hans fru dom han har 3 barn med. Tror att de var 10, 15 och 17 då. Han skiljde sig pga att han träffat en ny ( det klassiska, hans sekreterare :p ) och jag tror det dröjde ca 5-6 månader innan hon introducerades som hans nya. Mamman var ju helt förkrossad och barnen tog hennes parti och vägrade acceptera hans nya i början, hon som var 15 har aldrig sovit i deras hus tex, även fast hon har ett eget rum. Mamman gav regler till min farbror varje helg och dagar som han hade minstingen. Berättade vad han skulle göra osv. Helt absurt. Vilket hon fortfarande gör, 8 år senare...

Hon har motarbetat att barnen ska ha en bra relation med pappans nya, i stort sett tvingat dem att välja sida och ger dem dåligt samvete när de träffar den nya, för att de hellre umgås med henne istället för med mamman. Mamman har träffat en ny också, men det spelar tydligen ingen roll.

Jag säger inte att det kommer att bli likadant för er och jag tycker Verkligen att man ska vara överens, samtidigt så kan jag tycka att din sambo har rätt att själv bestämma när han vill att hans flickvän ska få träffa sina barn.

Nu blev det lite ot, men jag fick lite varningsvibbar. :)

Hon har motarbetat att barnen ska ha en bra relation med pappans nya, i stort sett tvingat dem att välja sida och ger dem dåligt samvete när de träffar den nya, för att de hellre umgås med henne istället för med mamman.

Jag kan verkligen bli skogstokig på folk som gör så mot sina barn! Hur tror folk att barnen mår när de tvingas att välja sida och tvingas att må dåligt om de nu skulle råka tycka om den nya!? Fy fan, håll barnen utanför :mad:

Nu var ju inte det här riktat till nån i tråden, upptäckte att det kan verka så :o

Så länge allting funkar och barnen verkar känna sig trygga ser jag ingen anledning att dra ut på det hur länge som helst. Eftersom ni redan setts så pass länge så antar jag att det är seriöst, och barnen märker ju att pappa är glad när du är där :)

Barnen måste få ställa frågor om de vill, men annars tycker jag inte man ska göra en så stor grej av det hela.

Instämmer.

*kl* Jag tycker nog faktiskt generellt att mamman till barnen får lita på att pappan är en förälder som har lika stor känsla som henne själv för vad barnen är redo för. Han lär ju inte med vilja utsätta barnen för något traumatiskt. Och nu har ni ju träffats ett tag och väntat med introduktionen (troligen också för att pappan ville vara säker på relationen; att hans känslor är att du kommer att finnas med en längre tid och inte bara en kortare romans.) just för barnens skull.

Jag hade en gång en pojkvän vars dotter då var 3 år. Efter att vi setts dagtid några gånger så sov jag helt enkelt kvar och hon reagerade inte alls negativt på det; hon kommenterade helt enkelt på morgonen "pappas säng!" - Ja det är pappas säng, svarade jag
- Björk sova där!
- Ja, jag sover där med pappa när jag hälsar på er.
- Jaa!
Sen var hon nöjd med det konstaterandet.

Senast ändrad:

Mamman och jag har träffats, och hon menar väl (som jag tolkar det) att det är hon och pappan som avgör när och var jag träffar deras barn.

Jag, liksom flera i tråden, tycker inte det är riktigt rättvist. Det är pappan och du som har en relation. Han behöver väl inte fråga henne innan han introducerar sina killkompisar eller åker till nya bekanta och fikar? Vad är skillnaden i detta?

Jag har varit med om det där också; en relation jag hade med en man som hade son på 7 år. Jag skulle inte få träffa sonen alls förrän jag hade träffat exet/mamman. Hon skulle först få "ge sitt godkännande" och detta var mannen ifråga helt med på. Och de hade varit separerade sen sonen var kring året... :crazy: Jag frågade honom hur han skulle göra om hon INTE "godkände" mig. Han sa att det kommer ju inte att ske, hon kommer att gilla dig. Men ändå... det kändes liksom omöjligt att möjligen leva ett liv med en man där exet har SÅ stor inverkan.. jag funderar nu i efterhand om den regeln skulle gälla även när sonen var 10, 15, 18 år... :confused:

(Jag blev aldrig presenterad för sonen, relationen sprack efter en ganska kort tid, delvis beroende på att jag skulle flytta hemåt igen. Lika bra det.)

*kl*

Jaha, var tänkt att barnen skulle sovit med oss i helgen men det blev inte av för mamman uttryckligen förbjöd pappan att låta mig sova i samma lägenhet. Föreslog att jag skulle sova på soffan om det var knepigt att se mig i pappas säng men inte heller det var ok.

Eftersom han inte kände att han ville göra något så totalt hennes vilja blev det inget sovande. Vilket kändes extra konstigt när storingen blev ledsen när det var dags för hemfärd och, helt utan förslag från vuxen, sa att hon hellre ville sova hos oss...

Jag erbjöd mig att åka hem (bor 40 mil härifrån) för att han skulle kunna ha barnen men blev sjuk och kunde inte sätta mig på ett tåg. Hatar också att komma emellan honom och barnen...

Blir en spännande fortsättning!

Fy vad jobbigt det låter. Och vad tråkigt att din kärlek inte är starkare i sin integritet gentemot mamman. Det kommer ta låååååång tid innan ni kan visa att ni är ett par om hon tänker bete sig så. Nej, han får se till att bli tuffare.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka