Träffa hanhundar eller inte?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare soma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 857
S

soma

Vänder mig till alla hanhundsvana bukare... Wilton är nu 1,5 år och senaste tiden har han ändrat beteende mot andra hanhundar. Från att tidigare ha lekt med alla på sitt valpiga sätt vill han nu enbart bestämma status på ett ganska tufft sätt. Speciellt mot jämnåriga hanar men även äldre hanar han känner sedan tidigare. Frågan är då hur man agerar för att han ska bli en så bra hund som möjligt i framtiden.

Ska man låta han umgås med hanar under den här unghundsperioden och ta kommandot om de blir för hårdhänta mot varandra eller ska man helt enkelt inte låta honom umgås med andra hanar under en period tills han lugnat ner sig? Man ser på han att han nästan ångrar sitt beteende när den andra hunden går eftersom han inte vill leka utan bara bestämma status... Han är nog lite kluven just nu och har mycket hormoner som tar överhanden.

Jag förstår ju att det är helt naturligt att unghunden ska gå från valp till att visa sin status, men eftersom jag tycker att han är väl skarp i vissa lägen så undrar jag vad som är bäst... att konfrontera "problemet" eller att undvika "problemet"?

Någon som förstår vad jag menar?

Sv: Träffa hanhundar eller inte?

Min hane har alltid fått träffa andra hanar, som jag vet fungerar normalt. Han är superdominant, men har fått lära sig att umgås på ett lite mer distanserat sätt. Dvs jag kräver att han ska kunna gå i närheten av andra hanar, inte bry sig om dom kommer nära på utställningar eller på andra vis ta fram sin attityd hur som helst. Däremot vet jag om att han inte tolererar rent umgänge med andra hanar som inte är underlägsna. Visar dom att dom inte vill bestämma, då kan han leka med vilka hundar som helst.

Men av säkerhetsskäl så får han inte träffa särskilt många hanar, han har inget behov av att leka med dom. Eftersom han är rätt stor, och inte backar för slagsmål tycker jag att det är onödigt att riskera något liksom.

Sv: Träffa hanhundar eller inte?

Jag håller med. De hanhundar han inte har något utbyte av ska han ju såklart inte umgås med. Han tolererar alla hundar på håll och gör inte utfall eller visar andra tecken på aggressivitet på avstånd. Det är en glad och positiv hund. Men just nu verkar han inte palla att hanhundar kommer för nära. Då måste han liksom sätta dem på plats.

Det är också svårt att veta hur man ska göra när han tidigare lekt med vissa hanhundar och nu bara vill visa att han bestämmer. Det här gäller hundar som bor i närområdet och som han hälsat på/lekt med tidigare. Ska man då fortsätta låta hundarna träffas, hålla koll och gå in om det blir för tufft och att de till slut kan leka/umgås utan att mäta krafter hela tiden, eller ska jag helt enkelt inte låta honom träffa hanhundar under en period. Men det verkar ju inte heller riktigt normalt, eller? Någon annan som har någon idé? De hanhundar som är överlägsna honom i rang är det inget problem att umgås med en så länge utan det gäller ffa jämnåriga, äldre med låg rang och kastrerade hanar.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 134
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: Annique
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 055
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka