Träning efter skada?

SoNo

Trådstartare
Min isis har fått en skada i djupa böjsenan höger bak.
Vid UL kunde veterinären konstatera att hon har fått denna skadan av att fastna, trampa fel i hagen eller liknande.

På UL såg det ut som ett band där det var små hål i, tänk er typ ett gummiband som spricker lite här och där när ni drar ut det för mycket.

Enligt veterinären ser en belastningsskada på senan helt annorlunda ut så detta är inte pga min ridning.

Min första undran är om en senskada som uppkommer pga olycksfall är lättare att läka än en överbelastning?

Hur håller en häst efter en senskada?

Ni som har haft senskadade hästar, hur la ni upp träningen och hur länge höll ni på innan hästen var som vanligt igen? Eller blev den aldrig som vanligt?
 
Senast ändrad:
Sv: Träning efter skada?

Dom hästarna jag varit i kontakt med som haft senskador har till en början haft en konvalescenttid på upp till ett år.
Den ena rids som vanligt idag och den andra går enbart som avelshingst, rids inte alls.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 615
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
324
· Visningar
30 253
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 246
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 589
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp