Trådlös bredbandsuppkoppling

Boj

Trådstartare
Står i begrepp att byta leverantör av bredband, den leverantör vi har valt kommer att skicka ett trådlöst modem. Idag har jag ju Telia ADSL kopplat via telefonnätet alltså ej trådlöst.

Min fråga, behöver jag montera ett trädlöst nätverkskort eller funkar det med den vanliga som jag haft tidigare.
Leverantören nämner inget om detta, utan jag förväntas tydligen känna till vad som behövs och inte behövs.:confused:

Sv: Trådlös bredbandsuppkoppling

De skickar troligen med en Modem/Router/Accesspunkt så du får en inbyggt switch om du vill köra med kabel från modemet till datorn.

Vill du köra trådlöst så måste din dator ha ett trådlöst nätverkskort i form av ett instickningskort eller USB

Vill du köra med kabel precis som nu med Telia så behöver du inte köpa något till datorn. Vill du ansluta trådlöst till modemet så behöver du, som Laban säger, ett trådlöst nätverkskort eller någon form av adapter som kan ta emot signalen.

Måste fråga, är det BBB du ska byta till? I såna fall är det bara att hojta om du behöver hjälp eller har några frågor. :)

Ska du inte köra trådlöst själv kan det vara smart att försäkra sig om att ingen annan i din närhet heller kör trådlöst via din internetanslutning. :)

Vissa routrar kan man stänga av den trådlösa biten (typ "radio=OFF"), annars får man konfa routern så att inga utomstående kan ansluta där. Exakt hur går inte att svara på eftersom jag inte vet vilken produkt du har/kommer att få.

Ex på lite olika saker för att försvåra. Disable SSID, Byt kanal, WPA, MAC-filter med bara dina PC. Allt för många kör med default inställningar så det är rätt lätt att komma in på ett trådlöst nätverk. Tack och lov så börjar fler och fler konfa sina nät med WPA i alla fall.

Sen tänker nog många att "jag har ju inga hemliga saker på mina PC" eller "min PC är så gammal och trött så den vill ingen nyttja" eller "jag har ju så dålig internetförbindelse så jag kan ju inte vara intressant". Men det är fel. T o m de som kör på modem får ju sina PC utnyttjade på ett eller annat sätt om man inte ser upp. Och även om man skyddar sin PC så kan ev någon använda sig av t ex ditt trådlösa nät och via det kunna göra både det ena och det andra på Internet och du vet ingenting när sen Polisen kommer och knackar på tidigt en tisdagmorgon då du skall till jobbet. Även om du sen kanske inte får några påföljder så kan det ju vara trevligt att slippa det besöket och tillhörande beslagtagning av din PC etc. (Hu, vad jag låter pessimistisk :eek: )

Sen kan man göra det ännu mer avancerat (om man nu känner för det). Byt IP-nät till något annat sk "svart"/privat nät (se RFC 1597). De flesta kör med 192.168.0.0 eller 192.168.1.0. Alltså är det väldigt lätt för en ev utomstående att gissa sig till en IP-adress - konfa den på sin PC och sedan (mer eller mindre) bara surfa ut via din anslutning.

Man kan också köra med så litet subnet som möjligt. T ex IP-nät 192.168.0.0 med subnetmask på 255.255.255.248 ger bara 6st möjliga hostar. Dvs routern plus 5st PC. 192.168.0.0/255.255.255.252 ger bara 2st möjliga hostar. Dvs routern och en PC. Färre IP-adresser försvårar för andra att komma in på nätet. T ex normala sk "C-nät" med subnetmask 255.255.255.0 ger 254 möjliga PC på ditt nätverk. Knappast nödvändigt i ett normalt hem.

Vissa produkter kan man konfa så att det behövs lösen för att komma åt nätet (802.1x). Det kan kopplas till en lokal databas i produkten (enkelt att få till) eller till en extra sk RADIUS-server (kan köpas till som extra produkt). Det senare är väl ganska mycket "overkill" för en normal hemanvändare men det går att åstadkomma.

Sen är det väl så att precis som överallt annars - vill någon verkligen komma in - då kommer dom in också. Men man kan ju låta bli att "ställa upp dörren" i alla fall.

Nu drog jag visst i väg en del så du ska nog hoppa över det här sista som blev en aning FÖR avancerat. ;)

Men göta petter, menar du på fullt allvar att man skall begripa det här.:eek:

På den här målande beskrivningen verkar det som jag får problem med installationen, och eftersom jag då blir utan uppkoppling vem fasen frågar man då???:confused:
Sitta i en kö på en support i timtal är inte tilltalande, så här gäller det att gardera sig till tänderna ser jag.:o

Ja och nej. Det senare förväntar jag mig inte att du förstår helt och hållet. Det första bör du förstå någorlunda om du skall kunna få fart på ditt trådlösa nät. Men det där brukar stå i manualen eller så kan man ta till hjälp-funktionen i routern där man gör alla inställningar.

Det är mkt lättare att ge en mer exakt beskrivning om jag visste vilken produkt du kommer att få och lite vad för ev nätverkskort du köper samt vilket operativsystem du har i din PC (Win XP, 2000, Me, 98...?).

Normalt är det inga större bekymmer att få i gång det hela. Det är oftast inte heller några större konstigheter att konfigurera ett grundläggande skydd för det trådlösa nätet (SSID, kanal/frekvens, WPA, MAC-filter). Det kluriga kommer om man vill försvåra lite mer. Det är det jag försökte beskriva på slutet. (byte av IP-nät, subnetmask, Radius, 802.1x) Fast... eg är det inte heller så knepigt.

Du får väl återkomma när du vet lite mer om produkter, OS osv. :)

Vet ej vilka produkter jag kommer att få, i varje fall så har jag anlitat ett företag som heter TDC och som halva vår gata fn använder.

Jag kör XP på min dator, jag har ett nätverkskort i men frågan är vad jag får till för att köra detta trådlösa system. Det lär väl visa sig, eller så får jag gå en gaturunda och höra efter med mina grannar vad de fick med sig.

Verkar som om de skickar med en kombinerad produkt (ADSL-modem+router) av märket/modell Speedtouch 716g. Går att konfigurera väldigt "detaljerat" enl den snabbkoll jag gjorde i manualen.

Men det verkar inte som om TDC skickar med någon trådlös nätverksadapter. Men i manualen står det att det medföljer.... ???

Tror nog ändå att du behöver köpa ett trådlöst nätverkskort eller en USB-adapter för trådlöst nät. Det bör fungera nästan med vad som helst som klarar standarden 802.11b eller 802.11g. Dagens produkter (oavsett tillverkare) klarar oftast båda och det brukar stå tydligt på förpackningen. Ska inte rekommendera någon speciell produkt, men kan avråda från D-Link och 3Com. Skulle nog själv välja något i från Zyxel eller Linksys. Bäst av allt är att välja från samma märke, men jag har inte sett någon som säljer Speedtouch så det kan bli knepigt att komma över något.

Innan du skaffar något kort så kan det vara klokt att googla lite (it-forum etc) och kolla om det finns problem med Speedtouch i kombination med vissa kort. Visst - alla säger sig följa standarden, men det är inte riktigt sant och det gör att vissa kombinationer av trådlösa routrar/AP och trådlösa nätverkskort helt enkelt inte fungerar speciellt bra eller kanske inte alls.

T ex så kan en del fungera om man inte lägger på någon typ av säkerhet alls, men i fall du gör - då slutar det fungera.

Att fråga grannarna på gatan kan också vara ett bra sätt. Kanske du kan få låna något kort av någon bekant för att testa innan du själv köper ett likadant.

Vill du inte köra trådlöst så kan du stoppa i upp till 4st PC via vanlig nätverkskabel direkt i modemet/routern.

Jag googlade mer eller mindre direkt på Speedtouch utan att kolla så mycket på TDC site men såg sen att de har en hel del nyttig info. Kolla t ex under "Frågor och svar" eller under "Teknisk information". Där står t ex att nätverkskort INTE ingår.

Det står (Internetförbindelse - Tekniska frågor - Vad är WEP) även att de rekommenderar WEP med 128bitar. Gör inte det - Använd i stället WPA!

Finns även länkar till bra sidor under Frågor och svar - Internetförbindelse - Säkerhet - hemsidor om säkerhet. Kolla på dom!

Hur gick det? Fick du något bredband?

Har nu fått bredband från den nya leverantören, allt har gått bra med installationen till min dator. Säg den lycka som varar länge, har ännu inte lyckats få in dotterns dator på linjen sas. Hon kör trådlöst, och man ser henne i nätverket samt att hennes dator tar emot signalen från modemet. Men där tar det stopp, för på något sätt kan hennes dator inte etablera någon IP adress. Jag antar att det är något som ska ändras i hennes dator, men vad?????

Efter ett evigt micklande så verkar allt funka, ffa till dotterns belåtenhet. Undrar om hon inte fick en släng av abstinensbesvär av att vara utan dator, för hua va le ungen blev.:angel:

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 412
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 580
Senast: Gunnar
·
IT & mobiler Jag har en typ 12årig dator, statinär Acer. Den funkar när man startar den men man får ungefär vartannan gång starta om den för att man...
Svar
9
· Visningar
1 510
Senast: Attjoo
·
IT & mobiler Jag har en längre tid funderat på att lägga om mitt elektroniska liv i syfte att reducera kostnader. Jag hade fast telefoni + fast...
Svar
8
· Visningar
1 997
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka