Trädgårdsinspiration!

coolia

Trådstartare
Jag har totalt ledsnat på min trista trädgård och vill göra om en del. Gärna ett tema, t.ex. japanskt. Var hittar man saker att inreda med? Och gärna bilder som kan inspirera. Tycker att jag har letat på nätet men jag är väl för dålig på att söka själv för jag hittar inget.

Hur fungerar det t.ex. med brunnar, fontäner? Är det kompilcerat och dyrt att skaffa det? Vilka växter ska jag leta efter?

Sv: Trädgårdsinspiration!

skit i nätet.

Gå till en välsorterad handelsträdgård och be om tips och inspiration.

Jag tycker också att du ska gå till en bra handelsträdgård, där har de mycket kunskap och vet vilka växter som kan klara sig där du bor.

Vad det gäller tema så tycker jag att du ska försöka hitta inspiration från bilder, böcker, filmer, konst och liknande. Eftersom du kanske inte kan hitta exakt de växter som man förknippar med en japansk trädgård så är det bättre att gå på vad du gillar och hur du uppfattar stilen. Det blir dessutom lättare att försvara sig mot fanatiker om man kan säga "inspirerad av"... :grin:

Mina barn (12 och 14) började anlägga ett eget "asieninspirerat" trädgårdsrum förra året och de har gått på just sådant de sett på bilder och hur de själva anser att en asiatisk trädgård ska se ut, med olika färg och form. Igår fick de vita dekorationsstenar som ska ingå i ett stort Yin/Yang-tecken i mitten av trädgården och de har en liten damm med fiskar i.

Jag tycker det finns jättemånga bra trädgårdsböcker som man kan få jättemycket inspiration från, de flesta böcker är ofta dyra att köpa, så biblioteket är ett hett tips. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 449
Senast: Raderad medlem 148099
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka