Trädgårds- och odlingstråden 2025

Gången är färdig! Ish. Ska på mer fogsand.
IMG20250417173118.webp

Vi har ett hål i en häck, i ena hörnet på den så fick en hastig ide om att sätta något lite längre in i trädgården, som för att täcka det fula hålet ^^ Det är mestadels skugga på platsen men om jag sågar ner lite grenar från ett träd så kan det komme lite sol runt mitten av dagen fram till kanske tidig em på sommaren.

Jag funderar på fläder, kanske en mörk (men det kanske växer sig för stort) lr hortensia lr något som klättrar på ett större stöd... eller så kanske det är roligare med något ätbart men då vet jag inte vad det skulle vara för buske 🤔 får gärna vara något som är lite tåligare också.

Vad tror ni kan passa där?
Hur hög vill du att den ska bli? Smällspirea är en favorit hos mig. Finns mörka, brons och limegröna. Blommar men det är bladen som är grejen och att de inte kräver specialbehandling.

Odling brukar lösa sig med lite gödsel och vattning.

I år har jag tomat-BB åt avkomman. När de skulle planteras om från brättena använde jag blomjord för det fanns hemma Chilin fick samma jord och växte strålande . Alla sorter blommar redan.

Tomaterna växer, men de är bleka och en sort har fått röda undersidor på bladen.
Törs jag ge lite hönsgödsel - typ en pellet i varje kruka? Eller kalk. Hjälp!

Har rensat kirskål i listen, sått lite och planterat om pås-dahliorna idag. Har insett att det är rätt rogivande att rensa ogräs :bag: i alla fall på "rätt" ställe, på grusuppfarten suger det. Väldigt tillfredsställande när jag kan få tag i en lång jävla rot och den bara följer med. Får gärna dra med en extra tillväxtpunkt hehe. Har några nakna dahlior kvar men hann inte sätta dem i jord idag.

Solen har tittat fram, fåglarna har hittat tillbaka till trakten, termometern är uppe runt 20 och undertecknad har börjat sticka ut näsan i trädgården 😎

Idag har det köpts jord, några dahlior har hämtats ut och lavendeln har klippts.

Är jag sent ute?
Japp

Det får gå ändå. I år har orken inte riktigt funnits där

Hur hög vill du att den ska bli? Smällspirea är en favorit hos mig. Finns mörka, brons och limegröna. Blommar men det är bladen som är grejen och att de inte kräver specialbehandling.
Ja, det kan absolut vara nått! Mörk lr limegrön 👌 hittade en mörk som heter little angel som verkade kul. Tror nått lite lägre kan vara bra, och i en annan färg än grönt. Min förhoppning är att jag genom att ha något mörkt där kan lura ögat lite så att där blir något form för djup i trädgården. Den delen av trädgården är just nu mest en stor grön massa ^^

Jag har sått morot och lök tillsammans och lite ärtor och sallad (tidigt kanske men gammal påse så chansning ändå).
Skulle behöva fler pallkragar för jag har så mycket halm :meh:

Här gräver vi för fullt nu. Lupinen kommer i klungor och nu när inte en massa annat kommit upp passar vi på. Tyvärr är jag tydligen lite för stark :D

20250417_202048.webp

När lupinen är borta ska det fräsas och grejas och på sikt bli ett dahlialand 😍 Och dessförinnan ska vi ta bort en massa buskar längs husväggen, där blir det dahlior redan i år! :D

Fick ett plötsligt behov av en kiwi till växthuset. Får nog införskaffas längre fram i vår.
Och jag vill ha en ny mispel, min stickling dog ju i vintras. Kanske mer blåbär och svarta vinbär också. Och jag tror jag behöver fler pallkragar med.

Och mer tid.

Här gräver vi för fullt nu. Lupinen kommer i klungor och nu när inte en massa annat kommit upp passar vi på. Tyvärr är jag tydligen lite för stark :D

Visa bifogad fil 165894

När lupinen är borta ska det fräsas och grejas och på sikt bli ett dahlialand 😍 Och dessförinnan ska vi ta bort en massa buskar längs husväggen, där blir det dahlior redan i år! :D

Dollarstore? Köp en sådan här istället, den är svindyr men gudomlig att jobba med: https://www.jemfix.se/grep-ergonomic-fiskars/2110/9512543/

Edit: Grävspaden i samma stuk (Ergonomic) är också gudomlig, jag ångrar att jag inte köpte en tidigare!

Edit 2: Om det är riktigt stenigt är den här bäst: https://www.amazon.se/Fiskars-hårda-steniga-jordar-Längd/dp/B0CRHXRD3H?th=1

Fiskars är lite dyra men väldigt väldigt bra.

Med tanke på hur länge de håller så är de inte dyra... jag köpte en enklare Fiskarsspade (med träskaft tom) för att använda när jag tog moränprover (dvs slitaget på den är extremt). Den klarade två säsonger av det samt användes i min trädgård i säkert 5-7 år innan den gick av. Mina Ergonomic helt i metall räknar jag med att de ska hålla resten av mitt liv... dvs de är rätt billiga.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
864
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
743
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
77 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka