Iris eller någon typ av daglilja kanske?
Tack, jag har ingen aning. Krukan var pappas. Den bor hos mig nu för han gick bort i vintras. Jag minns inte vad han sagt att han planterat i den. Jag får lägga upp fler bilder när den växt på sig lite.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Iris eller någon typ av daglilja kanske?
Hur hög vill du att den ska bli? Smällspirea är en favorit hos mig. Finns mörka, brons och limegröna. Blommar men det är bladen som är grejen och att de inte kräver specialbehandling.Vi har ett hål i en häck, i ena hörnet på den så fick en hastig ide om att sätta något lite längre in i trädgården, som för att täcka det fula hålet ^^ Det är mestadels skugga på platsen men om jag sågar ner lite grenar från ett träd så kan det komme lite sol runt mitten av dagen fram till kanske tidig em på sommaren.
Jag funderar på fläder, kanske en mörk (men det kanske växer sig för stort) lr hortensia lr något som klättrar på ett större stöd... eller så kanske det är roligare med något ätbart men då vet jag inte vad det skulle vara för buskefår gärna vara något som är lite tåligare också.
Vad tror ni kan passa där?
Ja, det kan absolut vara nått! Mörk lr limegrönHur hög vill du att den ska bli? Smällspirea är en favorit hos mig. Finns mörka, brons och limegröna. Blommar men det är bladen som är grejen och att de inte kräver specialbehandling.
Vad är det för nåt? Testa att skrapa lite på barken och se om den är grön och fräsch där innanför eller brun och torkad.Vad tror ni, har den kolavippat? Finns det hopp om liv?
Visa bifogad fil 165804
Lager.Vad är det för nåt? Testa att skrapa lite på barken och se om den är grön och fräsch där innanför eller brun och torkad.
OopsLager.
Barken lossnar bara man tittar för hårt på den![]()
Jaa jag borde väl det. Jag gav ett lass hård kärlek och ställde ut den utanför växthuset. Överlever den inte blir det physalis i krukan istället.Oopsdu får gulla lite med den och se om den vill återuppstå.
De är ju vintergröna och inte så härdiga här.Lager.
Barken lossnar bara man tittar för hårt på den![]()
Här gräver vi för fullt nu. Lupinen kommer i klungor och nu när inte en massa annat kommit upp passar vi på. Tyvärr är jag tydligen lite för stark
Visa bifogad fil 165894
När lupinen är borta ska det fräsas och grejas och på sikt bli ett dahlialandOch dessförinnan ska vi ta bort en massa buskar längs husväggen, där blir det dahlior redan i år!
![]()
Fiskars är lite dyra men väldigt väldigt bra.Dollarstore? Köp en sådan här istället, den är svindyr men gudomlig att jobba med: https://www.jemfix.se/grep-ergonomic-fiskars/2110/9512543/
Edit: Grävspaden i samma stuk (Ergonomic) är också gudomlig, jag ångrar att jag inte köpte en tidigare!
Edit 2: Om det är riktigt stenigt är den här bäst: https://www.amazon.se/Fiskars-hårda-steniga-jordar-Längd/dp/B0CRHXRD3H?th=1
Fiskars är lite dyra men väldigt väldigt bra.