Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
SchaktningOgräsrensning i lerjord...hur gööör man? Är hos föräldrarna och ska hjälpa dem att rensa bort ogräs, men det går inte så bra för oss Det har regnat en del senaste tiden så det går lätt att gräva i jorden. Men att ta bort ogräs blir i princip detsamma som att ta bort översta lagret jord...ogräset (som är av den mindre storleken eftersom det rensats tidigare under sommaren) kommer upp med rötterna inklädda i stora jordkokor som är jättepillriga att lossa. (Blir så tungt och skrymmande att få med stora mängder jord, så därför vill vi helst bara få upp ogräset).
Vi tänkte att det skulle vara perfekt dag att rensa på nu när det är mjukt i marken, för när det är torrt är det ju stört omöjligt. Men vad är hemligheten för att det ska gå enkelt och smidigt...??
Tar upp med jord och allt. Håller man låg ogrästäthet regelbundet så blir det lättare. Jag brukar lägga allt på en hög och låta den långsamt återgå till enbart jord.Ogräsrensning i lerjord...hur gööör man? Är hos föräldrarna och ska hjälpa dem att rensa bort ogräs, men det går inte så bra för oss Det har regnat en del senaste tiden så det går lätt att gräva i jorden. Men att ta bort ogräs blir i princip detsamma som att ta bort översta lagret jord...ogräset (som är av den mindre storleken eftersom det rensats tidigare under sommaren) kommer upp med rötterna inklädda i stora jordkokor som är jättepillriga att lossa. (Blir så tungt och skrymmande att få med stora mängder jord, så därför vill vi helst bara få upp ogräset).
Vi tänkte att det skulle vara perfekt dag att rensa på nu när det är mjukt i marken, för när det är torrt är det ju stört omöjligt. Men vad är hemligheten för att det ska gå enkelt och smidigt...??
Alternativt täcka med tex gräsklippOgräsrensning i lerjord...hur gööör man? Är hos föräldrarna och ska hjälpa dem att rensa bort ogräs, men det går inte så bra för oss Det har regnat en del senaste tiden så det går lätt att gräva i jorden. Men att ta bort ogräs blir i princip detsamma som att ta bort översta lagret jord...ogräset (som är av den mindre storleken eftersom det rensats tidigare under sommaren) kommer upp med rötterna inklädda i stora jordkokor som är jättepillriga att lossa. (Blir så tungt och skrymmande att få med stora mängder jord, så därför vill vi helst bara få upp ogräset).
Tar upp med jord och allt. Håller man låg ogrästäthet regelbundet så blir det lättare. Jag brukar lägga allt på en hög och låta den långsamt återgå till enbart jord.
Alternativt täcka med tex gräsklipp
Eller helt enkelt odla mer så ogräset inte får plats
Vad är det för odling en perenn rabatt eller ett grönsaksland?Jag tror att orken inte riktigt finns där för att ordna med mer odling. Jag vet att deras granne försökte lägga ut gräsklipp för några år sedan, men det blåste bort, bl a in till mina föräldrars tomt så jag tror tyvärr inte att de är så pigga på att försöka själva med det.
Vad är det för odling en perenn rabatt eller ett grönsaksland?
Beroende på vilka slags perenner kan man lägga marksten eller prydnadsten runt
Jag brukar göra en vanlig 1-2-3 lag. I med senapsfrön och vitpeppar. Låt stå någon dag och sen mums!Visa bifogad fil 151151
Gurkplantorna sprutar ut gurkor så imorgon ska jag testa att göra inlagd gurka för första gången. Någon som har ett bra recept?
Säger samma som @sthu, men vi brukar även ha i dillkronor och lite fänkålsfrön i lagenVisa bifogad fil 151151
Gurkplantorna sprutar ut gurkor så imorgon ska jag testa att göra inlagd gurka för första gången. Någon som har ett bra recept?
Jag brukar göra en vanlig 1-2-3 lag. I med senapsfrön och vitpeppar. Låt stå någon dag och sen mums!
Här kommer en tredje variant: -Säger också samma som sthu, men har även i dillkronor och några små bitar pepparrotSäger samma som @sthu, men vi brukar även ha i dillkronor och lite fänkålsfrön i lagen
Du kan ta dom till nästa år.Visa bifogad fil 151172
Är de här fröna förbrukade (vissna?) eller kan man ta och spara till nästa år? Är palsternacka.
Al, asp och sälg sprider sig värre än ogräs! Bild på al i hagen som sprider sig trots att hästarna håller efter noga (kallblod som äter det mesta).Jag har hållt på i några dagar att gräva upp ett par bestånd med alar som inte hunnit bli så stora än. Visste ni att alar skickar rotskott?! Det var nytt för mig...
Nu är dom iallafall uppgrävda och flyttade till nya ställen där JAG tycker att dom ska bo Vi får väl se om dom överlever.