Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är skitsvårt att bedöma hur mycket jord och gödsel som går åt!Jag har börjat fylla mina odlingslådor och, tja, det krävs betydligt mer stallgödsel och jord än jag trodde. Har tippat i 6 skottkärrelass med gödsel i botten och det når inte ens halvvägs. Har en bit att gå med skottkärran så orkade bara ett lass med jord igår och det syns inte ens
Ja jisses. Har oerhörd tur som egentligen inte behöver köpa så mycket. Jag får ta från en stor hög matjord hos grannen Annars hade jag blivit totalt ruinerad.Det är skitsvårt att bedöma hur mycket jord och gödsel som går åt!
Jag har som ambition att bli självförsörjande på jord med hjälp av kompost och mull från trädgården. Går sådär än så länge, på tok för lite kompost..
*pust* Jag trodde för ett ögonblick att du var heeeeelt galenNej för tusan, jag säljer! Riktigt så galen är jag inte att jag behåller 250 tomatplantor!
I år sparar jag cirka 50 plantor till mig själv. Har som mest haft 78 plantor, om jag minns rätt!
Det är skitsvårt att bedöma hur mycket jord och gödsel som går åt!
Jag har som ambition att bli självförsörjande på jord med hjälp av kompost och mull från trädgården. Går sådär än så länge, på tok för lite kompost..
Ja då går det ju smidigare. Jag får inte köra bajs i bilen för min man och släp har vi inget..Jag är självförsörjande men jag har ju 2 lösdriftsponnysar hemma på gården...
Och allt gödsel går åt på ett år!
Har ni tillgång till kompostkvarn så är det toppen att bottna pallkragarna med ett rejält lager flisade grenar och kvistar, eller köra lite lasagnelager med det. Bra för luftigheten i jorden med
Det är svårt att få komposten tillräckligt kraftig om man inte tillför nånting utifrån, tycker jag. Beror väl på hur mager jord man har, iofs, men jag brukar behöva lägga till gödsel för att få riktig växtkraft. Annars går det liksom mest runt på samma nivå, det blir ingen större förbättring av jorden långsiktigt. Med gödning så växer det ju också kraftigare, då får man mer kompost.Det är skitsvårt att bedöma hur mycket jord och gödsel som går åt!
Jag har bokashi, och det brukar duga till mina odlingar. Men jag har alldeles för lite! Till oätliga växter och rabatter har jag hämtat jord vid reningsverket i stan, men det funkar ju inte till sånt man vill äta.Det är svårt att få komposten tillräckligt kraftig om man inte tillför nånting utifrån, tycker jag. Beror väl på hur mager jord man har, iofs, men jag brukar behöva lägga till gödsel för att få riktig växtkraft. Annars går det liksom mest runt på samma nivå, det blir ingen större förbättring av jorden långsiktigt. Med gödning så växer det ju också kraftigare, då får man mer kompost.
Du kanske kan låna ett släp av någon, det är ju guld värt när man har trädgård att kunna köra jord gödsel och stora växter på.Jag har bokashi, och det brukar duga till mina odlingar. Men jag har alldeles för lite! Till oätliga växter och rabatter har jag hämtat jord vid reningsverket i stan, men det funkar ju inte till sånt man vill äta.
Maken hävdar att bilen fortfarande luktar bajs efter att jag kört ett par säckar reningsverksjord i den förra året..
Det går ju hyra, men de som är närmst är väldigt kinkiga med vad som körs på släpet. Minsta lilla jordkorn kvar efteråt och de blir tjuriga och vill ha extra betalt. Jag känner ingen med släp privat.Du kanske kan låna ett släp av någon, det är ju guld värt när man har trädgård att kunna köra jord gödsel och stora växter på.
Jag kanske missat nåt, men varför kan du inte använda vanligt gödsel? Det luktar ju inte som reningsverksjorden heller.Jag har bokashi, och det brukar duga till mina odlingar. Men jag har alldeles för lite! Till oätliga växter och rabatter har jag hämtat jord vid reningsverket i stan, men det funkar ju inte till sånt man vill äta.
Maken hävdar att bilen fortfarande luktar bajs efter att jag kört ett par säckar reningsverksjord i den förra året..
För att jag inte får hem det helt enkelt. Jag får inte köra det i bilen för maken (det är trots allt hans bil..) och har inget släp. Annars har jag fri tillgång i stallet, så det är bara hemkörning som är problemet. Vill inte köpa påsgödsel i affären om det inte är kris pga snållänning.Jag kanske missat nåt, men varför kan du inte använda vanligt gödsel? Det luktar ju inte som reningsverksjorden heller.
Bokashi blir ju som gödsel om du gör det på hushållsavfall, men jag kan gott tänka mig att det inte blir tillräckligt. Om ni inte ska slänga orimliga mängder mat.
Säckarna i butiken är ju betydligt luktsäkrare än om man skottar bajs i sopsäckar. Vi kör dem i tjänstebilen, lite papp under bara så det inte blir smutsigt, och det luktar ingenting. De brukar ha mängdrabatt på dem så blir det inte så dyrt. Jag blandar 1/3 gödsel 2/3 kompost, det brukar bli lagom. Så de räcker ju rätt långt.För att jag inte får hem det helt enkelt. Jag får inte köra det i bilen för maken (det är trots allt hans bil..) och har inget släp. Annars har jag fri tillgång i stallet, så det är bara hemkörning som är problemet. Vill inte köpa påsgödsel i affären om det inte är kris pga snållänning.
Ja, problemet med bokashin är att jag inte får ihop tillräckligt. Kanske sju hinkar om året ungefär.
Jo jag vet. Har en butik 500 meter hemifrån som säljer 5 för 4 i princip sommaren igenom. Men jag vill helst inte köpa påsjord/gödsel. Det är egenligen inte en fråga om pengar, utan om miljö.Säckarna i butiken är ju betydligt luktsäkrare än om man skottar bajs i sopsäckar. Vi kör dem i tjänstebilen, lite papp under bara så det inte blir smutsigt, och det luktar ingenting. De brukar ha mängdrabatt på dem så blir det inte så dyrt. Jag blandar 1/3 gödsel 2/3 kompost, det brukar bli lagom. Så de räcker ju rätt långt.
Släphyra är ju inte så dyrt?För att jag inte får hem det helt enkelt. Jag får inte köra det i bilen för maken (det är trots allt hans bil..) och har inget släp. Annars har jag fri tillgång i stallet, så det är bara hemkörning som är problemet. Vill inte köpa påsgödsel i affären om det inte är kris pga snållänning.
Ja, problemet med bokashin är att jag inte får ihop tillräckligt. Kanske sju hinkar om året ungefär..
Men hjälp. Jag har redan skrivit om bekymret med att hyra i ett tidigare inlägg.Släphyra är ju inte så dyrt?
Skaffa utedass? Eller höns. Det är ju egentligen det enklaste sättet.Jo jag vet. Har en butik 500 meter hemifrån som säljer 5 för 4 i princip sommaren igenom. Men jag vill helst inte köpa påsjord/gödsel. Det är egenligen inte en fråga om pengar, utan om miljö.