Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är detta för växt :confused:
582B0B15-4325-40A0-BA0D-4B71A1BA6EBA.jpeg
 
Går det att slå ner någon form av skydd mot grannens kirskål? Jag är inte petig, folk får ha vad de vill i sina trädgårdar, men jag tror inte att grannen vet att kirskål är döden för hen envisas med att klippa RUNT havet av kirskål med gräsklipparen istället för över 🙈 Säkert i tron att det är någon fin blomma/perenn/buske/whatever. Det forsar in kirskål i vår trädgård nu 😭
 
Går det att slå ner någon form av skydd mot grannens kirskål? Jag är inte petig, folk får ha vad de vill i sina trädgårdar, men jag tror inte att grannen vet att kirskål är döden för hen envisas med att klippa RUNT havet av kirskål med gräsklipparen istället för över 🙈 Säkert i tron att det är någon fin blomma/perenn/buske/whatever. Det forsar in kirskål i vår trädgård nu 😭
Kirskål är gott. Men man behöver inte aktivt odla för att ha tillräckligt för massor av måltider.
 
Går det att slå ner någon form av skydd mot grannens kirskål? Jag är inte petig, folk får ha vad de vill i sina trädgårdar, men jag tror inte att grannen vet att kirskål är döden för hen envisas med att klippa RUNT havet av kirskål med gräsklipparen istället för över 🙈 Säkert i tron att det är någon fin blomma/perenn/buske/whatever. Det forsar in kirskål i vår trädgård nu 😭

Gräv en asdjup fåra ner i backen längs tomtgränsen och lägg ner rejäl markduk som sen sticker upp nån cm ovan jord hade nog hjälpt, men det är ett jäkla jobb och en hyfsad kostnad, så tveksamt om det är värt det.
 
Gräv en asdjup fåra ner i backen längs tomtgränsen och lägg ner rejäl markduk som sen sticker upp nån cm ovan jord hade nog hjälpt, men det är ett jäkla jobb och en hyfsad kostnad, så tveksamt om det är värt det.

Var det jag googlade mig fram till också. Alternativt skaffa något som kan konkurrera ut det. Men då handlar det ju mer om kirskål i sin egen rabatt, det här havet av kirskål rår nog inget på tyvärr.

Ibland funderar jag på om jag ska be henom klippa över det men jag vet inte om det är något jag som granne ska lägga mig i. Hem är inte ett dugg intresserad av sin trädgård så det känns inte helt rätt att säga till heller.

Ibland förlikar jag mig med tanken och går och plockar och trimmar längs kanten och tycker att det är okej. Men ibland, som idag, så stör det mig och jag lägger energi på att irritera mig 😄
 
Idag är det jobbigt att ha trädgården i stugan även om det bara är 20 minuter bort. Jag behöver verkligen få upp Dahliorna och eftersom jag inte hinner ut till stugan efter jobbet men innan mörker måste jag få det gjort i helgen trots att det småregnar och blåser ordentligt. Är verkligen inte peppad.

Tror att jag ska gräva upp dom och hiva ner i märkta påsar, sen åker jag till mamma ocj pappa (där som ska vinterförvaras) och försöker få bort mer jord och fixa till dom.
 
Roligare är att jag också shoppade på rean igår 😁 halva priset iaf, inte riktig lika mycket fynd som dig @Unafraid.

Blev ett gäng nävor - dreamland - och några slöjor som jag ska plantera med rosorna jag satte igår. Jag beställde tre rosor från Flora Linnea som kom igår och fick flytta en annan ros för att få plats med dom. Stötte så klart på en STOR sten ca 2 dm under ytan precis där jag ville sätta en av dom så fick planera om. 🥵

Jag blev lite wild'n'crazy och beställde rosor för zon 4 o 5 trots att det är zon 6, tror att jag jag blev övermodig av att Gishelain överlevde. Dom är mot en vägg i söderläge och med vindskydd från sjön och satte dom ordentligt djupt, ska täcka med granris så hoppas jag att det ska gå bra.

Liter paket som rymde 3 rosor och 2 påsar tulpaner.
PXL_20230930_135053010.jpg
 
Fick en del gjort ute idag. Ner med lökar, upp med knölar.
Trots att alla dahlior inte motsvarade de färger jag tänkt mig har jag ändå tagit upp alla knölar för vinterförvaring. Har aldrig gjort det innan, så det är lite vinst och förlust. Överlever dem finns det alltid nåt litet hörn att stoppa ner dem i även om det inte är världens snyggaste färger :love:
Blev anfallen av ett gäng alliumlökar på Ica igår, så de fick åka ner i jorden (utöver alla andra lökar som redan låg hemma och väntade). Reagerade dock på att de var mycket billigare än de alliumlökar jag köpt tidigare år, så det återstår att se vad det blir av det...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp