Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag funderar på att klippa ner mina dahlior som blommar nu, kommer knopparna slå ut bättre?Fin septemberdag! Har skördat lite morötter, ryckt upp zinnior som inte klarade frosten och monterat stamskydd. Dahliorna får stå kvar en vecka till, det kan eventuellt finnas någon knopp som klarat frosten. Den på bilden har överlevt! Visa bifogad fil 128644
Ja, tar du bort de som blommat över kommer ner kraft gå till knopparnaJag funderar på att klippa ner mina dahlior som blommar nu, kommer knopparna slå ut bättre?
Jag brukar täcka min känsliga ros med granris eller halm. Det blir dock mycket skräp till våren, så jag föredrar halm som inte sticks så mycketHär har det också varit en fantastik dag och jag åkte till stugan för att börja gräva upp Dahlior men istället blev det så att min mamma, syster och lilla systerson kom på besök så jag har mest umgåtts med dom. Började iaf märka upp påsarna dahliorna ska övervintra i.
Jag känner en liten stress över att hinna göra allt klart inför vintern. Solen går ner så tidigt att jag knappt hinner åka hit efter jobbet innan det är mörkt. Det viktigaste är väl att få upp Dahliorna och sätta ner tulpanerna men skulle även behöva tömma krukor på jord och så har jag beställt rosor från Flora Linnea som jag måste hinna plantera.
Var köper man säckar att sätta över känsligare rosor för att skydda dom under vintern?
Räcker vanliga jutesäckar som täckning? Isåfall så har GG.Var köper man säckar att sätta över känsligare rosor för att skydda dom under vintern?
Täck nu. Rosen mår inte dåligt alls av täckning.Jag har ett område med kirskål som jag inte får bukt med så jag tänker täcka det med markduk avsedd för ändamålet. Ska jag göra det nu i höst eller till våren? Kruxet är att min fina stora klättrande honungsros Lykkefund växer i samma jord och jag vill inte skada den - samtidigt som den just nu lider av att dela platsen med en tät skog av kirskål…. Så - täcka nu eller till våren?
Tack!!!!!Täck nu. Rosen mår inte dåligt alls av täckning.
Jag brukar täcka min känsliga ros med granris eller halm. Det blir dock mycket skräp till våren, så jag föredrar halm som inte sticks så mycket
Räcker vanliga jutesäckar som täckning? Isåfall så har GG.
Jag har täckt mina små rosor med granris, det fungerar om dom inte är så storaJag tänker täcka med granris (har inte tillgång till halm) men jag har läst att rosorna kan fara illa av att solen på vårvintern får dem att tro att det är dags att växa men då det fortfarande är tjäle i marken får den inte något vatten och då far växten illa, för att undvika det rekommenderas något typ av skydd över hela växten.
Det var nog just jutesäckar jag hade någonstans i bakhuvudet, ska kolla på Granngården
Jag har täckt mina små rosor med granris, det fungerar om dom inte är så stora
Det är min ghislaine jag täcker med granris (eller halm), den är inte så stor så det brukar räcka! Den fryser alltid ner lite men mår fint.Jag kanske tänker mindre granris än du gör? Jag vill bla täcka min GHISLAINE DE FÉLIGONDE och tycker det känns orimligt med så mycket granris. Eller plattar du ner den på något sätt och lägger sen granris ovanpå?
Jag vet att många inte gillar gult i trädgårdssammanhang men jag hör inte till den skaran.
Visa bifogad fil 128840