Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag drunknar i äpplen! Har gjort massor av äppelmos. Äppelkakor i långpanna som jag fryst in i bitar. Nu blev det äppeljuice i saftmaja. Så enkelt och gott! Man behöver inte skala eller kärna ur. Förvaras i glasflaskor i matkällaren. Späds med lite vatten till frukostjuice 😋 Ska testa att göra med kanel/glöggkryddor också, som varm glögg i vinter.
Hur gör du äppeljuice? :)
 
Hur gör du äppeljuice? :)
Gissningsvis på samma sätt som man gör äppelsaft i majan, minus saftandet då.

Kvarta upp äpplen, låt vattnet puttra på låg värme, fyll på allt eftersom med äpplen och efter x antal timmar tappar man ur råsaften.

20230917_103434.jpg


Själv kokar jag bara saft och gelé på äpplen eftersom vätskan av ångkokta äpplen är sur, på nivån tungan krullar sig
 
Hur gör du äppeljuice? :)
Precis som med saft! Men den blir väldigt ”cloudy” och smakar mer juice än saft faktiskt. Nu gjorde jag på mina mos/bakäpplen, de är inte så söta så jag hade faktiskt i en dl socker direkt i saftmajan bland 4-5 kg äpplen. Men nästa gång ska jag göra på ett annat träd som har sötare äpplen, då kommer jag inte ha i något socker.

Det tog 1 timme i saftmajan, då tappar jag ur saft och öser i över äpplena 1-2 ggr.
 
Någon som vet vad detta kan vara? De är ca 20 cm långa blad lätt läderartade och fotades idag. Står soligt och torrt. Tolvgudabloma, men är bladen upp nu? Funderade på liten funkia men tycker inte tuvorna stämmer riktigt.
tempImagemUD3YX.jpg
 
Jag har fryst in vinterns behov redan. Det är ungefär en miljon gånger behovet kvar 😁
Jag hade en släkting till din dragon där jag bodde förut tror jag. Upptäckte att dragon är gott till allt. Både i sallader och lagade rätter. I spenat- och ostpaj tex.

Och att göra vinäger är ju en klassiker. Du kanske har årets alla julklappar spikade? Kan erbjuda dig att göra dragonvinäger som jobbets julklapp i år?

Täckodling med dragon låter väldigt classy annars.
 
Jag hade en släkting till din dragon där jag bodde förut tror jag. Upptäckte att dragon är gott till allt. Både i sallader och lagade rätter. I spenat- och ostpaj tex.

Och att göra vinäger är ju en klassiker. Du kanske har årets alla julklappar spikade? Kan erbjuda dig att göra dragonvinäger som jobbets julklapp i år?

Täckodling med dragon låter väldigt classy annars.
Jag hinner inte riktigt ta reda på skörden, men dina ideer är jättebra! Jag har "skänkt bort" på instagram och en del blir förhoppningsvis hämtat 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp