Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste få visa igen @sthu s tagetes, den är galen!! :love:
(ursäkta oskärpan på just höjden, men 1,40 m står det)
 

Bifogade filer

  • 20231001 högsta tagetesen.jpg
    20231001 högsta tagetesen.jpg
    449,7 KB · Visningar: 56
Kan man täcka med allt möjligt? Vi har nån barrträd som släppen sina barr och det blandas med björk löven, kan jag samla upp det till mina jordgubbar och mina små äppleträd i krukor?

Och, är det någon som kommer ihåg min rucola som växte utanpå pallkragarna? Den har iaf utvecklats till ett monster. Men ett sött monster,... ett med massa blommor som bina verkar älska så jag har inte hjärta att rensa bort den. Lägger till bildbevis, har tom trimmat in den två gånger,... är nästan lite svårt att komma ut på balkongen, måste schasa bort massa bin först 😅

DSC_3971.JPG
 
Kan man täcka med allt möjligt? Vi har nån barrträd som släppen sina barr och det blandas med björk löven, kan jag samla upp det till mina jordgubbar och mina små äppleträd i krukor?

Och, är det någon som kommer ihåg min rucola som växte utanpå pallkragarna? Den har iaf utvecklats till ett monster. Men ett sött monster,... ett med massa blommor som bina verkar älska så jag har inte hjärta att rensa bort den. Lägger till bildbevis, har tom trimmat in den två gånger,... är nästan lite svårt att komma ut på balkongen, måste schasa bort massa bin först 😅

Visa bifogad fil 129230
Gissar att det är ett lärkträd du har? Det kan du täcka med. :)
 
Är det gran och tall så blir jorden sur av barren, mina blåbärsbuskar älskar sin årliga barrtäckning till vintern.
Ah, tack. Då kan jag leta upp det på ett annat ställe och lägga på blåbären 😁👌

Funderar på att skaffa nån form för trädgårds bok/journal att anteckna ner vad jag gör/vill göra vid dom olika årstiderna, så jag kommer ihåg alla smarta tips ☺️
 
Jag hade jättemycket daggmaskar bland mina dahlior när jag grävde upp dom. När jag skakade av jord hittade jag 2-3 daggmaskar på en del dahlior. Dom hade krympt upp mellan knölarna. Funderar på om dom hade gjort vinter där?

Jag såg inga skador på knölarna men eftersom jag har typ fobi för maskar så var det äcklig 🤢 En mask gick av när jag försökte få ut den från mellan knölarna, blev så äcklad att jag slängde knölen åt sidan så får den klara sig bäst den kan.

Har ni samma problem??
 
Jag hade jättemycket daggmaskar bland mina dahlior när jag grävde upp dom. När jag skakade av jord hittade jag 2-3 daggmaskar på en del dahlior. Dom hade krympt upp mellan knölarna. Funderar på om dom hade gjort vinter där?

Jag såg inga skador på knölarna men eftersom jag har typ fobi för maskar så var det äcklig 🤢 En mask gick av när jag försökte få ut den från mellan knölarna, blev så äcklad att jag slängde knölen åt sidan så får den klara sig bäst den kan.

Har ni samma problem??

Problem som i fobi för mask? Nej. :)
 
Tänkte kanske mer på "problem" med daggmaskar i dahliorna men ser att det blev syftningsfel 😁

Jag tänker att man väl inte vill ha massa daggmaskar som dör eller får äta på knölarna för att överleva vinterförvaringe
De brukar ramla loss när man skakar av jorden är det mycket jord som inte går att få loss så kan man lägga den lite på tork några dagar och sedan försöka skaka ur den. Daggmaskar äter inte levande rötter. De äter bara dött material.
 
Den här hösten har varit kaos pga mannens jobb som plötsligt var 100 mil bort, och trädgården har minst sagt fått stå tillbaka. Har fått jobba lite med skammen över att inte ta hand om skörden men det har verkligen inte funnits tid. Försöker vila i att trädgården ska vara rolig och inte ett måste.
Idag fick jag i alla fall material i en av de nya odlingsbäddarna, och petade ner några vitlöksklyftor messidrome. Håller tummarna för att det inte blev alldeles för sent, får se till våren.
 
Kan man täcka med allt möjligt? Vi har nån barrträd som släppen sina barr och det blandas med björk löven, kan jag samla upp det till mina jordgubbar och mina små äppleträd i krukor?

Och, är det någon som kommer ihåg min rucola som växte utanpå pallkragarna? Den har iaf utvecklats till ett monster. Men ett sött monster,... ett med massa blommor som bina verkar älska så jag har inte hjärta att rensa bort den. Lägger till bildbevis, har tom trimmat in den två gånger,... är nästan lite svårt att komma ut på balkongen, måste schasa bort massa bin först 😅

Visa bifogad fil 129230

Är det gran och tall så blir jorden sur av barren, mina blåbärsbuskar älskar sin årliga barrtäckning till vintern.
Även gran-/tallbarr och -flis går att täcka med utan förändrad pH, men om du myllar med dem blir jorden surare.
 
Tänkte gräva upp mina dahlior idag. Brukar ni gräva upp, skölja av, sen låta torka och efter det förvara i typ kartong med spån?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp