Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är så glad för mina jätteverbena som jag äntligen lyckats att dra upp den långa vägen från frö. Men nu vill jag ju njuta av resultatet och gärna få ännu fler nästa år med mindre möda.

Är det någon här som gräver upp och övervintrar dem, och funkar det bra ? Läste att de skulle kunna vinterförvaras som dahliorna ungefär med rötterna i sand + frostfritt. Det låter ju som att det kunde vara värt ett försök?

Och kanske även med sommarljus/gaura?

Visa bifogad fil 126247
Jag har ställt in hela krukan med jätteverbenena i ett mörkt förråd som håller sig frostfritt. 90% av plantorna överlevde jättebra. Ska definitivt göra om det i år. 😊 De är så kinkiga att så, men mina har blivit löjligt fina i år, det känns som att de är två meter höga!
IMG20230812155326.jpg
 
Många päronsorter har för låg syra för att funka som must. De smakar nada, och musten blir fort dålig.
Även om det pastöriseras? Det är vårt andra år med must och det finns mycket att lära. Förra årets äpplemust har hållt sig perfekt, pastöriserat i baginbox och i svalt och mörkt rum. Vill ju att årets ska bli lika bra.
 
Någon som vet vad som hänt med min planta basilika?
Den har växt på fint inne i köket, vattnas underifrån. Planterade om den för en vecka sen och efter det har den fått som en beläggning över bladen. Som ett tunt dammlager. Måste jag kasta den?
 
20230822_164308.jpg


Dagens tomatskörd från växthuset:
Amethyst Jewel, Ananas Noir, Blue Beauty, Phantom du Laos, Lithium Sunset, Black Brandywine, Pink Treat (F1), Dark Galaxy, Russian Orange Oxheart, Sweetie, Barrys Crazy Cherry, Ildi, Artisan Golden Bumble Bee och Stormin' Norman.

Det finns en hel del att skörda även från frilandstomaterna, men just nu försöker jag ignorera dem pga misskött djungel. :angel:
 
Jag höll på att hoppa ur skinnet idag, när jag klev ner på ena delen av lotten (lite nedsänkt del) så var jag mitt i steget då jag såg nåt röra sig i gräset, hann tänka alla möjliga tankar om gigantiska insekter innan jag såg det var en liten groda. Stackars grodan blev nog lika rädd som mig :o

Rensade lite idag, kaprifolen har knoppar! Otrolig överlevare, tog sån tid innan den satte igång men den är envis. Också har jag upptäckt ett problem med min fina ljusgula ros... det är praktiskt taget omöjligt få till fina foton på hela rosen, blommorna blir som vita fläckar om jag inte går riktigt nära 😅 Angenämt problem :D
 
Visa bifogad fil 126366

Dagens tomatskörd från växthuset:
Amethyst Jewel, Ananas Noir, Blue Beauty, Phantom du Laos, Lithium Sunset, Black Brandywine, Pink Treat (F1), Dark Galaxy, Russian Orange Oxheart, Sweetie, Barrys Crazy Cherry, Ildi, Artisan Golden Bumble Bee och Stormin' Norman.

Det finns en hel del att skörda även från frilandstomaterna, men just nu försöker jag ignorera dem pga misskött djungel. :angel:
Så läckert! Vilken underbar korg! <3
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 409
· Visningar
51 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp