Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som har en spetsig spade med "sågtänder" längst ner? Den ska man ha när man gräver där det finns rötter. Funkar den? :nailbiting:

Jag har i alla fall köpt en :angel:
 
Mina zinnior, jag bli så glad varje gång jag går förbi :love:
20230816_192957.jpg
 
Nej men gräsklippning och ogräsrensning då - efter fyra veckors totalt icke-trädgårdsarbete pga regn och (i huvudsak) kaosarbete som effektivt hindrat allt utomhusjobb här hemma. Dessutom med cirka 700 nerblåsta och nerramlade gråpäron och äppelkart utspridda över hela djungeln. Tur att jag har fem semesterdagar att utnyttja nästa vecka, så hinner jag möjligen få någorlunda i ordning igen tills jag börjar jobba.
 
Att direktså färska rabarberfrön funkar, men grobarheten är rätt dålig 😅

1692458472556.jpg


Blev 6 stycken såna smårackare av min bredsådd i såjord.

Nästa rabarbertest blir de frön som till senhösten sås i kruka och grävs ner till krukdjupet och längre fram, under senvintern ska ett gäng torkade, lagrade frön sås inne.

Blir intressant att se vilken metod som ger bäst resultat, men oavsett så utökas ju rabarberbeståndet 😁
 
Jag har fått bruna prickar på tomaterna på en av mina plantor som jag inte kan googla mig till vad det är. Vad kan det vara?
 

Bifogade filer

  • IMG_2186.jpeg
    IMG_2186.jpeg
    211,7 KB · Visningar: 20
Mustfabriken framplockad. Får se vad det blir gjort i veckan. Vi har massor med päron i år och det är bra för äpplena vart inte så många. Paradisäppelmust ska också testas.
 

Bifogade filer

  • 16925499313531305439339808342366.jpg
    16925499313531305439339808342366.jpg
    396 KB · Visningar: 13
Jag är så glad för mina jätteverbena som jag äntligen lyckats att dra upp den långa vägen från frö. Men nu vill jag ju njuta av resultatet och gärna få ännu fler nästa år med mindre möda.

Är det någon här som gräver upp och övervintrar dem, och funkar det bra ? Läste att de skulle kunna vinterförvaras som dahliorna ungefär med rötterna i sand + frostfritt. Det låter ju som att det kunde vara värt ett försök?

Och kanske även med sommarljus/gaura?

97639739-BCD7-441B-92EC-9A49B836A135.jpeg
 
Jag är så glad för mina jätteverbena som jag äntligen lyckats att dra upp den långa vägen från frö. Men nu vill jag ju njuta av resultatet och gärna få ännu fler nästa år med mindre möda.

Är det någon här som gräver upp och övervintrar dem, och funkar det bra ? Läste att de skulle kunna vinterförvaras som dahliorna ungefär med rötterna i sand + frostfritt. Det låter ju som att det kunde vara värt ett försök?

Visa bifogad fil 126247
Jag ställde helt enkelt in min jätteverbena i garaget (i ett fönster med västerläge). Den mådde prima hela vintern.

tyvärr glömde jag den ute vid avhärdning och den frös ihjäl på natten..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 409
· Visningar
51 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp