Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 125768

Den här var fin i våras. Sen blev den risigare och risigare. Tog ut den.
Stått i sol först fm, men blev inte bättre. Fick flytta tillbaksidan där det äe sol efter kl 14. Ser fortfarande ut såhär. Skott till nya blad har varit på g länge. Men tar sig inte mer än så.

De första jag la in bild på har jag klippt ner. Den mörka och den grön-rosa. Inte den limegröna för där kommer ett skott upptill nu sen jag klippte bort blomman för 2 veckor sen.
Nä, det ser ut som att något inte stämmer. De brukar växa som ogräs på sommaren!
 
Visa bifogad fil 125768

Den här var fin i våras. Sen blev den risigare och risigare. Tog ut den.
Stått i sol först fm, men blev inte bättre. Fick flytta tillbaksidan där det äe sol efter kl 14. Ser fortfarande ut såhär. Skott till nya blad har varit på g länge. Men tar sig inte mer än så.

De första jag la in bild på har jag klippt ner. Den mörka och den grön-rosa. Inte den limegröna för där kommer ett skott upptill nu sen jag klippte bort blomman för 2 veckor sen.

Jag skulle nog säga att de dels fått för lite ljus men också att de inte klippts tillräckligt mycket. Ta även bort alla blommor om du inte vill ta vara på fröna. Ta tar energi från dem att blomma och sätta frö. Om du vill att de ska övervintra utan att se risiga ut så är det växtbelysning som gäller. Tyvärr.

Jag har ett palettblad som jag haft i några år. Nu i våras såg den tråkigt ut jag klippte sticklingar och slängde moderplantan och börjar från början med flera sticklingar i samma kruka. Den har vuxit sparsamt nu på sommaren. Men ska få en liten lampa till vintern så den kan överleva utan bli ful.

Ljusmässigt hos mig har olika bladfärger fått olika mycket ljus. Den jag har kvar är grön/vit och tål mest sol av alla jag haft. Ju mörkare bladen är desto mindre tål de direkt starkt solljus. Min erfarenhet. Men en liten bit från söderfönster gärna med en tunn gardin mellan brukar de trivas i. På vår, höst och vinter vill alla stå i söderfönster utan något som skymmer solen plus växtbelysning.

De på den bilden hade jag nog slängt. Tagit sticklingar från den om det inte är någon ohyra och det finns fina att klippa. Annars bara slängt. De andra hade jag nog klippt sticklingar av och börjat om med och gett bättre ljus och klippt skoningslöst och tagit bort alla blommor.
 
Nu är den lilla rabatten på plats på baksidan.
Två salvia Caradonna, två flicköga (tror jag den hette) och en vit solhatt.
Plommonträdet Elin har fått sin plats på framsidan.
Rör till el till växthuset nedgrävt.
Banan planterad i större kruka.
Potatis skördad från tre krukor.

Bra förmiddag.
 
Den här blomman (Liten tagetes??) är underbar och har spridit sig en del i min trädgård men blommar så vackert, rikligt och länge att jag känner att det är mer än ok! De på bilden har jag definitivt inte sått utan de har spridit sig från en plats några meter bort (gräsmatta och pallkragar mellan).

20230803_114002.jpg
 
Senast ändrad:
Första året som båda havtornshonorna levererar rejält - och första året som jag riktigt fattar att man får se det som någon mindfulnessövning att få loss de där bären. Jag tar några dl då och då så känns det inte lika evighetsdrygt. Men känslan att dra loss dem är lite som att lossa en besvärlig fästing, en fästingplockare kanske skulle funka här också? Har övergått till att klippa av en hel del med en liten sax men det är drygt ändå.

DE8C9164-9F89-4F84-BBF9-69B79A2195FC.jpeg
 
Första året som båda havtornshonorna levererar rejält - och första året som jag riktigt fattar att man får se det som någon mindfulnessövning att få loss de där bären. Jag tar några dl då och då så känns det inte lika evighetsdrygt. Men känslan att dra loss dem är lite som att lossa en besvärlig fästing, en fästingplockare kanske skulle funka här också? Har övergått till att klippa av en hel del med en liten sax men det är drygt ändå.

Visa bifogad fil 125800
Vet om folk som tipsar om att klippa av grenar, lägga in i frysen, sen när dom frusit, vita in dom i något tex ett gammalt örngott och slå loss bären. Typ i stil med banka på diskbänken. Aldrig testat själv men hört flera som säger det funkar. Gör inte som en jag hörde om dock, som missade biten med att vira något runt. Hen tyckte det var så jobbigt att hitta alla bär som flugit runt i rummet sen😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 409
· Visningar
51 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp