Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kom hem från semestern till två väldigt lyckliga knölbegonior som jag i år planterade ut mest för att jag kände att jag borde, jag hade ingen direkt plats till dem. Ställde dem i varsitt hörn där det inte händer så värst mycket annat och det verkar de ha tyckt om. Det är tredje året jag har samma knölar nu och det stämmer verkligen att de blir mer kraftfulla för varje år som går :)

e8f82a11-1d1f-41ad-a28d-6ac4959dad85_64d2873c9606ee13443fc0e4.jpg


6e9646df-56e1-429d-80bc-9289574982eb_64d2873bddf2b3745fe946bb.jpg
 
Kålen trivs här också! Svartkålen var iofs fullstor redan i juni, men fortsätter trivas. En av mina sprouting broccoli, som egentligen ger skörd år 2, har redan satt broccoliknoppar :love:
Fick perenn salladslök av en kollega. Bajkal tror jag sorten hette. Den är ett monster nu! Och purjolöken tar sig fint trots att den sitter lite tätt, tänkte gallringsskörda men har inte gjort det ännu.
IMG_5972.jpeg
 
Har idag börjat gräva upp potatisen. Det är sämre utbyte än förra året men då fick jag en löjligt stor skörd och i år har jag odlat på sämre jord. Hittills har jag tagit upp 2 av 6 eller 7 rader, det är en skog i landet så går inte att se raderna. Har här jag tagit upp utbytet från 2 kg Swift och ungefär 0,7 kg Labella (resten upp till 2 kg sitter i nästa rad)
Tyvärr slog potatisbladmöglet till nu och hela blasten har kollapsat. Jag borde gräva upp även resten idag men det är gyttjebrottning så när hinken var överfull gav jag upp.
Hur fungerar det. Det rekommenderas ju att man ska ta av blasten och låta potatisen ligga kvar om det blir bladmögel men finns det någon vits med att låta potatisen vara, tänker på King Edwarden som inte blommat, tar man blasten så borde ju tillväxten stanna?
DSC_0364.JPG
 
Jättefin tycker jag också! Jag hade inte så höga förhoppningar sedan mammas "vita" var citrongula ifjol, men den här sorten verkar ju leverera. 😊 Ska skriva ned vad den heter och beställa fler frön.

Jag tror jag har någon vit ute vid den mindre spaljén så jag ser verkligen fram mot att de slår ut. Dock vet jag inte riktigt exakt vilka solrosor jag har där, det blev lite vild random blandning av en massa frön i våras :rofl:
 
Jag tror jag har någon vit ute vid den mindre spaljén så jag ser verkligen fram mot att de slår ut. Dock vet jag inte riktigt exakt vilka solrosor jag har där, det blev lite vild random blandning av en massa frön i våras :rofl:
Solrosor är överhuvudtaget roliga att bara random slänga ut överhuvudtaget. Här hjälper fåglarna glatt till. :D Jag tror jag ska slå till med en liten "rosrabatt! runt hörnet nästa år, det finns ju så många roliga att välja bland nu också.
Du får fota när de öppnar sig!
 
Vi hoppas nu att vår Polstjärna ska få lite stil efter att ha fått en egentillverkad spalje. Stackars Polstjärna har hängt o dinglat över ett staket och bundits upp med rosa segelsnöre mot ett sötbärsträd i några år och ständigt försökt rymna ut på vägen. Väldigt fult kan en säga. Men nästa år kan bli finemang.
 

Bifogade filer

  • 20230812_131714.jpg
    20230812_131714.jpg
    791,6 KB · Visningar: 41
Jag är huvudsakligen besviken på odlingsåret 2023. Det är en kombination av mina misslyckanden och det jävla vädret som är anledningen. Hoppas på ett bättre 2024! MEN det är rätt mycket grejer som blommar ändå. Och jag kommer få en helt rimlig lökskörd. Och potatisskörden är också ok, särskilt med tanke på att jag inte har lagt en minut på den odlingen sen jag fick ner dem i marken. Nu måste dock blasten bort pga mögel...
 

Bifogade filer

  • CAL Twist.jpeg
    CAL Twist.jpeg
    365,8 KB · Visningar: 35
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 409
· Visningar
51 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp