Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inget. Har tagit in några kruktomater i orangeriet så de inte ska blåsa omkull bara, är mer orolig för blåsten än för regnet.

Tar in sådant som inte bör bli blött och jag misstänker att det kan komma att blåsa också, dvs ser till att inget kan blåsa iväg. Vattentunnor bryr jag mig inte i, jag har ju sjövatten.

Smart, har några mindre krukor som definitivt behöver flytta in i växthuset! Tänkte inte ens på blåsten. :)
 
En del mindre krukor med regnkänsliga blommor har jag flyttat in i växthuset. Har även stöttat upp en del högväxta blommor lite extra. Plockat in stora buketter av luktärter och Dahlia eftersom de inte är så roliga efter mycket regn. Skördat det som går att skörda just nu. I övrigt väntar jag bara på hur mycket regn det blir och hoppas att det inte blir så kraftigt att växterna går sönder. :)

1000001963.jpg
 
Vi var ute på roadtrip söderut när mannen informerade om att biltema hade rea på kompostkvarnen två dagar till. Tur att det fanns gott om plats i garaget i campervanen :D
Den invigdes igår, och ja, mycket tillfredsställande. Planerar tillskott av odlingsbänkar på omkring 10 m inför nästa säsong, så det känns bra att kunna fixa lite extra att fylla dom med av det vi redan har hemma!

Alla växter har klarat två veckors frånvaro riktigt bra, även om tomaterna nog blivit lite torra. Lite synd med sämsta tomatåret när det är första året vi har växthus, men samtidigt är jag bara glad att allt fortfarande lever.
 
På tal om odlingasbänkar! Den här gången är planen att bygga egna. Men; i vilket material? Har läst om ek och lärk och det låter svindyrt? Hur är det med hållbarheten på furu egentligen, är det så illa som jag tror? Vet att jag läste någonstans om att måla med linolja invändigt för att öka hållbarheten, är det nödvändigt?
Helt ärligt; det måste inte stå i 15 år, men minst fem och absolut helst längre. Våra pallkragar har stått i två år och jag har ingen tanke på att byta ut dom ännu.
 
På tal om odlingasbänkar! Den här gången är planen att bygga egna. Men; i vilket material? Har läst om ek och lärk och det låter svindyrt? Hur är det med hållbarheten på furu egentligen, är det så illa som jag tror? Vet att jag läste någonstans om att måla med linolja invändigt för att öka hållbarheten, är det nödvändigt?
Helt ärligt; det måste inte stå i 15 år, men minst fem och absolut helst längre. Våra pallkragar har stått i två år och jag har ingen tanke på att byta ut dom ännu.
Har du en "bonnsåg" i närheten? Isåfall så är ofta deras furu betydligt bättre än bygghandelns :up:
När vi ska bygga något som ska hålla de närmsta 100 åren eller så, så brukar vi beställa virke av "vår" bonnsåg av senvuxen gran. Det är lika hårt som ek eller lärk :love:
 
DSC_5754.JPG

Kokat päronlemonad för första gången och gjort plommonsylt i ugn under kvällen (en favorit!).
Ska försöka hinna göra en päronpaj i morn.

Helst skulle jag vilja rensa ogräs, fortsätta skörda, flisa grenar m m i trädgården, men får nog vänta med det tills att Hans gett sig iväg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 409
· Visningar
51 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp