Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min rondellrabatt levererar faktiskt lite. I höst ska det planteras rosor här.
 

Bifogade filer

  • Rondellen 12 aug.jpeg
    Rondellen 12 aug.jpeg
    590,1 KB · Visningar: 71
Jättevackert ju!
Ja, den har blivit bra :) Jag är mest allmänt sur för att det inte blev så bra med övriga dahlior 😆 Men jag försöker fokusera på att vara nöjd med det som faktiskt har blivit bra. Den där runda rabatten var ett infall som ju faktiskt betalade sig bra! Hade jag dessutom lagt lite energi på växtstöd det ju varit ännu bättre. Men det gäller ju att se till att ha lite utvecklingspotential 😁
 

Bifogade filer

  • Hela rondellen 12 aug.jpeg
    Hela rondellen 12 aug.jpeg
    516,5 KB · Visningar: 66
Jag har två frågor till er:

1. En kollega sa att man kan odla rödbetor nu. Stämmer det?

2. Mina palettblad mår inte bra. Fick tips om att klippa ner dem och inte ha dem i plastkruka utan i lerkruka. De står i dyra Potter-krukor (lerkrukor, ej lackade). Blir de missfärgade på utsidan om jag planterar dem rakt i dem?
 
Jag har två frågor till er:

1. En kollega sa att man kan odla rödbetor nu. Stämmer det?

2. Mina palettblad mår inte bra. Fick tips om att klippa ner dem och inte ha dem i plastkruka utan i lerkruka. De står i dyra Potter-krukor (lerkrukor, ej lackade). Blir de missfärgade på utsidan om jag planterar dem rakt i dem?
Palettblad mår ofta utmärkt i plastkrukor. Du har inte ohyra? Det går utmärkt att plantera direkt i Potter-krukor. Det kan bli utfällningar, men det är bara att torka bort.
Såhär ser en av mina ut, jag vattnar i fatet.
IMG20230814090154.jpg
 
Palettblad mår ofta utmärkt i plastkrukor. Du har inte ohyra? Det går utmärkt att plantera direkt i Potter-krukor. Det kan bli utfällningar, men det är bara att torka bort.
Såhär ser en av mina ut, jag vattnar i fatet.
Visa bifogad fil 125765
Då får de nog stå kvar i plastkrukorna. Vet inte varför de inte tar fart. Vattnar för lite tror jag. Ett tag stod de nog för varmt. Den ena tog jag ut då den gick från fin till risig på försommaren. Blev inte bättre ute heller. Nu testar jag uterummet med noll sol.

Alla har blommat skall tilläggas och jag har inte klippt bort blommorna förens nu. Om de har tagit för mycket energi från plantan.
 
Då får de nog stå kvar i plastkrukorna. Vet inte varför de inte tar fart. Vattnar för lite tror jag. Ett tag stod de nog för varmt. Den ena tog jag ut då den gick från fin till risig på försommaren. Blev inte bättre ute heller. Nu testar jag uterummet med noll sol.

Alla har blommat skall tilläggas och jag har inte klippt bort blommorna förens nu. Om de har tagit för mycket energi från plantan.
De vill ha massor med sol! När jag har palettblad bor de i söderfönster. Men de kräver massor med vatten. Större kruka kanske? Blommorna brukar göra att plantorna ser risiga ut och det rekomenderas att man tar bort dom. 😊
 
De vill ha massor med sol! När jag har palettblad bor de i söderfönster. Men de kräver massor med vatten. Större kruka kanske? Blommorna brukar göra att plantorna ser risiga ut och det rekomenderas att man tar bort dom. 😊

Jaha, då måste jag byta fönster igen då. En halv vetenskap de där palettbladen. Snart kastar jag dem(!).

Såhär fantastiska är dem.
IMG_0834.jpeg
 
IMG_0836.jpeg


Den här var fin i våras. Sen blev den risigare och risigare. Tog ut den.
Stått i sol först fm, men blev inte bättre. Fick flytta tillbaksidan där det äe sol efter kl 14. Ser fortfarande ut såhär. Skott till nya blad har varit på g länge. Men tar sig inte mer än så.

De första jag la in bild på har jag klippt ner. Den mörka och den grön-rosa. Inte den limegröna för där kommer ett skott upptill nu sen jag klippte bort blomman för 2 veckor sen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 409
· Visningar
51 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp