Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina står i en ouppvärmd gång med stora fönster men det händer ingenting... Eller är jag bara otålig? Det är typ 8 grader där förutom när solen ligger på (eftermiddag) då kan det bli 20...
8 grader är ju i minsta laget, men borde ju kompenseras av att det blir 20 ibland.

Mina tomater växer inte så fort heller. 'Vilma' sådde jag i början av december och det har tagit flera månader för dem att börja blomma. Det är väl också bara två av fem plantor som blommar.
 
I år har jag gått helt bananas på blomfrön. Vill odla massa blommor på min kolonilott och göra buketter. Men get går inte så bra med mina förodlingar, främst av zinnia. Sådde och följde generella råden på påsen och kollat bloggar och folks tips. Sådde typ bredsådd både i vanliga fyrkantskrukor i plast och i ordentligt urdiskade mjölkkartonger med plantjord (tomaterna grodde snällt i den och ser glada ut). Stått i rumstemperatur (ca 20 grader, ev ngn grad under) och nu efter ca 1,5 vecka har det bara grott enstaka frön av de tre sorter jag har (från tre olika märken). De har inte torkat ut, jag har inte vattnat för mycket (tror jag?). Ngn som grott har vissnat, stammen blev brun och torkade ihop. De andra 5 ser glada ut.
Ställde det som grott dåligt tätt mot elementet och på två dygn satte hälften av paprikorna i gång och grodde glatt. Zinniorna? Nix.
Tänker att att jag ska testa så igen i steriliseras jord från balkongen (så sorgmygg inte är en issue), vattna lite mindre, täcka med plast, kanske blanda i vermiculit (eftersom jag har det). Kanske täcka med mindre jord? Täcka med vermiculit? Ställa varmare direkt.
Eller vad är era tips? Vill ju ha massor! Och vill våga så mina dyyyyyyra zinniafrö från impecta ju.
(Bor i lägenhet så har inte oändligt med plats, balkong för avhärdning, och odlar på odlingslott med massa mördarsniglar.)

Har även "kallsått" på balkongen, som test/jämförelse.
 
I år har jag gått helt bananas på blomfrön. Vill odla massa blommor på min kolonilott och göra buketter. Men get går inte så bra med mina förodlingar, främst av zinnia. Sådde och följde generella råden på påsen och kollat bloggar och folks tips. Sådde typ bredsådd både i vanliga fyrkantskrukor i plast och i ordentligt urdiskade mjölkkartonger med plantjord (tomaterna grodde snällt i den och ser glada ut). Stått i rumstemperatur (ca 20 grader, ev ngn grad under) och nu efter ca 1,5 vecka har det bara grott enstaka frön av de tre sorter jag har (från tre olika märken). De har inte torkat ut, jag har inte vattnat för mycket (tror jag?). Ngn som grott har vissnat, stammen blev brun och torkade ihop. De andra 5 ser glada ut.
Ställde det som grott dåligt tätt mot elementet och på två dygn satte hälften av paprikorna i gång och grodde glatt. Zinniorna? Nix.
Tänker att att jag ska testa så igen i steriliseras jord från balkongen (så sorgmygg inte är en issue), vattna lite mindre, täcka med plast, kanske blanda i vermiculit (eftersom jag har det). Kanske täcka med mindre jord? Täcka med vermiculit? Ställa varmare direkt.
Eller vad är era tips? Vill ju ha massor! Och vill våga så mina dyyyyyyra zinniafrö från impecta ju.
(Bor i lägenhet så har inte oändligt med plats, balkong för avhärdning, och odlar på odlingslott med massa mördarsniglar.)

Har även "kallsått" på balkongen, som test/jämförelse.
Mitt tips är att så igen och ha tålamod. Du har fortfarande gott om tid. Zinnia är snabbväxande och blommar till sent på säsongen. Jag kommer inte så zinnia förrän månadsskiftet april/maj.
 
Halva busken borta.
IMG_20230407_130945.jpg

Nu orkar jag inte mer.
 
I år har jag gått helt bananas på blomfrön. Vill odla massa blommor på min kolonilott och göra buketter. Men get går inte så bra med mina förodlingar, främst av zinnia. Sådde och följde generella råden på påsen och kollat bloggar och folks tips. Sådde typ bredsådd både i vanliga fyrkantskrukor i plast och i ordentligt urdiskade mjölkkartonger med plantjord (tomaterna grodde snällt i den och ser glada ut). Stått i rumstemperatur (ca 20 grader, ev ngn grad under) och nu efter ca 1,5 vecka har det bara grott enstaka frön av de tre sorter jag har (från tre olika märken). De har inte torkat ut, jag har inte vattnat för mycket (tror jag?). Ngn som grott har vissnat, stammen blev brun och torkade ihop. De andra 5 ser glada ut.
Ställde det som grott dåligt tätt mot elementet och på två dygn satte hälften av paprikorna i gång och grodde glatt. Zinniorna? Nix.
Tänker att att jag ska testa så igen i steriliseras jord från balkongen (så sorgmygg inte är en issue), vattna lite mindre, täcka med plast, kanske blanda i vermiculit (eftersom jag har det). Kanske täcka med mindre jord? Täcka med vermiculit? Ställa varmare direkt.
Eller vad är era tips? Vill ju ha massor! Och vill våga så mina dyyyyyyra zinniafrö från impecta ju.
(Bor i lägenhet så har inte oändligt med plats, balkong för avhärdning, och odlar på odlingslott med massa mördarsniglar.)

Har även "kallsått" på balkongen, som test/jämförelse.
Zinnia tänkte jag så ungefär fyra veckor före utplanteringsdatum och de ska ju inte ut förrän det är garanterat frostfritt, så slutet av april början på maj, någon gång. De gillar värme!
 
Blir förundrad över att så många är hetsiga med att förodla. Jag har hittills sått chili, paprika och tomat. Allt annat tar jag senare. Då bor jag ändå i zon 2.
Det beror ju lite på hur mycket man har tänkt så inne och vad det är också. Jag har förodlat en massa blommor nu som kan planteras ut 6-8 veckor före sista frost. Då blir det lite utrymme till att förså saker som inte kan flytta ut förrän senare. Vissa blommor tar för alltid på sig innan de blommar, så ska man hinna innan höstfrosten tar dem måste de igång tidigt.
 
Zinnia tänkte jag så ungefär fyra veckor före utplanteringsdatum och de ska ju inte ut förrän det är garanterat frostfritt, så slutet av april början på maj, någon gång. De gillar värme!
Toppen, jag bara läste på fröpåsen och gick efter infon där... men då kan jag chilla lite... Tyvärr är det inte garanterat frostfritt där odlingslotten ligger förrän i början av juni, en lottgranne brukar räkna med skolavslutningen. Trots att jag bor i närförort. Men brukar kunna mellanlanda saker på balkongen som är mer skyddad.
 
Senast ändrad:
Blir förundrad över att så många är hetsiga med att förodla. Jag har hittills sått chili, paprika och tomat. Allt annat tar jag senare. Då bor jag ändå i zon 2.
Det brukar jag med göra, och hade innan jag gav mig på zinniorna precis som du bara sått chili, paprika och tomat. Zinnior är nytt för mig så jag följde instruktionen på fröpåsen. Men uppenbarligen var den fel?
 
Det brukar jag med göra, och hade innan jag gav mig på zinniorna precis som du bara sått chili, paprika och tomat. Zinnior är nytt för mig så jag följde instruktionen på fröpåsen. Men uppenbarligen var den fel?
Den var säkert inte fel, men tidpunkt är alltid individuell tänker jag. Är tex inte heller lönt att så chili och paprika i januari om man inte har växtbelysning. Oavsett så är Zinnia tacksam för den växer fort och blommar länge. Du har gott om tid, det är ju huvudsaken.
 
Jag är nog mest stressad över sådd då jag har väldigt begränsat utrymme med belysning. Förra våren hade vi ca en månad med ynka solsken, grått som faen så svårt att utnyttja fönster i det läget för att driva upp. Men det får bli som det blir, kanske någon av vintersådderna kommer upp också :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 892
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
372
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 903
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp