I år har jag gått helt bananas på blomfrön. Vill odla massa blommor på min kolonilott och göra buketter. Men get går inte så bra med mina förodlingar, främst av zinnia. Sådde och följde generella råden på påsen och kollat bloggar och folks tips. Sådde typ bredsådd både i vanliga fyrkantskrukor i plast och i ordentligt urdiskade mjölkkartonger med plantjord (tomaterna grodde snällt i den och ser glada ut). Stått i rumstemperatur (ca 20 grader, ev ngn grad under) och nu efter ca 1,5 vecka har det bara grott enstaka frön av de tre sorter jag har (från tre olika märken). De har inte torkat ut, jag har inte vattnat för mycket (tror jag?). Ngn som grott har vissnat, stammen blev brun och torkade ihop. De andra 5 ser glada ut.
Ställde det som grott dåligt tätt mot elementet och på två dygn satte hälften av paprikorna i gång och grodde glatt. Zinniorna? Nix.
Tänker att att jag ska testa så igen i steriliseras jord från balkongen (så sorgmygg inte är en issue), vattna lite mindre, täcka med plast, kanske blanda i vermiculit (eftersom jag har det). Kanske täcka med mindre jord? Täcka med vermiculit? Ställa varmare direkt.
Eller vad är era tips? Vill ju ha massor! Och vill våga så mina dyyyyyyra zinniafrö från impecta ju.
(Bor i lägenhet så har inte oändligt med plats, balkong för avhärdning, och odlar på odlingslott med massa mördarsniglar.)
Har även "kallsått" på balkongen, som test/jämförelse.