Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min paprika verkar gro, trodde verkligen inte då paprika inte gillar mig. Inte ens de uppdrivna plantorna som jag köpt tidigare år :D
 
Det blev ju fint..
IMG_20230409_133049.jpg


Nää, inte än kanske. Men när vi är klara, då ni!
 
Jag kommer inte ihåg om jag frågade det här redan i höstas, men; vad skulle jag kunna sätta i mitt blåshål till pallkrage? :confused:

Den får södersol i början av säsongen, men sedan ligger den i vandrande skugga förutom ett par timmar mitt på dagen. Blåsigt som in i den! De senaste två åren har jag inte orkat göra något, och "odlar" aklejor som blir tjocka som min underarm i blåsten. :angel:

Vill gärna ha både något ätbart och något som är fint att titta på. Verkar än så länge ha klarat mig från sniglar, men kålväxter är rätt lönlöst fram till sensommaren...

Saker jag har funderat på är praktmålla och någon trevlig bindsallat eller mangold. Skulle vilja ha någon salladslök också, men än så länge har jag inte lyckats sköta (vanlig) lök. Kan man blanda med ringblomma eller tagetes?

Min lilla malört kanske klarar sig i den torra änden? (Det står en rätt fin marton där nu, kanske får den stå kvar.)
 
Jag kommer inte ihåg om jag frågade det här redan i höstas, men; vad skulle jag kunna sätta i mitt blåshål till pallkrage? :confused:

Den får södersol i början av säsongen, men sedan ligger den i vandrande skugga förutom ett par timmar mitt på dagen. Blåsigt som in i den! De senaste två åren har jag inte orkat göra något, och "odlar" aklejor som blir tjocka som min underarm i blåsten. :angel:

Vill gärna ha både något ätbart och något som är fint att titta på. Verkar än så länge ha klarat mig från sniglar, men kålväxter är rätt lönlöst fram till sensommaren...

Saker jag har funderat på är praktmålla och någon trevlig bindsallat eller mangold. Skulle vilja ha någon salladslök också, men än så länge har jag inte lyckats sköta (vanlig) lök. Kan man blanda med ringblomma eller tagetes?

Min lilla malört kanske klarar sig i den torra änden? (Det står en rätt fin marton där nu, kanske får den stå kvar.)

Jordgubbar? De mognar ju runt midsommar och sen gör det väl inte lika mycket att de inte får maximal sol?
 
Hemma från påskfirande och mina tomater hade överlevt i matrummet aka bastun. 🙌 det hjälpte att övervattna dem i torsdags.

Delat lite jätteeterneller och rosenskära samt tagit ner de plantor som kommit längst i odlingsrummet så nu står de lite svalare (18 typ) och med växtbelysning. Ska övervaka dem noggrant och utvärdera.

Drygt hälften av dahliorna har redan fått sugrötter och är nu uppburna så att jag kan hålla lite bättre koll på dem.

Och jag ligger nu i soffan och käkar påskgodis 😋
 
Jordgubbar? De mognar ju runt midsommar och sen gör det väl inte lika mycket att de inte får maximal sol?

Jordgubbarna har jag i krukor, så att de kan dela söderväggen med tomaterna. :d Testade även att sätta rabarber i kruka förra året, får se hur mycket det blir av den i år. Lättare att flytta in krukor i skydd när det stormar. :meh:
 
Jag har äntigen fått lite trädgårdsgöra gjort, påbörjade evighetsklippningen av syrénhäcken. Men det är riktigt roligt att få gå loss med en rejäl grensax och grensåg - inga fjuttiga sekatörer här inte :sneaky:
Den har fått fri fart efter några orkeslösa år, så den var 4 m hög nu och jag tog ner den till 1 m :up: Jag orkade en sträcka på ca 10 m och det blev riktigt fint om jag får säga det själv!
 
Plockade lite ute nu när det i rasande fart tinar fram :heart ( vägrar mer snöfall nu!)
Satte lite mer tomater. Även kattgräs och blommor som jag fick i SE så nu är det fullt under lampan:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 893
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
377
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 909
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp