Jag kommer ALDRIG att inte förespråka rosor
Eftersom rugosorna trivs trots mycket skugga så kommer det att fungera med skuggtåliga rosor (av lite tjusigare snitt än rugosor
).
En som anses vara nära släkt med rugosorna men är mycket finare är Louise Bugnet, en nyare kanadensisk ros med gammaldags känsla. FL råkar dessutom ha rea på dem
Andra skuggtåliga rosor är de flesta albarosorna och pimpinellifoliorna som tex Stanwell Perpetual.
Jacques Cartier är en portlandros som tål skugga och lika så Mme Boll. Glendora/Joasine Hanet är en enormt tacksam portland som är lite mer spännande.
Reine des Violettes är en skuggtålig remontantros som klarar zon 3, jag vet inte var du befinner dig?
Rose de Rescht är en tuffing från höstdamaskerna som klarar skugga och har ljuvligt doftande blommor.
Conditorum är en spännande gallica (dvs engångsblommande) med en fantastisk doft (den kallas också Konditorrosen).
Rosa Mundi... den spräckliga gallican som jag har på min Missias grav
Oerhört lättskött och snabbväxande.
Jag skulle inte rekommendera någon bourbon förutom Louise Odier, jag upplever att de vill ha lite mer sol. Ev kan Great Western och Pipar Hans fungera också.
Flera av damaskrosorna (engångsblommande till skillnad från höstdamaskerna) kan också fungera, tex den tvåfärgade York&Lancaster samt Celsiana.
Ghislaine de Feligonde är en myskros som också tål skugga.
Givetvis finns det flera än de här men du kan ju börja att titta på dem.