F
Fruentimber
En av Sveriges största fjärilar, aspfjärilen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns typ 3 grannar som kan se odlingen så inget gångstråk.
Får se vad jag gör har grävt ner löken så gott det går och vattnat. Funderar på om det går att så sommarmorötter än.
Är skitarg och så less
Grävlingar gillar även de "snabbmatsställen".Någon har förstört nästan hela min odling. Finns kanske 10 morötter kvar 5 av 6 gurkor är borta. Löken upptryckt och de få ärtorna som inte kajorna ryckt är borta. Ser ut som någon gått fram med jordfräs. Har aldrig sett spår av gris i området så tyvärr verkar det vara tvåbent gris.
Vildsvinen kan komma vandrande. Vi hade ett angrepp här för 15 år sedan. 500 kvm av grannens vall blev uppbökad på några nätter. Sen såg vi ingen gris på 7-8 år. Nu är dom här för att stanna tyvärr. Sen kan grävlingen och älgen mosa på ganska hårt.Någon har förstört nästan hela min odling. Finns kanske 10 morötter kvar 5 av 6 gurkor är borta. Löken upptryckt och de få ärtorna som inte kajorna ryckt är borta. Ser ut som någon gått fram med jordfräs. Har aldrig sett spår av gris i området så tyvärr verkar det vara tvåbent gris.
Zon 6 är ju lite på gränsen men titta gärna på albarosorna (även om de bara blommar en gång). I högre zoner är det i allmänhet svårare för alla rosor att bli riktigt stora plus att det oftast är de som blommar en gång som fungerar.
Andra som kan vara alternativ är Kanada-rosor, de är framtagna för tuffare klimat. Då finns bla Morden Centennial och Morden Blush (fast de två blir inte så stora) samt Explorer-serien med bla John Davis och Henry Kelsey (serien är uppkallad efter kanadensiska utforskare).
Wasagaming är en annan ros som kan bli rätt stor och som brukar få en andra blomning sent. Någon av damerna Bugnet kan också fungera och där är Louise och Therese de mest högresta, Marie är lite lägre.
Även ett gäng rugosor är alternativ: Nordens Drottning, Souvenir de Philemon Cochet samt Roseraie de L'Hay.
Det finns också några remontantrosor som kan fungera: Champion of the World, Surbrunnsgatan samt Selma Dahlberg (hon har en helt ljuvlig doft!).
Tack! Nu har jag en del googlande att göra
Jag vill täcka ett ”hål” mellan uthusen där jag ser direkt in på grannarnas tomt så det är därför jag önskar att den blir rätt stor.
Har en ros sedan tidigare. Den hade blommat över när jag flyttade in i stugan i somras så jag vet inte vad det är för sort men med tanke på hur små bladen är börjar jag tro att det kanske bara är en nyponros och då vill jag nog byta ut den också framöver. Den står i full sol och mot en vägg på 1,8 meter så där finns det lite fler alternativ![]()
Pyttesmå blad, kanske 1-1,5cm? Då är det en pimpinellifolia, dvs inte en vresros. De vanligaste är Polstjärnan (kanske den absolut tråkigaste rosen som finns) eller Finlands vita som är helt ljuvlig (min blommar just nu).
Edit: Pimpinellrosorna har mörk bladfärg också.
Edit 2: Har du ett läge som är lite mer skyddat och kan tänka dig att chansa lite så rekommenderar jag Rose de Rescht, den har en helt fantastisk doft (zon 5).
Edit 3: Stanwell Perpetual fungerar också, en återblommande pimpinellifolia.
Jag var tvungen att gå ut och titta på den igen och inser att bladen inte är särskilt små längre.
Men jag ser inte några knoppar än, kan det vara för att den är ganska liten och kanske planterades för bara något år sedan? Den är ca 80 cm hög.
Och en bildVisa bifogad fil 93773
Absolut inte en pimpinell. Den borde inte ha blommat ännu med tanke på var du är någonstans så jag tror den lägger krut på att rota sig eftersom den är nyplanterad vilket är jättebra.
Jag har en ros jag köpte jättebilligt för några år sedan för den var i dåligt skick. I år är första gången jag kommer att få se den blomma men den har vuxit sig riktigt fin på de här åren.
Alltså något helt annat än pimpinellros?
Det känns lite trist att ta hand om den utan att ha någon aning om jag kommer att gilla den när den väl blommar men jag får väl ge den i år iaf.
Hur många år sedan är det du köpte den som blommade först nu?
Nej det är ju det ja inte tror. Jag tror iofs att h*n säkert skulle tycka det var rätt kul att jävlas så men från det till att genomföra är ett stort steg.Ja du har väl någon knasig granne i och för sig... men skulle den kunna vara SÅ knasig?Hade jag misstänkt att den hade något med saken att göra, så hade jag verkligen varit motiverad att skaffa en kamera för fullt bevis.
Du vet att det finns skurborste med skaft va?Äntligen färdig med att knäskura altanen! (Väljer att ignorera det faktum att det finns en till. Som inte blev skurad förra året heller...). Behandlat med linoljesåpa två gånger också, så äntligen fick jag börja montera de nya utemöblerna. Och bära upp dahliorna igen. Nu sitter jag och en av katterna här och njuter av kvällssolen och att det är någon typ av rimlig temperatur. Imorgon ska resten monteras. Och sommarblommor planteras!