Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh jag hoppas att den här ska trivas här och också bli storHelt rätt Älskar doftschersmin! Vi har en gigantisk i trädgården vars blommor precis börjat slå ut...
Jag tycker de ser solbrända ut. Kan glaset fokusera solljuset så det bränner på vissa ställen? Har några av de skadade ställena varit emot glaset?Nya växten som jag köpte i våras
En kollega använde en fd kollegas hjälp för att dra upp en större stubbe, fd kollegan kör bärgningsbil. Så de vinschade upp stubben.Det mesta går om man är tillräckligt motiverad och envis. Och är någorlunda fysiskt frisk förstås. Liguster har jag inte testat, men två hyggligt stora fläderbuskar/mindre träd har jag grävt och bänt upp med spade och järnspett i år. Jag hade en annan särskilt motvillig och djupt rotad fläder för några år sedan, den kopplade jag till dragkroken på bilen för att få loss det sista.
Tyvärr så är kusinen Åke och hans släkt lite eljest, så det enda som hjälper är nog @athena_arabian s särbo... sorry6Nu vet jag vem som dödar mina dahlior.
Jag tog dem på bar gärning
Hur skyddar jag mina växter mot dessa marodörer?
Det är dax för skytte-träningen nu...Men för helvete! Rådjurskräken har ätit upp knopparna på ena doftpionen och min älskade torparlilja Sabla slöa jägare här som inte skjuter av kräken!
Jag är så jäkla pissless på dem att det finns inte.
Eller @escodobe om du råkat vattna så droppar stänkt upp på bladen så koncentrerar de ljuset och kan ge samma skada. Om du tror det kan stämma, ta för vana att vattna enbart när solen inte ligger på (sen kväll?) eller var extra noggrann att enbart vattna jorden, inte växterna.Jag tycker de ser solbrända ut. Kan glaset fokusera solljuset så det bränner på vissa ställen? Har några av de skadade ställena varit emot glaset?
Jag vet inte säkert, men det är likt solskador jag haft i växthus. Spetsgardin som solskydd?
Vilka växter övervintrar ni i kruka? Tänker att det vore fint med massa grönska även på trädäcket, men det är ju både dyrt och tidskrävande att plantera massa nytt varje år
Vi har tillgång till isolerat garage med tillbyggda fönster så det blir ganska bra ljusinsläpp från söder. Håller oftast frostfritt men kan bli strax under nollan där när detr riktigt kallt på vintern.
Fy så jättetråkigt på så fina blommor. När jag läser det här är jag så glad att vi inte har rådjur på vår tomt.
En kollega använde en fd kollegas hjälp för att dra upp en större stubbe, fd kollegan kör bärgningsbil. Så de vinschade upp stubben.
Det kan du vara extremt glad för, de skövlar allt. Jag fattar inte varför jägarna inte skjuter av dem. Jag ska ha ut rå fårull och blod tamefan överallt nu.
Skulle någon svagsint jägare skjuta bort alla rådjuren inom ett revir, så flyttar nya in efter ett tag men ingen jägare värd namnet gör så.
Astråkigt! Här är det sniglar!Men för helvete! Rådjurskräken har ätit upp knopparna på ena doftpionen och min älskade torparlilja Sabla slöa jägare här som inte skjuter av kräken!
Jag är så jäkla pissless på dem att det finns inte.
Om jägare finns inom reviret, så lär det väl plockas bort något rådjur per säsong, men för att få bort problemet med "trädgårdsmassakern" måste faktiskt alla bort.Fast nu sa jag inte skjuta bort dem helt men gallra iaf. Det är en flock som går inne i byn på mellan 12 och 15 djur.