Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
DSC_7140.JPG

Blev en sväng till Mobackes* idag ändå.
Tvekade lite men då jag åt på Sibyllan efter jobbet så åkte jag ju ändå förbi. Och efter denna dagen så behövde jag tröstshoppa lite så att...

Blev rejält överraskad att det var så stort. 😱 Det var jag inte alls beredd på. Hade behövt en varning skylt. 😅 Nu var jag där lite efter 17 så stängde ju snart så vågade mig inte ända in. Får bli nytt besök någon annan gång när jag har mer tid att utforska, gå vilse och mer plats i bilen. :angel:

Jordgubbsplantor fick följa med och lite blommor iallfall.
 
Senast ändrad:
Jag har varit med om griniga rabarber i full sol, men jag tycker också de kan se tanig ut de första två åren för att sedan explodera.
Kan det vara så att den torkar ut för mycket? Du kan kanske lägga något ovanpå jorden för att stänga in fukten i första hand.

Har funderat på gräsklipp, får nog göra det nästa gång vi klipper gräset. Kan mkt väl vara att den får det lite väl torrt.😅

Rabarber kan förvisso vara seg igång, men framförallt brukar de må bättre i halvskugga (och inte allt för varmt). Mycket näring, mycket vatten, men också bra dränering så att den inte står med blöta rötter.

Jag brukar täcka min rabarber i början av säsongen, så att första skörden har vuxit i helmörker! 😋
Kanske får vattna lite mer på den ☺️ hade nog inte vågat täcka min i år. Kanske när den vuxit till sig lite, blir det extra gott då?
 
Min New Dawn-ros har fått mjöldagg. Vad gör jag? Hur påverkas rosen? Den har massor med knoppar som slår ut vilken dag som helst.
 
Min New Dawn-ros har fått mjöldagg. Vad gör jag? Hur påverkas rosen? Den har massor med knoppar som slår ut vilken dag som helst.

Jag behandlar mina rosor med BINAB i förebyggande syfte.

Tydligen ska bikarbonat funka men det har jag inte provat. Det finns även ett medel med svavel, Kumulus, mot mjöldagg.

Det bästa är att jobba förebyggande, de får gärna mjöldagg om de tex varit stressade pga vattenbrist under våren.
 
Har nu också förstått att det jag körde över i våras med grästrimmern, som var helt igenvuxet och jag trodde det var sly och vildrosor/nyponbuskar, är ju fina planterade rosbuskar! Herregud 😅 Jag tog inte bort allt och de verkar ha klarat sig ganska bra och skjutit många nya skott, så de repar sig nog.

Men eftersom ALLT var totalt igenvuxet med ogräs (ffa kvickrot) som vuxit sig skyhög och lindat in sig i hela rosbuskarna så har jag nu ägnat kvällen åt att försöka få bort så mkt av det som möjligt runt och i rosbuskarna. Hur gör jag nu? Kan jag lägga ut flera lager tidningspapper och sen ny jord (rosjord eller annan?) uppepå? Plantera någon marktäckare under som ev konkurrerar ut så ogräset får nytt fäste? Hjälp 🙃

Ja, det borde fungera. Rosjord eller en riktigt bra proffsjord är bäst.

Jag har faktiskt vitklöver som marktäckare vid en rosenrabatt. Den är lätt att hålla efter, luckrar jorden med sina djupa rötter och är kvävefixerande :up:
 
Hänger i Örebro idag av olika anledningar - finns det något gött i plantväg här, nån plantskola man inte får missa? :)
 
Kumulus fungerar fint :)
Jag behandlar mina rosor med BINAB i förebyggande syfte.

Tydligen ska bikarbonat funka men det har jag inte provat. Det finns även ett medel med svavel, Kumulus, mot mjöldagg.

Det bästa är att jobba förebyggande, de får gärna mjöldagg om de tex varit stressade pga vattenbrist under våren.

Hur påverkas rosen om man inte behandlar mjöldagg? Blir den förstörd på något sätt?
 
Hur påverkas rosen om man inte behandlar mjöldagg? Blir den förstörd på något sätt?

Förstörd och förstörd... den blir ju hämmad i tillväxten och kan behöva kraftigare beskärning nästa år för att bli fräsch. Sedan är det ju lätt hänt att har den blivit smittad så återkommer mjöldaggen och då ökar risken för angrepp av andra skadegörare/sjukdomar.
 
Har funderat på gräsklipp, får nog göra det nästa gång vi klipper gräset. Kan mkt väl vara att den får det lite väl torrt.😅


Kanske får vattna lite mer på den ☺️ hade nog inte vågat täcka min i år. Kanske när den vuxit till sig lite, blir det extra gott då?
Du kan sätta en upp och ner vänd hink/balja över i början av säsongen nästa år, de letar sig uppåt i jakt på ljus.
 
Förstörd och förstörd... den blir ju hämmad i tillväxten och kan behöva kraftigare beskärning nästa år för att bli fräsch. Sedan är det ju lätt hänt att har den blivit smittad så återkommer mjöldaggen och då ökar risken för angrepp av andra skadegörare/sjukdomar.
Tack för ditt svar. Ska behandla den och vattna på den ordentligt, den kan nog ha varit torr det har ju varit extremt soligt och varmt och trots att det känns som jag vattnat hur mycket som helst så har det nog inte räckt 😂🤷‍♀️
 
Tack för ditt svar. Ska behandla den och vattna på den ordentligt, den kan nog ha varit torr det har ju varit extremt soligt och varmt och trots att det känns som jag vattnat hur mycket som helst så har det nog inte räckt 😂🤷‍♀️

Det är bättre att ge dem en ordentlig rotblöta (aldrig vattna på rosor, det är som att be om sjukdomar) och låta dem torka lite mellan gångerna än att smådutta varje dag. Givetvis får de inte torka ut för mycket men att det får gå några dagar mellan SPA-dagarna iaf :D
 
Det är bättre att ge dem en ordentlig rotblöta (aldrig vattna på rosor, det är som att be om sjukdomar) och låta dem torka lite mellan gångerna än att smådutta varje dag. Givetvis får de inte torka ut för mycket men att det får gå några dagar mellan SPA-dagarna iaf :D
Jag hade lite problem med bladlöss som jag spolade bort med i några dagar. Bladlössen försvann men det kanske ändå inte var så smart då. Visste inte att rosor inte vill få vatten på sig.
 
Jag hade lite problem med bladlöss som jag spolade bort med i några dagar. Bladlössen försvann men det kanske ändå inte var så smart då. Visste inte att rosor inte vill få vatten på sig.

Jag spolar inte bort bladlöss med vatten när det gäller rosor, just eftersom de inte gillar att bli blöta. Olika namnsorter är olika tåliga, en del ruttnar blommor/knoppar bort på om det är en regnig sommar medans andra klarar det helt ok.

Det är riktigt förödande att ställa en vattenspridare mot rosor :(

Edit: Jag gillar inte vattenspridare generellt, de är för ineffektiva eftersom mycket av vattnet dunstar. Jag vattnar mina rabatter genom att lägga slangen på ett bra ställe och låta det rinna ett tag och flyttar den sedan. Gräsmattorna får klara sig på regn..
 
Jag spolar inte bort bladlöss med vatten när det gäller rosor, just eftersom de inte gillar att bli blöta. Olika namnsorter är olika tåliga, en del ruttnar blommor/knoppar bort på om det är en regnig sommar medans andra klarar det helt ok.

Det är riktigt förödande att ställa en vattenspridare mot rosor :(

Edit: Jag gillar inte vattenspridare generellt, de är för ineffektiva eftersom mycket av vattnet dunstar. Jag vattnar mina rabatter genom att lägga slangen på ett bra ställe och låta det rinna ett tag och flyttar den sedan. Gräsmattorna får klara sig på regn..
Man lär så länge man lever. Hade ingen aning om detta! Tack för information 🌸

PS. Skulle aldrig slösa vatten på gräsmattan. Finns det verkligen folk som gör det? :confused::nailbiting:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp